Sådan forbereder du dit lager til Black Friday

Sådan forbereder du dit lager til Black Friday

SSI Schäfer giver deres bud på hvordan man gør lageret køreklar til de udfordringer Black Friday byder på med hensyn til varehåndteringen. Ved salgsdirektør i SSI Schäfers kontor i Hadsund, Bo Mortensen

Gå fem år tilbage og tag et kig på, hvordan du købte ind dengang. Sammenlign så det med din indkøbsadfærd i dag. Detailhandlen er ubetinget den branche, der har ændret sig mest dramatisk efter indførelsen af e-handel. Butikkerne er åbne døgnet rundt både online og offline, og forbrugerne er også opsat på at købe ind døgnet rundt.

Denne nye form for detailhandel påvirker i høj grad logistikken, da kunderne forventer nem shopping, hurtige leveringer, nemme returneringer og den bedst mulige kundeservice – uanset om de køber ind på nettet eller i butikkerne. Virksomheder i detailhandlen opfylder disse krav ved at optimere deres lagerlogistik.

I 2020 steg e-handelsmarkedet med 13 % med en estimeret værdi på 717 milliarder euro ved årets udgang. Danmarks Statistik bekræfter, at danskerne ligger i den europæiske top – 4 ud af 5 danske forbrugere køber ind på nettet.

Ifølge eksperter fortsætter denne tendens i fremtiden, og tidligere genererede data bliver vigtigere og vigtigere for at forstå og analysere, hvad der er sket i de foregående år. Det vil være en hjælp til at planlægge, at de rigtige varer er på lager og undgå fortidens fejl.

I forbindelse med Black Friday i Europa er antallet af køb denne dag præcis 360 % højere, og den gennemsnitlige ordrestørrelse stiger også med mere end 20 %.

Efterhånden som antallet af ordrer stiger, stiger også presset på virksomhedens logistikprocesser. Mange lagersystemer vil sandsynligvis ikke være i stand til at håndtere dette pres, som systemerne ser ud i dag.

I takt med, at e-handlen fortsætter med at vokse, og antallet af ordrer i løbet af Black Friday og salget stiger hvert år, bygger virksomhederne nye faciliteter eller optimerer deres nuværende bygninger for at forberede sig på fremtiden.

SSI Schäfer ved, at hver enkelt virksomhed har brug for en unik løsning og vores specialistteams arbejder tæt sammen med kunderne gennem hele processen. Engagerede medarbejdere sætter sig grundigt ind i strategien i detailhandlen eller engroshandlen og udvikler en løsning, der opfylder de individuelle krav, og som er skalérbar i takt med virksomhedens vækst.

Indledningsvis arbejder erfarne logistikeksperter med at finde og afdække flaskehalse på lageret, f.eks. utilstrækkelig opbevaringsplads, for få medarbejdere eller mangel på automatiserede systemer til hurtige plukke- og sorteringsprocesser.

En simpel men vigtig detalje, der også ofte bliver overset ved spidsbelastninger, er hastigheden på indkommende varer. Jo hurtigere varerne er placeret korrekt, desto hurtigere kan disse varer blive solgt. For at øge leveringshastigheden og forbedre kapaciteten benytter mange virksomheder automatiserede lagerløsninger.

Sammenlignet med manuelle plukkeprocesser forbedrer automatisering, i et samspil med vare-til-person arbejdsstationer, ydelsen med op til 1.000 pluk pr. time og sikrer samtidig præcision og forbedret lagerstyring. Løsninger fra SSI Schäfer kan også lette returprocesser og hjælpe med omkostningsreduktioner.

Med arbejdsstationer, der er særligt udviklet til behandling af returvarer, øger lagerteamet effektiviteten og får hurtigt varerne tilbage på lager.

De mest moderne af disse løsninger omfatter SRM-lagerkraner, shuttlesystemer til paller og AGV’er, som alle er tilknyttet WMS-softwaren.

I en kombination kan de effektivt indlagre eller hente varer, øge transporthastigheden og logistikprocesserne samt forbedre effektiviteten væsentligt. WMS giver desuden mulighed for kundeintegrationer i eksisterende ERP-systemer, tredjeparts- eller kundetilpassede softwareløsninger.

