Hirtshals Transport Center udvider

Hirtshals Transport Center udvider

Godsmængderne stiger i Hirtshals Havn. En udvidelse af Hirtshals Transport Center betyder i den forbindelse, at man får store logistiske fordele. Særligt hvis man omlaster dér frem for ved grænsen i Padborg

Hirtshals Transport Center etablerer 140.000 kvadratmeter erhvervsgrunde til logistikvirksomheder. Det nye areal ligger i forbindelse med det eksisterende transportcenter og altså tæt på både Hirtshals Havn og motorvej.

Hirtshals Transport Center blev etableret i 2008, og på de 100.000 kvadratmeter har vi etableret en lang række services for transport- og logistikvirksomheder.

Her har vi blandt andet faciliteter med cafeteria, dieseltankning og værksted, ligesom virksomheder, der registrerer og fortolder gods for de mange lastbiler, der skal til og fra Norge, er vigtige aktører. Og nu ser det ud til, at der kommer endnu mere pres på transportcentret, hvilket har ført til udvidelsen.

- Som landet ligger, får Hirtshals Havn fra 2014 flere afgange på Norgestrafikken. Færge nummer to bliver sat ind på ruten, så der dagligt afgår færger med trailer- og stykgods til og fra de fem vigtigste norske havne.

- Det betyder stigende godsmængder. Stigende godsmængder som skal igennem tolden og som blandt andet kan udvikle netop denne nichebranche, siger direktør for Hirtshals Transport Center, Tonni Sørensen.

Omlastning bør ske i Hirtshals

Men der er endnu flere fordele forbundet med udvidelsen af transportcentret.

I forbindelse med både den øgede godsfærgetrafik og udvidelsen af transportcentret ser vi muligheder i, at vi også bliver brugt til mange af de andre godshåndteringsopgaver, der knytter sig til godsfærgetrafikken på både norgesruterne og de øvrige destinationer.

Som Tonni Sørensen forklarer, har der været et stort flow af varer og lastbiler gennem transportcentret, siden det åbnede i 2008. Med 40 færgeanløb hver uge og 300 til 400 lastbiler fra norgestrafikken, som dagligt bliver toldbehandlet på transportcentret, er man klar over, at øget trafik på ruterne kan føre mange andre opgaver med sig.

- En stor del af de lastbiler, som transporterer fisk fra Norge til resten af Europa, kører via Hirtshals til Padborg, hvor de omlaster og efterfølgende kører retur til Norge med frugt og grønt. Den operation mener vi lige så godt kunne foregå i Hirtshals. Muligheden for at etablere lagre og terminaler er gjort helt klar, så det er egentlig bare at komme i gang, siger Tonni Sørensen.

Kun traileren sejler med

Som han ser situationen, er der et kæmpe potentiale i det nye areal i transportcentret. Både for de logistikvirksomheder, som ønsker at etablere sig, og for de kunder, der kommer til at benytte faciliteterne.

- Foretager man omlastningen af fisk og frugt og grønt her, er der store besparelser på spil for transportvirksomhederne. Det vil være muligt kun at køre traileren ombord på færgerne. De bliver så hentet her og kørt ud i transportcentret og omlastet. Lasten af fisk bliver kørt videre ned i Europa, og traileren bliver sendt tilbage med frugt, grønt eller hvad det nu kan være.

- Her sparer rederierne plads til trækkeren på godsfærgerne, ligesom transportvirksomheden ikke skal forrente en trækker, der er passiv og holder stille undervejs fra Norge. Derudover bliver man mere fleksibel, hvad chauffører angår. De ’ligger’ heller ikke stille undervejs på overfarten. Enten sparer man dem helt, eller også kan de varetage andre køreopgaver ligesom trækkerne.

- Det gør tranportvirksomhederne langt mere fleksible. Både når det gælder fisketransport og andet stykgods, som går begge veje mellem Norge og Danmark. Her sparer både transportvirksomhederne og deres kunder penge og tid, siger Tonni Sørensen.  

Nemt at erhverve grundene

Det er et samarbejde mellem Hjørring Kommune, Hirtshals Havn og Hirtshals Transport Center, som har ført til etableringen af det nye store areal.

- Både kommunen, havnen og vi kan se potentialet i projektet. Og på baggrund af de oprustningstiltag, der præger både rederier og havnerelaterede virksomheder her i Hirtshals, mener vi, at det er en beslutning med fremtid i. Det er hurtigt og ukompliceret at investere i erhvervsgrundene.

- Man bestemmer selv overtagelsesdatoen og grundens størrelse, og vi klarer sagsbehandlingen hurtigt og effektivt, siger Tonni Sørensen og forklarer, at man allerede er i dialog med flere interesserede logistikvirksomheder.

Læs mere om spedition

25/10 2013