
Svensk TMS-system køreklart i Danmark
Fleet101 har åbnet dansk salgskontor for softwaresystemet K2, som har gjort hverdagen lettere i transportvirksomheden 3D Logistik
Af Lisbeth Petersen
Med over 300 nordiske transportvirksomheder i kundebasen og status som den mest vækstende i branchen har virksomheden Fleet101 åbnet afdeling i Danmark. Siden 1. september har John Bjerre Pedersen fra sit kontor i Korsør varetaget titlen som salgsansvarlig for det TMS - transportmanagement - system, den svenske virksomhed har udviklet under navnet K2.
John Bjerre Pedersen
Softwaresystemet er et ’end to end’ forretnings- og transportplanlægningssystem, som kan håndtere hele processen fra ordremodtagelse, kørselsplanlægning og -status og til fakturering. Og med åbningen af den danske afdeling følger ambitionen om at kunne gentage succesen fra Norge, hvor mere end 100 transportvirksomheder på bare tre år har valgt K2 til at organisere logistikken.
Det helt rigtige system
Allerede inden åbningen af den danske afdeling havde to danske kunder fundet frem til systemet. En af dem er 3D Logistik, som har hovedkvarter i Kolding og afdelinger i Aalborg og Glostrup. Virksomheden har 32 faste medarbejdere og samarbejder med 90 udvalgte vognmænd. De sørger hver dag og nat for sikker og effektiv transport af alt fra pingviner mellem zoologiske haver, cykler til forhandlere og private, reservedele til landbrugsmaskiner og ikke mindst håndkøbsmedicin til supermarkeder og forskellige miljøprøver til analyser. En del af disse transporter kræver temperaturstyrede biler, en række forskellige myndighedsgodkendelser og specialuddannede medarbejdere.
Allerede i 2015 begyndte 3D Logistik at sondere terrænet for et nyt TMS-system, som afløser for det daværende, der ikke længere var helt tidssvarende. Operation manager, Roy Johansen, havde hos samarbejdspartneren TWS Logistik i Malmø set K2- systemet i funktion, og efter at han og it-koordinator Jan Clausen i et langt og grundigt forløb undersøgte forskellige systemer fra en god håndfuld leverandører, faldt valget på det svenske K2. Det har nu været i drift i et år, og Jan Clausen siger:
Jan Clausen
- Helt overordnet set er det det helt rigtige for os. Softwaren er meget nem og hurtig at arbejde med, og som medarbejder kan man nemt tilpasse de skærmbilleder, man har brug for i sin funktion, så opgaverne bliver overskuelige.
Hurtig skanning og effektiv udveksling
Også skanningsdelen får meget ros fra it-koordinatoren.
- Det har stort set virket fra dag ét og er mange gange hurtigere, end det vi var vant til, siger Jan Clausen, som også fremhæver K2’s meget fleksible EDI – Electronic Data Interchange – der sørger for udveksling af data med andre systemer.
- Når vi for eksempel transporterer en jordbundsprøve for Eurofins, som foretager officielle miljøundersøgelser i Danmark, så foregår bestillingen via en 2-vejs kobling fra deres interne booking system til K2.
Når en chauffør skal finde sin destination, kan ruten åbnes direkte i Google Maps på skanneren, og på kontorerne kan disponenterne hele tiden følge bilerne på skærmen, både når det gælder position, køreretning, hastighed og beregnet ankomsttid. Vi kræver faktisk meget af TMS-systemet, og der er da også ting, vi stadig kan udvikle på, men det har virkelig forbedret vores arbejdsgange og gjort hverdagen nemmere for os alle sammen, siger Jan Clausen.