Bedre flow i vejinvesteringer

Bedre flow i vejinvesteringer

Den nye transportminister Benny Engelbrecht skrotter Ny Anlægsbudgettering og vender tilbage til det gamle system med mindre i reservekapital

Politik-Samfund

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Der blev i 2006 af den daværende regering indført nye budgetteringsprincipper for anlægsprojekter på infrastruktur - Ny Anlægsbudgettering - som omfatter vej- og baneprojekter, der er vedtaget ved anlægslov eller optaget på Finansloven med en særskilt bevilling.

Ideen med at indføre Ny anlægsbudgettering var ’at forbedre den udgiftspolitiske
styring og grundlaget for prioritering af nye anlægsprojekter’.

Derfor indførtes et korrektionstillæg som en fast procentdel af basisoverslagene på anlægsprojekterne. Korrektionstillæggene blev fastsat til 50 procent i fase 1 (forundersøgelse) og 30 procent i fase 2 (beslutningsgrundlag).

Virker efter hensigten
Den nye minister vurderer, at der i dag eksisterer et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag til at konkludere, at Ny Anlægsbudgettering har virket efter hensigten på vejområdet, hvor der har kunnet konstateres mindre forbrug og dermed mindre træk på de afsatte reserver på tværs af en lang række projekter.

Derfor vil Benny Engelbrecht reducere reservestørrelserne for kommende vejprojekter
fra 50 procent til 40 procent i fase 1 og i fase 2 fra 30 procent til 15 procent.

For projekter hvor der i væsentlig grad indgår anlægselementer over eller under vand, fastholdes de eksisterende reservesatser dog for de dele af projekterne som etableres over eller under vand.

Det skyldes, at den type projekter vurderes at være mere risikable, og at der på nuværende tidspunkt ikke foreligger et tilstrækkeligt datagrundlag til at foretage en justering.

Ikke styr på baneprojekter
De nuværende reservestørrelser fastholdes dog på baneprojekter, der i modsætning til vejprojekterne har vist sig at have behov for de afsatte reserver – og mere til.
Ændringerne træder i kraft for kommende vejprojekter, og det glæder ikke mindst branchedirektør Henrik Friis fra Dansk Infrastruktur:

- Det er en god idé at revidere Ny Anlægs budgettering, så der ikke i forundersøgelsen tillægges 50 procent i reserver, men 40 procent. Efter VVM-undersøgelsen kan man så nøjes med 15 procent i stedet for 30 procent. Vejprojekterne har vist, at man både kan overholde budget og tidsfrister, og så er der jo ingen grund til at lægge store buffere, der ’stjæler luft’ fra andre vejprojekter, ind i økonomien, siger Henrik Friis til BygTek.

Behov for mere flow
De overskydende midler kommer tilbage i Infrastrukturfonden/statskassen og kan bruges på andre vejprojekter, men disse forsinkes, når en stor del af midlerne er bundet i reserver:

- Det er vigtigt for både samfundet og vejentreprenørerne, at vi får projekter i et flow, så vi ikke får en ’stop-and-go’ politik, hvor pengene skiftevis går ind eller ud af Infrastrukturfonden, siger Henrik Friis, der dog erkender, at Ny Anlægsbudgettering har haft positiv betydning, sikke mindst i forhold til jernbanernes signalprogram, der er ti år forsinket.

Hør hele interviewet med Henrik Friis på nedenstående link

http://radioupdate.dk/Updatenyheder.asp?page=3736&T=Transportminister skrotter Ny Anlægsbudgettering

24/9 2019
  • Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    transport ›Tirsdag blev European Energys kommercielle anlæg til produktion af e-methanol officelt åbnet i Aabenraa. Anlægget vil nu omdanne strøm fra sol og vind til 42.000 tons grønt brændstof bl.a. til Mærsks containerskibe og til produktion af plast, og samtidig styrke Aabenraa Havns grønne ambitioner
  • Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    transport ›"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el
  • Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    transport ›2024 gav vækst på godsvolumen, omsætning og driftsresultat i Fredercia og Nyborg havne. Derudover fastholdt ADP et højt investeringsniveau bl.a. med færdiggørelse af flere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port, og en række nye aktiviteter er sat i gang
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser