Vær sød ved din transportør og spørg de otteårige, hvad de forventerVirtual Reality er ikke kun til sjov. Samsung forudser, at briller som dem her, hvor informationer fra computere, telefoner samles, bruges til reparationsopgaver, er noget, ’alle vil bruge om få år’.

Vær sød ved din transportør og spørg de otteårige, hvad de forventer

Kundefokus, transportørsamarbejde og teknologi var hovedtemaerne på Consignors store leveringskonference i København

Af Lisbeth Petersen

Tivoli Hotel og Kongrescenter var fyldt, da softwarevirksomheden Consignor i maj for tredje år i træk inviterede til sin store Nordic Delivery Conference, som navnet til trods tiltrak over 700 gæster fra hele verden.

De fik inspiration til, hvordan fremtidens konkurrencedygtige transport- og leveringmarked tegner sig af en række talere fra e-handel, teknologi og transportbranchen, som var enige på i hvert fald ét punkt: Kunden bør altid være i centrum.

Mike Walsh, som driver den globale ledelseskonsulentvirksomhed ’Tomorrow’, opfordrede virksomheder til hele tiden at spørge: Hvem er mine kunder, og hvad vil de have?

Og så gav han et overraskende bud på, hvem som for alvor har fingeren på pulsen, når det gælder fremtiden:

- Vi har hørt så meget om årgang 0, men glem dem. Derimod er det dem, som lige nu er otte år gamle, I skal lytte til.  For de tilhører den første generation, som er vokset op med så høj grad af Artificial intelligens – kunstig intelligens – i en verden, hvor hele universet bliver organiseret for dem. Før talte vi om ’internet of things’ – nu handler det om ’internet of EVERYTHING’. De otteårige forventer, at alting foregår hurtigere, smartere, og lige når de ønsker det, og det bør være et ’wake up call’ til transport og logistikvirksomheder og deres evne til mobilitet og omstilling, sagde Mike Walch.

Kundetemaet gik igen i oplægget hos Anton Hagberg fra Komplett.no.

- Kunder vil kun handle ét sted, når de shopper online. Derfor sker fremtidens vækst indenfor e-handel på e-handelsmarkedspladser, fortalte Anton Hagberg om baggrunden for, hvorfor Komplett.no netop nu er i gang med at omdanne sig fra en traditionel webshop til en e-handelsmarkedsplads a la Amazon.

Din transportør er en del af dit brand

- Vær sødere ved din transportør, lød budskabet fra dagens paneldebat og James Doyle fra Marks & Spencer:

- Transportøren er den eneste menneskelige kontakt, din kunde møder i leveringsprocessen. Derfor er det vigtigt, at du er sød ved dine transportører, så de føler sig som en del af dit brand og leverer en god kundeoplevelse, understregede James Doyle i sit eget oplæg og i paneldebatten, hvor også paneldebattens andre deltagere Palle Esbensen fra Coop.dk, Andreas Thimour fra Zimply Solved og Anton Hagberg fra Komplett.no bakkede ham op.

Et tema som derimod splittede debattørerne var antallet af leveringsmuligheder. Hvor Palle Esbensen var fortaler for mange leveringsmuligheder, mente Andreas Thimour og James Doyle, at færre og mere gennemsigtige leveringsmuligheder var vigtigst. Der var dog bred enighed om, at kunden altid bør være i centrum for de strategiske og praktiske valg, virksomheden fortager sig i forhold til e-handel og levering.

Mere tracking i fremtidens bæredygtige lastbil

Tracking og vedvarende energi var også populære emner på dagens konference, hvor Tesla, Samsung og Dachser hver havde deres input.

- Vi kalder det The Connected Auto, fortalte Claus Holm fra Samsung Technologies om det lille apparat fra Samsung, der placeres i lastbilen og samler data om lasten og kørsel. Apparatet kan blandt andet forbedre tracking og danne grundlag for mere økonomisk kørsel. Claus Holm fremviste flere interessante teknologier til fremtidens lastbiler, som kan øge sikkerhed og effektivitet, herunder kameraer på lastbiler, tracking beacons på pakker og Augmented Reality briller, som for eksempel kan bruges til reparationer.

Eldrevet transport i alle størrelser

Fremtidens køretøjer skal også være eldrevne og selvkørende, hvis det står til Tesla, som i efteråret 2017 præsenterer deres første eldrevne lastbil. Virksomhedens nordiske salgsdirektør, Peter Bardenfleth-Hansen afslørede, at alle de biler, Tesla har produceret siden oktober 2016, allerede er i stand til at køre 100 procent førerløst. Han forklarede, hvordan Tesla køretøjer i fremtiden vil opretholde sig selv ved at fortælle, hvornår vedligeholdelse er nødvendig og automatisk køre til service, når der er behov for det, alt imens ejeren af bilen er på arbejde.

- Ejeren skal kunne tjene på sin Tesla bil gennem dele-økonomi. Derved har alle råd til en Tesla, og det er bæredygtigt, sagde Peter Bardenfleth-Hansen.  

Alle storbyer er forskellige  

Bæredygtighed var også et tema hos Stefan Hohm fra Dachser, som fortalte om, hvordan Dachser gør levering i storbyer mere effektivt gennem deres City Distribution projektgruppe. Gruppen analyserer storbyers geografiske og befolkningsmæssige forhold, for på den måde at udvikle den bedste værktøjskasse med redskaber til effektiv levering i den pågældende storby.

Redskaberne omfatter blandt andet: bæredygtig levering med micro hubs, natlevering og implementering af nye energier og teknologier, og i øjeblikket tester Dachser eksempelvis levering med hybridbiler og elbiler i bl.a. Stuttgart, Paris og Malaga.

 

Fakta:

Bag Nordic Delivery Conference 2017 den 4. maj stod Consignor, som i år fejrer 20 års jubilæum.

Med var 700 deltagere fra Norge, Danmark, Sverige, Finland, Holland, Rumænien, Kina, Tyskland, Belgien, Bulgarien, Estland, Italien, Letland, Spanien, USA, og Storbritannien.

50 udstillere fra e-handels-, logistik og transportbranchen udstillede på konferencen.

 

 

 

 

 

Læs mere om logistikløsninger

16/6 2017