Truckleverandørerne indtager LogiMAT
De nyeste tendenser inden for truck og materiel til varehåndering på lageret lægger vejen forbi LogiMAT 2025 i Stuttgart. Fleksible og skalerbare løsninger, som optimerer varehåndteringen og giver operatørerne komfortable og ergonomiske arbejdsforhold, er blandt de mange løsninger, som samtidig afspejler, at der er stor efterspørgsel på automation og emissionsfrit materiel
Gaffeltrucks, eldrevne palleløftere, sofistikerede AMR'er og selvkørende truck til intern transport udgør en vigtig del af rygraden i intralogistikken.
Producenterne forbedrer løbende løsningerne der kan være med til at optimere brugernes varehåndtering og effektivisere opgaverne på lagre og logistikcentre.
Og nu tager de turen til Stuttgart for at vise de mange løsninger på LogiMAT-messen.
På tværs af alle produktsegmenter er der her fokus på drivlinjeteknologi, førerassistentsystemer, brugervenlighed, effektivitet og fleksibilitet.
- Integrationen af nye teknologier i enhederne sikrer større effektivitet, forklarer LogiMAT udstillingsdirektør, Michael Ruchty fra den München-baserede eventarrangør Euroexpo Messe- und Kongress.
Han fortsætter:
- Brugen af nye drivlinjesystemer forbedrer virksomhedernes CO2-fodaftryk. Og i sidste ende kan topmoderne transportudstyr også være med til at afhjælpe manglen på kvalificeret arbejdskraft i intralogistikvirksomhederne.
- Det er grunden til, at gaffeltrucks og robotteknologi fylder så meget på LogiMAT.
De største spillere er på banen
Alle de store internationale producenter af industritrucks finder da også vej til LogiMAT 2025. Her præsenterer de, de nyeste innovationer inden for gaffel- og lagertruck og AGV'er i hal 9 og 10.
Og så er de specialiserede AMR-producenter og -udbydere igen i år koncentreret i nærheden, nærmere bestemt i hal 8 lige over for.
Inden for robotteknologi præsenterer flere system- og udstyrsproducenter også køretøjer til varehåndtering i hal 1, 3, 5 og 7.
Galleriniveauet i hal 1 er vært for de nyeste anvendelser og udviklinger inden for industrielle plukkerobotter.
Samlet set betyder det, at LogiMAT 2025 igen giver et aktuelt overblik over hele spektret af mobilitet inden for intralogistikken.
I år har truckproducenterne allerede annonceret planer om at afsløre nye serier af både traditionelle og elektriske sidelæssere sammen med flere andre innovationer, der endnu ikke er lanceret andre steder i verden.
Og det er i høj grad både de fleksible anvendelsesmuligheder og optimeringer af komfort og ergonomi der karakteriserer tendenserne på området for varehåndteringsudstyr.
Højspændings lithium-ion
Den voksende efterspørgsel efter mere bæredygtige, emissionsfri drivlinjesystemer er en stærk drivkraft i den løbende udvikling af udstyr med litium-ion-batterier og brændselscelleteknologi.
EP Equipment der har base i Hangzhou, er en global aktør inden for litium-ion-baseret lagerteknologi. Ud over en ny serie af højspændings-lithium-ion-drevne gaffeltrucks og AMR'er præsenterer virksomheden XP15, som er en af de første automatiserede cobots til palletransport.
Udstyret med en permanent magnetisk synkronmotor (PMSM) og avancerede litium-ion-batterier er enhederne designet til at reducere energiforbruget med 15 procent sammenlignet med konventionelle modeller.
Clark Europe kommer til LogiMAT med en bred vifte af nye produkter. For første gang vises den nye ”crossover-serie”, den nye COP2-ordreplukker og nye 3- og 4-hjulede gaffeltrucks med kapacitet på 1,6 til 2 ton, som supplerer S-Series Electric fra producenten.
De to nye crossover-serier L25-35XE og S25-35XE med en lastkapacitet på 2,5 til 3,5 tons er designet til at kombinere forbrændingsmotorernes pålidelighed med litium-ion-batteriernes miljømæssige fordele.
Frit valg af batterier
Linde Material Handling fejrer lanceringen af sine nye automatiseringsløsninger og de nyligt lancerede elektriske gaffeltruck, Linde E og Xi med en kapacitet på op til 2 tons.
De nye 3- og 4-hjulede elektriske gaffeltrucks Xi10 til Xi20 har integreret 90-volts litium-ion-batteri og en synkron reluktansmotor til hurtig acceleration og løfte- og sænkehastigheder.
Det er muligt at stifte nærmere bekendtskab med den nye Linde serie Xi på årets messe.
Plug-and-play-designet på Linde E14- til E20-modellerne giver operatørerne mulighed for at skifte mellem bly- eller litiumionbatterier eller fortsætte med at bruge eksisterende batterier.
Toyota Material Handling Deutschland er repræsenteret med to stande på messen, begge i hal 10.
På den anden optræder truckproducenten sammen med datterselskaberne Viastore og Vanderlande som Toyota Automated Logistics Group med fokus på nye truckmodeller og automatiserede løsninger.
Udstilleren vil også dele indsigt i den nære og fjerne fremtid for intern logistik, som man altså mener, bliver defineret af robotter, droner og selvkørende køretøjer.
- Med tre nye produktlanceringer i produktkategorierne gaffeltrucks og lagerteknologi er det primære fokus på energieffektivitet, ergonomi og sikkerhed, siger Jan Lorenz, administrerende direktør for Toyota Material Handling Deutschland.
