Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhaletAnders Otte Jørgensen, managing director hos Interroll.

Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

Fleksibel og hurtig levering, har været et hovedtema i logistikindustrien i mange år. Nu bringer interroll alternative lagerløsninger i spil, der kan bidrage til hurtigere levering til forbrugere. Det fortæller managing director hos Interrolls danske afdeling i dette indlæg

Af Anders Otte Jørgensen, managing director hos Interroll

Gennem de seneste år er vi som forbrugere gået fra at kunne ringe til pizzamanden, og så blev pizzaen leveret inden for 40 minutter.

I dag kan vi vælge mellem vores favoritrestauranter, bestille både morgen- middag- og aftensmad, som vi hurtigt får leveret af et bud, som vi endda kan følge skridt for skridt på en app – de samme bude, som også er blevet i stand til at tage en liter mælk eller en klase bananer med fra den lokale kiosk på vej fra restauranten til adressen.

Dette er en virkelighed, vi i branchen skal indrette os efter.

Varer er ikke blot noget, der handles og hentes, men noget, der leveres direkte til døren, og ikke blot i løbet af et par dage, men på under en time. Og flere peger på, det er en tendens, vi skal vænne os til og indrette os efter i branchen.

Fremtiden stiller nye krav
En undersøgelse den globale leverandør af materialehåndteringsløsninger, Interroll har foretaget i samarbejde med analyseinstituttet EHI Retail Institute blandt tyske virksomheder i 2021, viser, at 48 procent af de deltagende virksomheder på dette tidspunkt forventede, at sammedagslevering i fremtiden ville blive et krav fra forbrugere.

Men hvor stiller det os som virksomheder? Krav om hastighed og fleksibilitet udfordrer traditionelle lager- og logistikmodeller. Det er ikke længere tilstrækkeligt at have ét stort centrallager uden for byen.

Den nye virkelighed
Der er mange bud på, hvordan vi ved brug af forskellige lager- og leveringsløsninger, kan være med til at sikre hurtigere og mere fleksibel levering til forbrugere.

Én af dem er microhubs, som er et mindre, centralt lager, der kan servicere forbrugere i større byer. Den centrale placering reducerer leveringsdistancen til modtageren, så den endda kan klares på cykel for at gå udenom trafikken.

Dog er investeringen i microhubs stor og ikke rentabel for alle. I Interrolls og EHIs undersøgelse blev microhub-modellen også kritiseret af flere af de deltagende, hvor 46 procent svarede, at de ikke ser det som relevant for deres virksomhed.

34 procent svarede, at de ikke ser microhubs, som et aktuelt behov, men at man i stedet kan gøre brug af eksisterende butikker i byerne som centrale lagre.

Denne løsning kræver også en investering i faciliteter, der kan bære et stort produktlager i en butik, der måske allerede er fyldt op.

Dog mener jeg, at netop denne løsning kan være en effektiv måde at komme tættere på forbrugerne på og sikre en kortere leveringstid.

I dag kommer automatiserede lagerløsninger ikke kun til store lagre, men kan indrettes til mindre lagerplads. Ved brug af transportbånd, sorteringsanlæg eller robotter kan brugen af lagerplads optimeres og behovet for ekstra arbejdskraft minimeres.

Ved at bruge eksisterende butiksrum effektivt – og måske endda samarbejde med andre virksomheder om delte lagre – kan vi skabe fleksible og højeffektive løsninger, der bringer os tættere på forbrugerne og leverer i den fart, de forventer.

Fleksible tider kræver fleksible metoder
Vi lever i fleksible tider, hvor forbrugerens tid planlægges nøje.

Derfor skal vareleveringen passe ind, og det ændrer vores tilgang til arbejdet. Varen skal ikke blot fra A til B, den skal det hurtigst muligt.  

Så min anbefaling er klart, at man bør undersøge alternative lagermuligheder tættere på forbrugerne, hvis man vil være med i konkurrencen om hurtig levering. Kan du levere i cykelfart? Hvis ikke, risikerer du at bliver overhalet.

 

 

 

22/11 2024
  • Fusioner svækker konkurrencen

    Fusioner svækker konkurrencen

    logistikloesninger ›Flere fusioner mellem danske virksomheder kan svække konkurrencen og presse de mindre spillere ud, advarer SMVdanmark efter ny vismandsrapport. Ifølge Jakob Brandt sker alt for mange erhvervsægteskaber af nød snarere end lyst – presset frem af et voksende bjerg af bureaukrati
  • Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    logistikloesninger ›Ialt 29 kommuner har ansøgt om at lægge grund til en statslig udpeget industripark. Nu har Erhvervsministeriet åbnet den såkaldte one-stop-shop, som skal sikre, at sagsbehandlingen kan foregå i et højere tempo end sædvanligt
  • Dagrofa investerer trecifret millionbeløb i logistik

    Dagrofa investerer trecifret millionbeløb i logistik

    logistikloesninger ›De kommende tre år investerer fødevarekoncernen betydeligt i automatisering og effektivisering på sin lagerterminal i Ringsted. Det skal øge konkurrencedygtigheden og fremtidssikre logistikken som et vigtigt led i vækstambitionerne
  • Sporingsløsning skaber overblik over luft- og søtransport

    Sporingsløsning skaber overblik over luft- og søtransport

    logistikloesninger ›Speditøren American Lamprecht tilbyder nu sine kunder opdateringer i realtid om deres luft- og søtransporter. Oplysningerne hentes via Descartes' avancerede sporingsløsning, der er integreret med virksomhedens transportfakturerings- og regnskabssystem
  •   AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    logistikloesninger ›Digitalisering, kunstig intelligens og kritisk infrastruktur er de tre nøgleområder i fokus, når IDA inviterer indenfor til Danmarks største teknologievent Technomania på HI Tech & Industry Scandinavia 2025 i MCH Messecenter Herning
  •  Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    logistikloesninger ›Største enkeltstående investering på logistikområdet - nyt ultramoderne lager skal styrke Lemvigh-Müllers markedsposition og forberede virksomheden til fremtiden
  • 250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    logistikloesninger ›Sidste år omdeltes omkring 250 mio. personlige breve, aviser, pakker og magasiner til danskerne. Selvom omdelingen er under forandring i disse år, tyder alt på, at de fysiske breve fortsætter med at være en del af hverdag herhjemme – og derfor er der også brug for postkasser i fremtiden
  • Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    logistikloesninger ›Canadian Robotics Council (CRC) og Odense Robotics, som er de respektive nationale robotklynger fra de to lande, har underskrevet en hensigtserklæring, der skal uddybe samarbejdet om innovation og anvendelse af robotteknologi. Aftalen blev underskrevet på Hannover Messe tidligere på måneden