Sådan forbereder du dit lager til Black Friday

Sådan forbereder du dit lager til Black Friday

SSI Schäfer giver deres bud på hvordan man gør lageret køreklar til de udfordringer Black Friday byder på med hensyn til varehåndteringen. Ved salgsdirektør i SSI Schäfers kontor i Hadsund, Bo Mortensen

Gå fem år tilbage og tag et kig på, hvordan du købte ind dengang. Sammenlign så det med din indkøbsadfærd i dag. Detailhandlen er ubetinget den branche, der har ændret sig mest dramatisk efter indførelsen af e-handel. Butikkerne er åbne døgnet rundt både online og offline, og forbrugerne er også opsat på at købe ind døgnet rundt.

Denne nye form for detailhandel påvirker i høj grad logistikken, da kunderne forventer nem shopping, hurtige leveringer, nemme returneringer og den bedst mulige kundeservice – uanset om de køber ind på nettet eller i butikkerne. Virksomheder i detailhandlen opfylder disse krav ved at optimere deres lagerlogistik.

I 2020 steg e-handelsmarkedet med 13 % med en estimeret værdi på 717 milliarder euro ved årets udgang. Danmarks Statistik bekræfter, at danskerne ligger i den europæiske top – 4 ud af 5 danske forbrugere køber ind på nettet.

Ifølge eksperter fortsætter denne tendens i fremtiden, og tidligere genererede data bliver vigtigere og vigtigere for at forstå og analysere, hvad der er sket i de foregående år. Det vil være en hjælp til at planlægge, at de rigtige varer er på lager og undgå fortidens fejl.

I forbindelse med Black Friday i Europa er antallet af køb denne dag præcis 360 % højere, og den gennemsnitlige ordrestørrelse stiger også med mere end 20 %.

Efterhånden som antallet af ordrer stiger, stiger også presset på virksomhedens logistikprocesser. Mange lagersystemer vil sandsynligvis ikke være i stand til at håndtere dette pres, som systemerne ser ud i dag.

I takt med, at e-handlen fortsætter med at vokse, og antallet af ordrer i løbet af Black Friday og salget stiger hvert år, bygger virksomhederne nye faciliteter eller optimerer deres nuværende bygninger for at forberede sig på fremtiden.

SSI Schäfer ved, at hver enkelt virksomhed har brug for en unik løsning og vores specialistteams arbejder tæt sammen med kunderne gennem hele processen. Engagerede medarbejdere sætter sig grundigt ind i strategien i detailhandlen eller engroshandlen og udvikler en løsning, der opfylder de individuelle krav, og som er skalérbar i takt med virksomhedens vækst.

Indledningsvis arbejder erfarne logistikeksperter med at finde og afdække flaskehalse på lageret, f.eks. utilstrækkelig opbevaringsplads, for få medarbejdere eller mangel på automatiserede systemer til hurtige plukke- og sorteringsprocesser.

En simpel men vigtig detalje, der også ofte bliver overset ved spidsbelastninger, er hastigheden på indkommende varer. Jo hurtigere varerne er placeret korrekt, desto hurtigere kan disse varer blive solgt. For at øge leveringshastigheden og forbedre kapaciteten benytter mange virksomheder automatiserede lagerløsninger.

Sammenlignet med manuelle plukkeprocesser forbedrer automatisering, i et samspil med vare-til-person arbejdsstationer, ydelsen med op til 1.000 pluk pr. time og sikrer samtidig præcision og forbedret lagerstyring. Løsninger fra SSI Schäfer kan også lette returprocesser og hjælpe med omkostningsreduktioner.

Med arbejdsstationer, der er særligt udviklet til behandling af returvarer, øger lagerteamet effektiviteten og får hurtigt varerne tilbage på lager.

De mest moderne af disse løsninger omfatter SRM-lagerkraner, shuttlesystemer til paller og AGV’er, som alle er tilknyttet WMS-softwaren.

I en kombination kan de effektivt indlagre eller hente varer, øge transporthastigheden og logistikprocesserne samt forbedre effektiviteten væsentligt. WMS giver desuden mulighed for kundeintegrationer i eksisterende ERP-systemer, tredjeparts- eller kundetilpassede softwareløsninger.

Der kan stadig gøres andre tiltag for at forberede lagersystemerne til spidsbelastningsperioder, men ofte må virksomhederne ansætte flere medarbejdere og dermed bruge flere penge på den enkelte, interesserede køber.  Det er vanskeligt at opnå fuldt automatiserede processer i detailhandlen, men automatiserede systemer ændrer spillereglerne radikalt, da de er med til at håndtere prioritetsordrer, herunder afsendelse samme dag eller ordrer i forbindelse med eksempelvis loyalitetsprogrammer.

Dertil kommer, at returprocesserne er nemme og hurtige, da WMS-softwaren har en række værktøjer til håndtering af både indkommende varer og returvarer fra kunderne. Når en vare er returneret og kvalitetskontrolleret, placeres den direkte i systemet for hurtigt salg.

Højsæsonen giver mange muligheder for fordele for virksomhederne. Den bedste måde er at drage erfaringer og indsamle så mange data som muligt for at være rustet til de kommende år.  Med SSI Schäfers omfattende produkt- og løsningsportefølje og intelligente IT-løsninger kan SSI Schäfer tilbyde jer tilpassede og effektive løsninger til både nutidens og fremtidens interne logistik.

26/11 2020
  • Roima Intelligence på opkøb i Australien

    Roima Intelligence på opkøb i Australien

    logistikloesninger ›Roima Intelligence køber australske Tillit for at styrke global ekspansion og intelligent produktion hos kunderne
  • Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    logistikloesninger ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    logistikloesninger ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    logistikloesninger ›Interessen for at udstille på årets HI-messe er stor, og der er rift om pladserne i alle messens vidt forskellige haller. HI-messen, der nyder godt af opbakning fra såvel nye som velkendte udstillere, finder sted i MCH Messecenter Herning 30. september-2. oktober 2025
  • Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    logistikloesninger ›Descartes Systems Groups Air Messaging-løsning effektiviserer nu overførslen af luftfragtdata i overensstemmelse med International Air Transport Associations (IATA) ONE Record-meddelelsesstandard
  • Fusioner svækker konkurrencen

    Fusioner svækker konkurrencen

    logistikloesninger ›Flere fusioner mellem danske virksomheder kan svække konkurrencen og presse de mindre spillere ud, advarer SMVdanmark efter ny vismandsrapport. Ifølge Jakob Brandt sker alt for mange erhvervsægteskaber af nød snarere end lyst – presset frem af et voksende bjerg af bureaukrati
  • Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    logistikloesninger ›Ialt 29 kommuner har ansøgt om at lægge grund til en statslig udpeget industripark. Nu har Erhvervsministeriet åbnet den såkaldte one-stop-shop, som skal sikre, at sagsbehandlingen kan foregå i et højere tempo end sædvanligt
  • Dagrofa investerer trecifret millionbeløb i logistik

    Dagrofa investerer trecifret millionbeløb i logistik

    logistikloesninger ›De kommende tre år investerer fødevarekoncernen betydeligt i automatisering og effektivisering på sin lagerterminal i Ringsted. Det skal øge konkurrencedygtigheden og fremtidssikre logistikken som et vigtigt led i vækstambitionerne