Eksplosionssikre trucks
Den østrigske producent Bulmor Industries kommer til LogiMAT 2025 med sin nye EQ(n) 50-80 G02-serie af elektriske sidelæssere.
Forbedringerne i forhold til tidligere modeller omfatter det optimerede elektroniske styresystem, en fuldt berøringsfølsom 7-tommer skærm, et nyt berøringsfølsomt joystick, der kan betjenes selv med handsker, og en højdejusterbar, drejelig ratstamme.
Et enkeltpumpesystem erstatter det tidligere dobbeltpumpedesign, hvilket resulterer i et lavere energiforbrug.
Miag Fahrzeugbau, der er specialist i eksplosionssikre industritrucks, kommer til Stuttgart for at præsentere de seneste inkarnationer af sine gennemprøvede modeller og afslører 4. generation af de populære 3- og 4-hjulede gaffeltrucks til nyttelast på 1,6/1,8 og 2,0 ton.
De nyeste modeller har forbedret ergonomi, siddekomfort og manøvredygtighed for føreren.
Førerpladsen med multifunktionsarmlæn og integreret elektrohydraulik er designet til at give høj følsomhed og reaktionsevne med proportionale fingerspids-joysticks.
Et elektronisk differentialgear giver bedre trækkraft, og mastekonfigurationer omfatter simplex-, duplex- og triplex-design til løftehøjder på op til 6.500 mm.
Brugte truck klarer også de helt tunge opgaver
Kalmar Tyskland viser en elektrisk gaffeltruck med litium-ion-batteri og 16 tons løftekapacitet og en renoveret elektrisk gaffeltruck med en kapacitet på 8 tons på sin stand.
Kalmar ønsker at vise, at elektriske gaffeltrucks også kan klare de tunge opgaver, også når de er grundigt renoveret. Der kan de endda få et forlænget andet eller tredje liv.
- Den brede vifte af nye produkter og løsninger, der udstilles, understreger producenternes innovative evne til konsekvent at integrere nye teknologier for at gøre industritrucks endnu mere alsidige og effektive, siger Ruchty.
Han kommer samtidig ind på, at udvalget af produkter, som udstillerne tilbyder inden for mobil robotteknologi og AGV'er, peger i retning af et automatiseringsniveau, der kræver mindre og mindre personale.
Mangel på arbejdskraft kombineret med omkostningspres og ønsket om fleksibilitet gennem skalerbare systemdesigns giver faktisk anledning til en vedvarende efterspørgsel efter automatisering og autonom mobilitet på lagre ved hjælp af AMR'er, shuttles, cobots, carrybots og AGV'er.
Vælger ruten autonomt
Udstillere og systemproducenter med speciale i dette produktsegment, herunder det østrigske firma Knapp viser de nyeste løsninger og deres nuværende produktportefølje af servicerobotter.
For at imødekomme efterspørgslen efter fleksibilitet vil Knapp demonstrere forskellige modeller og implementeringen af AMR'er, der arbejder sammen med andre lagerrobotløsninger.
Project Automation & Engineering kommer også til Stuttgart med to nye modeller af det førerløse køretøj MHS (Mobile Handling Solution), som kan anvendes sammen med en cobot til en lang række anvendelsesformål.
Innovationerne er baseret på avancerede teknologier, der gør det muligt for systemet at vælge ruter autonomt og at registrere og navigere uden om forhindringer.
Jungheinrichs datterselskab Magazino tager udfordringerne i den moderne intralogistik op med sine nyeste robotløsninger, herunder opdateringer til den smarte AMR Soto og den næste generation af plukkerobotten Toru.
Automatisk palledetektering
Innok Robotics kommer til Stuttgart med den nyeste version af sin Induros-transportrobot, som trækker laster på op til et ton, navigerer uden om forhindringer og arbejder både indendørs og udendørs.
I AGV-segmentet er Movanis blandt dem, der præsenterer nyt indendørs og udendørs udstyr. Automatisk palledetektering og laserteknologi til sikker navigation omkring forhindringer gør lithium-ion-batterikøretøjerne velegnede til udendørs brug.
- Vi har udviklet eksklusive algoritmer til at mestre de unikke forhold, der findes udendørs, forklarer General Manager Bart Clymans og kommer ind på, at AGV'en tillige har en automatisk opladningstid på kun 12 minutter.
Investeringer med ro i sindet
Derudover vender Mobile Robotics User Forum i 2025 tilbage til galleriniveauet i hal 6, hvor medlemmer af Forum AGV vil tilbyde uvildig ekspertrådgivning til AGV-brugere og alle, der er interesserede i mobil robotteknologi.
Det mangfoldige ledsageprogram på LogiMAT 2025 omfatter 15 ekspertfora med kendte industriledere, omkring 70 præsentationer i Exhibitor Insights-serien og live-events i udstillingshallerne og de åbne områder - alt sammen noget, der understreger LogiMAT's ry som en af de førende informationsplatforme i branchen.
- Udvalget af internationale udstillere inden for industritruck og AMR-teknologi, gør det muligt at opleve hele spektret af nylige innovationer og fremadrettede løsninger. Det gør atter LogiMAT til eventen, man skal opleve.
- Den direkte kontakt med konkurrerende producenter hjælper logistikkøbere med at investere i lagermobilitet med ro i sindet. Det er en mulighed, som man ikke må gå glip af, konkluderer Michael Ruchty.
-hawin