Analyse af egne processer øger arbejdsglæden hos chauffører

Analyse af egne processer øger arbejdsglæden hos chauffører

De seneste år har nyheder om akut lastbilchaufførmangel præget nyhedsbilledet for transportbranchen. Det er svært at tiltrække unge til chaufføruddannelsen, og mange af de aktuelle chauffører er ved at have nået pensionsalderen. Logistikvirksomheden Dachser Denmark har valgt at tage sagen i egen hånd

Lastbilchauffører er essentielle for, at du kan gå ned hos din lokale isenkræmmer og købe en ny elkedel, når den gamle står af, og at medicinsk udstyr er tilgængeligt på hospitalet, så du kan få den behandling, du har brug for.

Mange af de varer, som vi er afhængige af i vores moderne samfund, er transporteret af nogen, og chaufførerne er en nøglebrik i det store puslespil, som mange af os hver dag tager for givet.

Da det svært at tiltrække unge til chaufføruddannelsen, prøver man hos Dachser Denmarks filial i Kolding at vende den tendens.

- Vi gør alt, hvad vi kan, for at forbedre vores samarbejde med chauffører og vognmænd, fortæller Manuel Soares, Operations Manager Inbound European Logistics.

- Vores største udfordring er, at som chauffør har man lige nu ikke en almindelig otte timers arbejdsdag. Det er måske med til at gøre det mindre attraktivt for unge folk.

Analyse af egne processer
Derfor iværksatte Dachsers filial i Kolding en værdistrømsanalyse – et projekt, hvor virksomheden sætter sig i chaufførernes sted og analyserer sine processer udefra for at kunne fjerne eventuelle frustrationer i deres hverdag og forbedre samarbejdet.

- Det er svært at fastholde chauffører i dag. Derfor har vi fået belyst, hvilke processer vi har, så vi kan prøve at fjerne de ting, der frustrerer i dagligdagen, fortæller Christian Hygum, Dachser Expert Network Operations eller DENO med base i Kolding.

Analysen resulterede i en handlingsplan med 21 punkter, som filialen i Kolding arbejder på at optimere.

Tidligere skulle chaufførerne for eksempel ind på kontoret med dokumenter to gange, hver gang de besøgte terminalen, og det gik ud over både arbejdsglæden og effektiviteten.

Den proces er blevet forsimplet, hvilket sparer chaufføren for fem minutters unødig arbejdstid i mødet med Dachser.

Et andet eksempel er, at man er begyndt at læsse nogle af distributionsbilerne på forhånd, så chaufførerne møder ind til biler, der er helt klar til at køre af sted. På den måde får de en lidt kortere arbejdsdag og en højere grad af aktiv køretid.

Rammebetingelser på dagsordenen
Spørger man Manuel Soares skal rammebetingelserne for chaufførfaget ændres, og hans tætte kollega Laurent Piederriere stemmer i.

- I dag forventer vi mere og mere af chaufførerne. Med digitaliseringen har de fået flere opgaver, som de skal administrere, og de er blevet kontaktpunkt for afsender og modtager, siger Laurent Piederriere, Team Leader Inbound hos vejtransportfilialen i Kolding.

- Derfor er det så vigtigt for os at have en god kommunikation med dem. De skal føle sig hørt og føle, at de er en del af vores virksomhed.

Ved at sætte sig i chaufførernes sted og følge dem en hel dag og tage tid på alle processer i løbet af dagen håber Dachser på at kunne gøre sig mere attraktiv som samarbejdspartner for vognmænd og chauffører nu og i fremtiden og samtidig præge branchen til bedre arbejdsvilkår.

- Det var lærerigt at få skabt en rigtig god dialog med chaufførerne med det udgangspunkt, at vi skulle blive klogere på os selv og forbedre chaufførernes hverdag, afrunder Christian Hygum, Dachser Expert Network Operations.

-hawin

7/6 2023
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark
  • SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    transport ›Den danske mobilitetsudbyder, SIXT, har indledt et partnerskab med Sortimo Bilindretning, der forhandler udstyr til alle typer af varevogne. En del af SIXTs portefølje af varevogne til udlejning bliver nu indrettet med Sortimos reolsystemer, der understøtter skiftende behov hos håndværkere og erhvervsdrivende
  • Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    transport ›Uffe Borup, Everfuel er genvalgt som formand, lige som Therese Bording Hermann, Topsoe, er genvalgt som næstformand. Bestyrelsen vil i det kommende bestyrelsesår arbejde for, at brint og Power-to-X (PtX) kan opskalere i Danmark, og vi kan fastholde rollen som én af Europas førende lande indenfor brint og PtX
  • Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    transport ›Begge biler er helt identiske, endda på pris, og begge biler fås både som rene el-biler og som klassisk varebil med dieselmotorer
  • Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    transport ›Med 28.903 besøgende oplevede Transportmessen en besøgsfremgang på 22% i forhold til 2023-udgaven af messen, og det kunne mærkes hos udstillerne, der beretter om tre særdeles udbytterige dage. Skandinaviens førende transportmesse fandt sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april 2025