Der kan stadig gøres andre tiltag for at forberede lagersystemerne til spidsbelastningsperioder, men ofte må virksomhederne ansætte flere medarbejdere og dermed bruge flere penge på den enkelte, interesserede køber.  Det er vanskeligt at opnå fuldt automatiserede processer i detailhandlen, men automatiserede systemer ændrer spillereglerne radikalt, da de er med til at håndtere prioritetsordrer, herunder afsendelse samme dag eller ordrer i forbindelse med eksempelvis loyalitetsprogrammer.

Dertil kommer, at returprocesserne er nemme og hurtige, da WMS-softwaren har en række værktøjer til håndtering af både indkommende varer og returvarer fra kunderne. Når en vare er returneret og kvalitetskontrolleret, placeres den direkte i systemet for hurtigt salg.

Højsæsonen giver mange muligheder for fordele for virksomhederne. Den bedste måde er at drage erfaringer og indsamle så mange data som muligt for at være rustet til de kommende år.  Med SSI Schäfers omfattende produkt- og løsningsportefølje og intelligente IT-løsninger kan SSI Schäfer tilbyde jer tilpassede og effektive løsninger til både nutidens og fremtidens interne logistik.

26/11 2020
  • Rhenus udvider direktionen

    Rhenus udvider direktionen

    logistikloesninger ›Den globale logistikvirksomhed med afdelinger i bl.a. Horsens og Hvidovre, udvider antallet af medlemmer i direktionen fra fire til syv medlemmer. Det sker for at drive vækst og transformation yderligere frem
  • Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

    Digitaliseret grænsehandel styrker Fleggaard

    logistikloesninger ›Fleggaard har investeret massivt i onlineforretningen bl.a. med et fuldautomatisk robotlager og en click&collect-ordning. Det seneste år har det løftet onlineomsætningen med 35 procent. Og det stopper ikke her
  • Teradyne Robotics præsenterer AI Accelerator-drevne løsninger

    Teradyne Robotics præsenterer AI Accelerator-drevne løsninger

    logistikloesninger ›AI-robotter, der kan opfatte og reagere på den virkelige verden og selv tilpasse sig forholdene i disse dage for første gang præsenteret i kommercielt anvendelige løsninger. Det sker på messen NVDIA GTC-messen i San Jose i USA
  • Kommuner kan nu indmelde arealer til nye industriparker i Danmark

    Kommuner kan nu indmelde arealer til nye industriparker i Danmark

    logistikloesninger ›For at give produktionsdanmark et rygstød skal der etableres nye industriparker rundt om i landet. Og nu kan interesserede kommuner indmelde arealer, der kan blive til nye industriparker, meddeler Erhvervsministeriet, som sigter mod at udpege fem industriparker
  • Magazino viser de nye generationer af logistikrobotter på LogiMAT

    Magazino viser de nye generationer af logistikrobotter på LogiMAT

    logistikloesninger ›SOTO- og TORU, som er navnene på to af automationsløsningerne, får hovedrollerne på Magazinos stand på messen i næste uge
  • Konference: Transportcentre for 20 milliarder kroner

    Konference: Transportcentre for 20 milliarder kroner

    logistikloesninger ›Transportcentre er det hurtigst voksende segment indenfor byggeri og ejendom i Danmark, og til november sætter videnscentret, Byens Ejendom spot på tendensen på konferencen: Transportcentrenes udvikling, investeringer og byggeri
  • Ny direktør for Coops Supply Chain, Logistik & Teknologi

    Ny direktør for Coops Supply Chain, Logistik & Teknologi

    logistikloesninger ›Martin Seier, 48 år kommer fra en stilling som direktør hos en af Coops største leverandører, Carlsberg. Her har han været direktør for Supply Chain Operations i Carlsberg Western Europe, tidligere som en del af ledelsen i Carlsberg Danmark
  •  Årets Robotbrag i maj har åbnet for tilmeldinger

    Årets Robotbrag i maj har åbnet for tilmeldinger

    logistikloesninger ›Hvordan kan danske virksomheder fremtidssikre sig ved hjælp af robotberedskab og kunstig Intelligens? Det er temaet ved ROBOTBRAG 2025, som Teknologisk Institut og Dansk Robot Netværk (DIRA) arrangerer i Odense den 8. og 9. maj