Åben dialog er nøglen til den effektive vognpark

Åben dialog er nøglen til den effektive vognpark

Servicekoncernen Brunata har for nylig opgraderet vognparken med fokus på komforten for medarbejderne. Fleet Management selskabet Autolease og Sortimo, der er leverandør af bilindretning stod for opgraderingsprocessen

Med knap 90 varebiler i Danmark stod servicekoncernen Brunata over for et større logistikprojekt, da man besluttede at investere i en opgradering af vognparken. Varebilerne skulle således hen over sommeren og efteråret 2016 udskiftes til nye Ford Transit Connect, som var blevet valgt af medarbejderne efter en periode med test af forskellige nye modeller.

Samtidig skulle specialindretningerne enten flyttes fra de udskiftede varebiler eller suppleres med nye løsninger, ligesom varebilerne alle skulle folieres, før de var helt klar til at køre ud til kunderne.  

Tjener ingen penge, når bilerne holder stille
- Bilerne er et meget vigtigt redskab, og serviceteknikerne tilbringer mange timer hver dag ude på vejene og hos kunderne. Derfor har vi først og fremmest lagt vægt på at sikre korrekt indretning og god komfort for medarbejderne i forbindelse med opgraderingen. Men det havde også høj prioritet, at vi fik reduceret vognparkens miljømæssige og økonomiske omkostninger, således at opgraderingen afspejler den grønne profil, som Brunata a/s har.  

Det fortæller Brunatas distriktsleder i Skandinavien Dan Christensen om baggrunden for investeringerne. Han forklarer videre, at det var vigtigt for driftsafdelingen, at opgraderingsprocessen fik så gnidningsfrit og enkelt et forløb som muligt, så serviceteknikerne ikke skulle bruge unødig tid og ressourcer på selv at få bilerne gjort klar til brug:

- Vi tjener ingen penge, når bilerne ikke er ude hos kunderne, så jo hurtigere de kunne komme ud at køre, og jo færre ressourcer vi selv skulle afse til opgraderingsprocessen, jo bedre, understreger han.

Stort koordineringsarbejde
Brunata allierede sig derfor fra starten med Autolease, der som en del af DNB-koncernen og opererer med leasing og flådestyring af firmabiler. Herfra tog man hurtigt kontakt til Sortimo, der er leverandør af bilindretning og specialister i sikker, fleksibel og robust indretning af varebiler.

Sammen lagde parterne, der også inkluderede et folieringsfirma og bilforhandlere, en fælles slagplan for processens forløb hen over sommeren og efteråret. Her blev det bl.a. aftalt hvor, hvornår og hvordan bilerne skulle leveres til de forskellige stadier af klargøringsprocessen før endelig udlevering af de nøglefærdige biler til Brunatas driftsafdeling.

Høj kvalitet fra bestilling til levering
- Opgradering af en vognpark i denne størrelse kræver et tæt samarbejde med leverandører, der fra starten kan sikre høj kvalitet hele vejen igennem fra bestilling til levering. Åben kommunikation med afsæt i one point of contact er nøglen, hvis det skal lykkes, så deadlines bliver overholdt og bilerne leveres til aftalt tid med løsninger i den kvalitet, som kunden forventer.

Det forklarer Head of Sales Lars Bro-Rasmussen fra Autolease, mens adm. direktør Michael Pettersson for Sortimo i Danmark, Norge og Sverige uddyber:  

- Der er en masse lavpraktiske, tekniske og logistikmæssige spørgsmål, der skal afklares, men som slutbrugerne ikke behøver at tage stilling til. Giver det eksempelvis mest mening, at indretningen af den enkelte bil foregår ude hos forhandleren eller hos os? Og hvordan sikrer vi fra starten, at vi alle udnytter tiden bedst muligt, så vi undgår flaskehalse og minimerer transporten af biler mellem os?

- At levere effektive, brugbare løsninger her kræver en tæt dialog mellem samarbejdspartnerne, som går et godt stykke videre end det traditionelle kunde- og leverandørforhold. Sådan pointerer han til slut om samarbejdet, der har resulteret i indretning af Brunatas biler med Sortimos fleksible Globelyst-system.   

-hawin

7/4 2017
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres