Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet
Fleksibel og hurtig levering, har været et hovedtema i logistikindustrien i mange år. Nu bringer interroll alternative lagerløsninger i spil, der kan bidrage til hurtigere levering til forbrugere. Det fortæller managing director hos Interrolls danske afdeling i dette indlæg
Af Anders Otte Jørgensen, managing director hos Interroll
Gennem de seneste år er vi som forbrugere gået fra at kunne ringe til pizzamanden, og så blev pizzaen leveret inden for 40 minutter.
I dag kan vi vælge mellem vores favoritrestauranter, bestille både morgen- middag- og aftensmad, som vi hurtigt får leveret af et bud, som vi endda kan følge skridt for skridt på en app – de samme bude, som også er blevet i stand til at tage en liter mælk eller en klase bananer med fra den lokale kiosk på vej fra restauranten til adressen.
Dette er en virkelighed, vi i branchen skal indrette os efter.
Varer er ikke blot noget, der handles og hentes, men noget, der leveres direkte til døren, og ikke blot i løbet af et par dage, men på under en time. Og flere peger på, det er en tendens, vi skal vænne os til og indrette os efter i branchen.
Fremtiden stiller nye krav
En undersøgelse den globale leverandør af materialehåndteringsløsninger, Interroll har foretaget i samarbejde med analyseinstituttet EHI Retail Institute blandt tyske virksomheder i 2021, viser, at 48 procent af de deltagende virksomheder på dette tidspunkt forventede, at sammedagslevering i fremtiden ville blive et krav fra forbrugere.
Men hvor stiller det os som virksomheder? Krav om hastighed og fleksibilitet udfordrer traditionelle lager- og logistikmodeller. Det er ikke længere tilstrækkeligt at have ét stort centrallager uden for byen.
Den nye virkelighed
Der er mange bud på, hvordan vi ved brug af forskellige lager- og leveringsløsninger, kan være med til at sikre hurtigere og mere fleksibel levering til forbrugere.
Én af dem er microhubs, som er et mindre, centralt lager, der kan servicere forbrugere i større byer. Den centrale placering reducerer leveringsdistancen til modtageren, så den endda kan klares på cykel for at gå udenom trafikken.
Dog er investeringen i microhubs stor og ikke rentabel for alle. I Interrolls og EHIs undersøgelse blev microhub-modellen også kritiseret af flere af de deltagende, hvor 46 procent svarede, at de ikke ser det som relevant for deres virksomhed.
34 procent svarede, at de ikke ser microhubs, som et aktuelt behov, men at man i stedet kan gøre brug af eksisterende butikker i byerne som centrale lagre.
Denne løsning kræver også en investering i faciliteter, der kan bære et stort produktlager i en butik, der måske allerede er fyldt op.
Dog mener jeg, at netop denne løsning kan være en effektiv måde at komme tættere på forbrugerne på og sikre en kortere leveringstid.
I dag kommer automatiserede lagerløsninger ikke kun til store lagre, men kan indrettes til mindre lagerplads. Ved brug af transportbånd, sorteringsanlæg eller robotter kan brugen af lagerplads optimeres og behovet for ekstra arbejdskraft minimeres.
Ved at bruge eksisterende butiksrum effektivt – og måske endda samarbejde med andre virksomheder om delte lagre – kan vi skabe fleksible og højeffektive løsninger, der bringer os tættere på forbrugerne og leverer i den fart, de forventer.
Fleksible tider kræver fleksible metoder
Vi lever i fleksible tider, hvor forbrugerens tid planlægges nøje.
Derfor skal vareleveringen passe ind, og det ændrer vores tilgang til arbejdet. Varen skal ikke blot fra A til B, den skal det hurtigst muligt.
Så min anbefaling er klart, at man bør undersøge alternative lagermuligheder tættere på forbrugerne, hvis man vil være med i konkurrencen om hurtig levering. Kan du levere i cykelfart? Hvis ikke, risikerer du at bliver overhalet.