Sådan forbereder du dit lager til Black Friday

Sådan forbereder du dit lager til Black Friday

SSI Schäfer giver deres bud på hvordan man gør lageret køreklar til de udfordringer Black Friday byder på med hensyn til varehåndteringen. Ved salgsdirektør i SSI Schäfers kontor i Hadsund, Bo Mortensen

Gå fem år tilbage og tag et kig på, hvordan du købte ind dengang. Sammenlign så det med din indkøbsadfærd i dag. Detailhandlen er ubetinget den branche, der har ændret sig mest dramatisk efter indførelsen af e-handel. Butikkerne er åbne døgnet rundt både online og offline, og forbrugerne er også opsat på at købe ind døgnet rundt.

Denne nye form for detailhandel påvirker i høj grad logistikken, da kunderne forventer nem shopping, hurtige leveringer, nemme returneringer og den bedst mulige kundeservice – uanset om de køber ind på nettet eller i butikkerne. Virksomheder i detailhandlen opfylder disse krav ved at optimere deres lagerlogistik.

I 2020 steg e-handelsmarkedet med 13 % med en estimeret værdi på 717 milliarder euro ved årets udgang. Danmarks Statistik bekræfter, at danskerne ligger i den europæiske top – 4 ud af 5 danske forbrugere køber ind på nettet.

Ifølge eksperter fortsætter denne tendens i fremtiden, og tidligere genererede data bliver vigtigere og vigtigere for at forstå og analysere, hvad der er sket i de foregående år. Det vil være en hjælp til at planlægge, at de rigtige varer er på lager og undgå fortidens fejl.

I forbindelse med Black Friday i Europa er antallet af køb denne dag præcis 360 % højere, og den gennemsnitlige ordrestørrelse stiger også med mere end 20 %.

Efterhånden som antallet af ordrer stiger, stiger også presset på virksomhedens logistikprocesser. Mange lagersystemer vil sandsynligvis ikke være i stand til at håndtere dette pres, som systemerne ser ud i dag.

I takt med, at e-handlen fortsætter med at vokse, og antallet af ordrer i løbet af Black Friday og salget stiger hvert år, bygger virksomhederne nye faciliteter eller optimerer deres nuværende bygninger for at forberede sig på fremtiden.

SSI Schäfer ved, at hver enkelt virksomhed har brug for en unik løsning og vores specialistteams arbejder tæt sammen med kunderne gennem hele processen. Engagerede medarbejdere sætter sig grundigt ind i strategien i detailhandlen eller engroshandlen og udvikler en løsning, der opfylder de individuelle krav, og som er skalérbar i takt med virksomhedens vækst.

Indledningsvis arbejder erfarne logistikeksperter med at finde og afdække flaskehalse på lageret, f.eks. utilstrækkelig opbevaringsplads, for få medarbejdere eller mangel på automatiserede systemer til hurtige plukke- og sorteringsprocesser.

En simpel men vigtig detalje, der også ofte bliver overset ved spidsbelastninger, er hastigheden på indkommende varer. Jo hurtigere varerne er placeret korrekt, desto hurtigere kan disse varer blive solgt. For at øge leveringshastigheden og forbedre kapaciteten benytter mange virksomheder automatiserede lagerløsninger.

Sammenlignet med manuelle plukkeprocesser forbedrer automatisering, i et samspil med vare-til-person arbejdsstationer, ydelsen med op til 1.000 pluk pr. time og sikrer samtidig præcision og forbedret lagerstyring. Løsninger fra SSI Schäfer kan også lette returprocesser og hjælpe med omkostningsreduktioner.

Med arbejdsstationer, der er særligt udviklet til behandling af returvarer, øger lagerteamet effektiviteten og får hurtigt varerne tilbage på lager.

De mest moderne af disse løsninger omfatter SRM-lagerkraner, shuttlesystemer til paller og AGV’er, som alle er tilknyttet WMS-softwaren.

I en kombination kan de effektivt indlagre eller hente varer, øge transporthastigheden og logistikprocesserne samt forbedre effektiviteten væsentligt. WMS giver desuden mulighed for kundeintegrationer i eksisterende ERP-systemer, tredjeparts- eller kundetilpassede softwareløsninger.

Der kan stadig gøres andre tiltag for at forberede lagersystemerne til spidsbelastningsperioder, men ofte må virksomhederne ansætte flere medarbejdere og dermed bruge flere penge på den enkelte, interesserede køber.  Det er vanskeligt at opnå fuldt automatiserede processer i detailhandlen, men automatiserede systemer ændrer spillereglerne radikalt, da de er med til at håndtere prioritetsordrer, herunder afsendelse samme dag eller ordrer i forbindelse med eksempelvis loyalitetsprogrammer.

Dertil kommer, at returprocesserne er nemme og hurtige, da WMS-softwaren har en række værktøjer til håndtering af både indkommende varer og returvarer fra kunderne. Når en vare er returneret og kvalitetskontrolleret, placeres den direkte i systemet for hurtigt salg.

Højsæsonen giver mange muligheder for fordele for virksomhederne. Den bedste måde er at drage erfaringer og indsamle så mange data som muligt for at være rustet til de kommende år.  Med SSI Schäfers omfattende produkt- og løsningsportefølje og intelligente IT-løsninger kan SSI Schäfer tilbyde jer tilpassede og effektive løsninger til både nutidens og fremtidens interne logistik.

26/11 2020
  • Kamstrup, Linak og M&J Denmark er nominerede

    Kamstrup, Linak og M&J Denmark er nominerede

    logistikloesninger ›Produktionslinje til vandmålere, dynamisk opmåling af aluminiumsprofiler og et fuldautomatisk svejseanlæg dyster i år om DIRAs Automatiseringspris, der uddeles under HI-messen
  • Danmark hænger fast i oliedyndet

    Danmark hænger fast i oliedyndet

    logistikloesninger ›Politikerne skal turde indrette økonomien til at understøtte elektrificering med et energieffektiviseringsfradrag - i stedet for at lade virksomhedernes investeringer strande i puljebureaukrati
  • Last mile-leverancer optimeret

    Last mile-leverancer optimeret

    logistikloesninger ›Den engelske specialist i oplagring og hjemmelevering af store varer, ArrowXL har valgt Descartes’ ruteplanlægningsløsning til at automatisere og effektivisere sine last mile-leverancer
  • Ny leder i Init Group

    Ny leder i Init Group

    logistikloesninger ›Init Group styrker sig til det tværorganisatoriske arbejde i virksomhedens mange afdelinger, med ny leder
  • Nemlig lancerer ny strategi

    Nemlig lancerer ny strategi

    logistikloesninger ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Strategisk brownfield-automatisering

    Strategisk brownfield-automatisering

    logistikloesninger ›Med et nyt logistikprojekt viser ODTH og Movus at brandvisionen om tilgængelig automatisering og kompakt skalerbarhed er realiserbar i eksisterende logistikvirksomheder
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    logistikloesninger ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    logistikloesninger ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration