UPS tester droner i beboelsesområder

UPS tester droner i beboelsesområder

Drone afsendt fra taget af en bil, har leveret pakke til private i Florida.

Logistikvirksomhed

en UPS har nu gennemført en vellykket test af en drone, som opsendes fra taget af en pakkebil, på egen hånd leverer en pakke til et privat hjem, og vender tilbage til køretøjet, mens chaufføren fortsætter med separate leveringer langs ruten.

UPS udførte testen i mandags i Tampa, Florida i samarbejde med virksomheden Workhorse Group, som, med base i Ohio, udvikler batterielektriske lastvogne og droner.  Workhorse byggede dronen og den elektriske UPS-pakkebil, som blev anvendt under testen.

- Denne test er anderledes end noget andet, vi hidtil har lavet med droner. Den har implikationer for fremtidige leveringer, særligt på lokationer på landet, hvor vores pakkebil ofte skal køre mange kilometer for at foretage en enkelt levering, siger Mark Wallace, som er senior vicedirektør for global tilrettelæggelse og bæredygtighed.

- Forestil dig en trekantsformet leveringsrute med mange kilometers vej mellem stoppene. Ved at sende en drone fra pakkebilen for at foretage bare én af de leveringer, kan man reducere de omkostningstunge ekstra kilometer. Det vil styrke effektiviteten i vores netværk og samtidig nedbringe vores udledning, tilføjer han.

UPS har omkring 102.000 chauffører på vejene hver dag. Landlige leveringsruter er de dyreste at betjene på grund af den tid og de udgifter, der er nødvendige for at gennemføre hver levering.

Med ORION, som er UPS’s 'On-Road Integrated Optimization Navigation' software til vejnavigation, vil en reduktion på bare 1,6 kilometer pr. chauffør om dagen over ét år kunne spare UPS op til 350 millioner kr.


Supplement til chaufførerne
Under denne test udførte dronen én levering, mens chaufføren fortsatte ned ad vejen og udførte en anden, og UPS forestiller sig, at det er en mulig rolle til droner for fremtiden.

- Chaufførerne er vores firmas ansigt udadtil, og det ændrer sig ikke, siger Mark Wallace, og fortsætter: 

- Det spændende er dronernes potentiale i forhold til at hjælpe vores chauffører på forskellige adresser i løbet af deres ruter, så de kan spare tid og imødekomme de stigende krav til kundeservice fra væksten i e-handelen.

Dronen, som blev brug i mandagens tekst, var et Workhorse HorseFly UAV Delivery-system. Den er en højeffektiv, oktokopter-leveringsdrone, som er fuldt integreret med Workhorses udvalg af elektriske/hybride leveringsvogne.

Dronen går i dok på taget af leveringsvognen. Et bur, som hænger under dronen, går igennem en luge ind i lastvognen. Inde i bilen laster en UPS-chauffør en pakke i buret, og trykker på en knap på en touch-skærm, hvilket sender dronen af sted på en forudindstillet, selvstændig rute til en adresse. Den batteridrevne

HorseFly-drone lader op, mens den er i dok. Den har en flyvetid på 30 minutter og kan flyve med en pakke på op til 4,5 kilo.

- Det er skønt at se teknologien anvendt på en så praktisk måde, siger Stephen Burns, grundlægger og
administrerende direktør af Workhorse. Og uddyber:
Dronen er fuldt ud selvkørende. Den kræver ikke en pilot, så chaufføren har frie hænder til at foretage andre leveringer, mens dronen er væk.

-lipe

22/2 2017
  • UR15 på messe i München

    UR15 på messe i München

    logistikloesninger ›I disse dage viser Universal Robot sin UR15-cobot og andre AI-nyheder frem på automatica 2025 i München, hvor der blandt andet er tale om livedemonstrationer
  • Roima Intelligence på opkøb i Australien

    Roima Intelligence på opkøb i Australien

    logistikloesninger ›Roima Intelligence køber australske Tillit for at styrke global ekspansion og intelligent produktion hos kunderne
  • Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    logistikloesninger ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    logistikloesninger ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    logistikloesninger ›Interessen for at udstille på årets HI-messe er stor, og der er rift om pladserne i alle messens vidt forskellige haller. HI-messen, der nyder godt af opbakning fra såvel nye som velkendte udstillere, finder sted i MCH Messecenter Herning 30. september-2. oktober 2025
  • Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    logistikloesninger ›Descartes Systems Groups Air Messaging-løsning effektiviserer nu overførslen af luftfragtdata i overensstemmelse med International Air Transport Associations (IATA) ONE Record-meddelelsesstandard
  • Fusioner svækker konkurrencen

    Fusioner svækker konkurrencen

    logistikloesninger ›Flere fusioner mellem danske virksomheder kan svække konkurrencen og presse de mindre spillere ud, advarer SMVdanmark efter ny vismandsrapport. Ifølge Jakob Brandt sker alt for mange erhvervsægteskaber af nød snarere end lyst – presset frem af et voksende bjerg af bureaukrati
  • Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    logistikloesninger ›Ialt 29 kommuner har ansøgt om at lægge grund til en statslig udpeget industripark. Nu har Erhvervsministeriet åbnet den såkaldte one-stop-shop, som skal sikre, at sagsbehandlingen kan foregå i et højere tempo end sædvanligt