Tendenser i logistikbranchen
ANNONCE: Eksplosionen i nethandel har gjort, at logistikbranchen har og i fremtiden vil gennemgå store forandringer.
Dette betyder, at flere store virksomheder står overfor udfordringer, og er nødt til at indstille sig på at blive mere omstillingsparate. Her er nogle af de de tendenser, man vil se i logistikbranchen de næste 5 til 10 år.
Hurtigere og grønnere
I England har man allerede lavet sin første dronelevering af en pakke fra firma til forbruger, og denne tendens er noget, man ser mere og mere af. Danskerne vil have hurtigere levering, og det må helst ikke koste mere end, hvad man har været vant til at almindelig levering koster.
Samtidig ser vi stadig en stigende interesse for bæredygtighed, så vi ønsker at vores levering skal foregå så miljøvenligt som muligt. Dette er to ting der kan være svært at forene. Og den øgede efterspørgsel på dygtige medarbejdere, kan også mærkes hos rekrutteringsfirmaer som Ballisager.com. Der er kamp om de dygtige medarbejdere og firmaerne er i skarp kamp om at bliver danskernes og virksomhedernes fortrukne leveringsfirma. Og med den store internetgigant Amazon på vej ind på det danske marked, bliver de danske virksomheder virkelig udfordret på levering. Amazon er kendt for deres unikke produkter, men har også leveringstider på helt ned til 3 timer som en af deres ydelser i flere lande. Derfor står danske firmaer overfor en kæmpe trussel på leveringsfronten.
Styresystemer
I takt med at vi er nødt til at udvikle logistikbranchen for at kunne følge med udviklingen, skal der også nye styresystemer til. På dette område oplever man en stigning af udvalget af firmaer, der kan hjælpe en med at få bedre styring med logistikken i ens virksomhed. Ligesom Microsoft har udviklet Dynamics 365 til at holde styr på virksomhedens finance & operations skal virksomhederne finde en virksomhed, der kan gøre det samme for dem med deres logistiksystemer.
Innovation
Transport- og logistikbranchen er en af de virksomheder, der har mest brug for innovative tiltag, men er samtidig også den af de brancher, der arbejder mindst med innovation. Dog mener flere eksperter, at branchen snart vil komme efter dette punkt, men det er de jo også nødt til. Branchen er nemlig i en rivende udvikling, og er derfor nødt til i hvert fald de næste 3 år at blive markant mere innovative. Dette viser en undersøgelse som PwC har lavet, i blandt danske erhvervsleder indenfor teknologi-, transport-, og logistikbranchen.
Tror på vækst
Diverse CEO’er i transport- og logistikbranchen er blevet mere optimistiske i forhold til de forgangne år og tør nu tro på vækst i branchen de næste par år. Her vurderes det at være USA, Kina og Tyskland, som skal stå for den største del af væksten til det danske marked. Og med Amazons indtrængen på det danske marked, virker det meget sandsynligt, at USA kommer til at have stor betydning for den logistiske udvikling på det danske marked. Denne vækst vil også betyde, at der skal investeres i de digitale løsninger og samtidig er flere topledere bekymret for, at de kommer til at mangle arbejdskraft med de rette digitale kompetencer for at følge med i udviklingen. Branchen har jo allerede på nuværende tidspunkt problemer med at tiltrække arbejdskraft. Med disse ekspertiser, faktisk har transportbranchen 8% mindre chance for at tiltrække talenterne end alle andre brancher viser undersøgelser.