Blue Water leverer regnskab lidt under forventet
Transport- og logistikkoncernen fik sidste år et overskud på 83 mio. kr. før skat. Massiv investering i vindsektoren trak overskuddet ned, men I en tid med energikrise, stigende inflation og store udsving i godsmængder og fragtrater er der tilfredshed med udviklingen og de økonomiske resultater i kerneforretningen
-Overskuddet er lavere, end vi forventede, og derfor er vi ikke tilfredse med det samlede resultat for koncernen. Men når det er sagt, så har vi set en solid og stærk performance i alle vores forretningsområder i et år med mange udfordringer for branchen og for vores kunder. Vores medarbejdere er lykkedes med at fastholde et højt serviceniveau og har med stor dedikation fortsat leveret effektive transportløsninger for vores kunder, siger Søren Nørgaard Thomsen,der er CEO for Blue Water.
Større investeringer og dårligere samarbejde end forventet
De enkelte forretningsområder fortsætter med at udvikle sig planmæssigt, og gennem 2022 udvidede koncernen med en håndfuld kontorer rundt om i verden, og samlet set er medarbejderstaben vokset for at imødekomme nuværende og fremtidig efterspørgsel. Generelt er der således investeret bredt i det fremtidige setup, ligesom der i vindsegmentet i 2022 er foretaget store investeringer i et joint venture - Danwind Blue Water.
Gennem dette selskab er Blue Water nu involveret i installation af vindmøller – og ikke kun transport. Opstarten har dog krævet større investeringer end forventet.
-Vi har et strategisk mål om at udvide vores services indenfor vindsektoren, hvor vi på transport- og logistikdelen har en stærk global position. Pipelinen i vores joint venture ser fornuftig ud, men da det primært er projektopgaver, vil der være udsving i driften. Vi må samtidig konstatere, at samarbejdet ikke har levet op til vores forventninger, og derfor er vores investering sidste år blev noget tungere end budgetteret, hvilket forringer vores samlede koncernoverskud med et større millionbeløb, siger Søren Nørgaard Thomsen.
God start på 2023
I 2022 voksede omsætningen for Blue Water meget kraftigt med 37 procent fra 6,7 mia. kr. til 9,26 mia. kr. Den markante stigning er primært drevet af de meget høje fragtpriser på især søfragt, og derfor har toplinjens vækst ikke direkte afsmittende effekt på bundlinjen hos Blue Water, der forventer, at omsætningen vil blive lavere i år, mens indtjeningen vil være højere.
-De høje fragtpriser giver ikke en reel afspejling af vores udvikling. Vi fokuserer mere på mængder, aktivitetsniveau og markedsandele. Og her følger vi vores strategi og bevarer fokus på effektivisering, konsolidering og profitabel vækst. Sidste år var kendetegnet ved god udvikling med nye aktiviteter og kontorer, der medvirkede til at løse kundernes behov. Det forudser vi fortsætter, da vi er kommet godt fra start og forventer at levere et bedre bundlinjeresultat i år end sidste år, siger Søren Nørgaard Thomsen.
-lipe