UPS tester droner i beboelsesområder

UPS tester droner i beboelsesområder

Drone afsendt fra taget af en bil, har leveret pakke til private i Florida.

Logistikvirksomhed

en UPS har nu gennemført en vellykket test af en drone, som opsendes fra taget af en pakkebil, på egen hånd leverer en pakke til et privat hjem, og vender tilbage til køretøjet, mens chaufføren fortsætter med separate leveringer langs ruten.

UPS udførte testen i mandags i Tampa, Florida i samarbejde med virksomheden Workhorse Group, som, med base i Ohio, udvikler batterielektriske lastvogne og droner.  Workhorse byggede dronen og den elektriske UPS-pakkebil, som blev anvendt under testen.

- Denne test er anderledes end noget andet, vi hidtil har lavet med droner. Den har implikationer for fremtidige leveringer, særligt på lokationer på landet, hvor vores pakkebil ofte skal køre mange kilometer for at foretage en enkelt levering, siger Mark Wallace, som er senior vicedirektør for global tilrettelæggelse og bæredygtighed.

- Forestil dig en trekantsformet leveringsrute med mange kilometers vej mellem stoppene. Ved at sende en drone fra pakkebilen for at foretage bare én af de leveringer, kan man reducere de omkostningstunge ekstra kilometer. Det vil styrke effektiviteten i vores netværk og samtidig nedbringe vores udledning, tilføjer han.

UPS har omkring 102.000 chauffører på vejene hver dag. Landlige leveringsruter er de dyreste at betjene på grund af den tid og de udgifter, der er nødvendige for at gennemføre hver levering.

Med ORION, som er UPS’s 'On-Road Integrated Optimization Navigation' software til vejnavigation, vil en reduktion på bare 1,6 kilometer pr. chauffør om dagen over ét år kunne spare UPS op til 350 millioner kr.


Supplement til chaufførerne
Under denne test udførte dronen én levering, mens chaufføren fortsatte ned ad vejen og udførte en anden, og UPS forestiller sig, at det er en mulig rolle til droner for fremtiden.

- Chaufførerne er vores firmas ansigt udadtil, og det ændrer sig ikke, siger Mark Wallace, og fortsætter: 

- Det spændende er dronernes potentiale i forhold til at hjælpe vores chauffører på forskellige adresser i løbet af deres ruter, så de kan spare tid og imødekomme de stigende krav til kundeservice fra væksten i e-handelen.

Dronen, som blev brug i mandagens tekst, var et Workhorse HorseFly UAV Delivery-system. Den er en højeffektiv, oktokopter-leveringsdrone, som er fuldt integreret med Workhorses udvalg af elektriske/hybride leveringsvogne.

Dronen går i dok på taget af leveringsvognen. Et bur, som hænger under dronen, går igennem en luge ind i lastvognen. Inde i bilen laster en UPS-chauffør en pakke i buret, og trykker på en knap på en touch-skærm, hvilket sender dronen af sted på en forudindstillet, selvstændig rute til en adresse. Den batteridrevne

HorseFly-drone lader op, mens den er i dok. Den har en flyvetid på 30 minutter og kan flyve med en pakke på op til 4,5 kilo.

- Det er skønt at se teknologien anvendt på en så praktisk måde, siger Stephen Burns, grundlægger og
administrerende direktør af Workhorse. Og uddyber:
Dronen er fuldt ud selvkørende. Den kræver ikke en pilot, så chaufføren har frie hænder til at foretage andre leveringer, mens dronen er væk.

-lipe

22/2 2017
  • Brug af AI halter hos SMV-produktionsvirksomhederne

    Brug af AI halter hos SMV-produktionsvirksomhederne

    logistikloesninger ›Ny rapport fra Teknologisk Institut afdækker, at knap to ud af tre SMV-produktionsvirksomheder er AI-afventende på fabriksgulvet. Det er mangel på viden og ikke teknologierne, der er den største barriere for at indfri potentialet
  • Autostore effektiviserer belgiske hospitaler

    Autostore effektiviserer belgiske hospitaler

    logistikloesninger ›Et Autostoreanlæg på det belgiske Maria Middelares hospitalsvæsens centrale logistikcenter skal effektivisere driften og varehåndteringen for flere hospitaler og reducere trafikale risici. Dematic har leveret systemet
  • Element Logic omstrukturerer i Skandinavien

    Element Logic omstrukturerer i Skandinavien

    logistikloesninger ›Element Logic implementerer én samlet skandinavisk organisation fra 1. januar 2026 med danske Nikolaj Bjørn Eriksen i spidsen
  • Linerfri fragtetiketter - når posten skal ud

    Linerfri fragtetiketter - når posten skal ud

    logistikloesninger ›DHL indfører InNo-Liner-løsning fra cab og Herma og fjerner dermed spild fra etiketteringsprocessen i bl.a. de interne forsendelser for Deutsche Post, som anlægget i Nohra i Thüringen står for
  • Teknologi er afgørende for vækst

    Teknologi er afgørende for vækst

    logistikloesninger ›AI og automatisering er, ifølge Descartes' 2025 Forwarder/Broker Benchmark Study, nøglefaktorer for vækst i et usikkert globalt logistikmiljø
  • Pitstop i himlen

    Pitstop i himlen

    logistikloesninger ›På anbefaling af forsvarschefen er forsvarsforligskredsen orienteret om, at den kommende lufttanknings- og transportkapacitet placeres på Flyvestation Karup
  • Danske Rederier: Lov om krigsforsikring er rettidig omhu

    Danske Rederier: Lov om krigsforsikring er rettidig omhu

    logistikloesninger ›Et enstemmigt folketing har i dag vedtaget lov om krigsforsikring. Loven sikrer, at den danske handelsflåde kan sejle videre i tilfælde af krig og opretholde afgørende forsyningskæder
  • To familievirksomheder - en vision

    To familievirksomheder - en vision

    logistikloesninger ›Med overtagelsen af Dantra Group udvider Hoyer Group serviceporteføljen, ekspertisen og netværket for kunder i hele Europa og resten af verden