40 år med logistik

Den 1. august 2012 kan den ordførende direktør for en af de førende logistikudbydere i Europa og herhjemme se tilbage på 40 år indenfor branchen

Knapt et halvt århundrede med udvikling, opture, nedture og opkøb har givet erfaring. Rejsen i logistikkens verden begyndte for Finn Skovbo Pedersen i august 1972, da den dengang 17-årige unge mand startede som elev hos det hurtigt voksende speditørfirma, A/S Ove Haugsted. Årene gik, og med adskillige erfaringer i bagagen blev Finn S. Pedersen i 2005 ordførende direktør for Dachser Nordic, da den tyske logistikudbyder købte op i Norden. De 40 år har budt på spændende udfordringer, fiaskoer og successer. - De mange år i branchen har selvfølgelig givet en enorm indsigt i, hvordan handel og transport har udviklet sig. Kendskab til mange forskellige producerende virksomheder med forskellige behov i Danmark og Skandinavien - ja i hele Europa, samt en permanent løsningsorienteret tankegang, forklarer Finn S. Pedersen. At Finn S. Pedersen kan fejre 40 års jubilæum under det samme CVR-nr i transport- og logistikbranchen har givet ham erfaring og viden inden for et erhvervsområde som hele tiden er i udvikling og hvor der konkurreres hårdt. - Udfordringerne skifter i takt med markedet og hemmeligheden ligger i at man skal være omstillingsparat uanset størrelsen på virksomheden. - At finde de rette personer, til de rette pladser og sikre langvarigt samarbejde er en dyd i en turbulent og omskifteligt branche som logistikbranchen er, forklarer Finn S. Pedersen. fortsættes.....

Som han ser det, har åbningen af Europas grænser og den deraf følgende frie handel, haft en stor betydning for udviklingen idet globaliseringen, som den seneste tids store udfordring, skaber store muligheder. - Informationsteknologien er eksploderet. Er man innovativ og først på banen med avancerede kunde venlige løsninger, øges de konkurrencemæssige fordele. Det er med at udnytte de muligheder som IT giver os. - Med egenudviklede IT-systemer, som er implementeret i alle europæiske filialer, har man et optimalt udgangspunkt, forklarer Finn S. Pedersen. Dachser i Norden bliver ledet efter familieværdierne i koncernen. Finn S. Pedersens og hans nordiske teams erfaringer er garanter for at omsætte visioner og målsætning i praksis. -hawin

3/8 2012