Chep bliver CO2-neutral

Chep bliver CO2-neutral

Den globale logistikvirksomhed Brambles, som i Danmark er repræsenteret af pallevirksomheden Chep, har netop nået en bæredygtig milepæl. Virksomheden har nedbragt sin CO2-nettoudledning fra egen drift til nul og kan dermed kalde sig CO2- neutrale. Det er et afgørende skridt mod at nå 2025-bæredygtighedsmålene

Den globale logistikvirksomhed Brambles, som opererer i 60 lande, herunder Danmark gennem pallevirksomheden Chep, har netop meddelt, at hele organisationens egen drift er blevet CO2- neutral.

Det betyder, at virksomhedens CO2-udledning er nedbragt til nul for alle aktiviteter i scope 1 (direkte udledning fra afbrænding af brændstoffer) og scope 2 (indirekte udledninger fra den indkøbte elektricitet) i overensstemmelse med den standardiserede Greenhouse Gas Protocol (GHGP).

At blive CO2-neutral i scope 1 og 2 er første skridt hen imod en dekarbonisering af hele Cheps forsyningskæde, som på sigt også indebærer emissioner fra underleverandørernes drift (scope 3).

Cirkulær forretningsmodel

- Vi har arbejdet målrettet for at nå denne milepæl, som gør mig utroligt stolt. Men arbejdet stopper ikke her. Den reelle udfordring, som ligger foran os, er at opnå samme resultat for vores scope 3-emissioner og hjælpe vores kunder og leverandører med at gøre deres virksomheder CO2-neutrale. Her trækker vi især på vores cirkulære forretningsmodel, hvor genbrug og transportsamarbejder er afgørende, siger Torben Lund, landechef i Chep Danmark.

Foruden Cheps dedikerede fokus på at minimere ressourceforbruget i produktionen, har brugen af vedvarende energikilder været en vigtig brik i puslespillet for at blive CO2-neutrale.

I de senere år har logistikvirksomheden foretaget direkte køb af elektricitet fra vedvarende energikilder i mange regioner, hvilket allerede i 2020 resulterede i, at 70 procent af den anvendte energi kom herfra.

For den resterende energi køber Chep EAC-certifikater (Energy Attribute Certificates) over hele verden, som blåstempler, at også disse megawatt-timer kommer fra vedvarende kilder.

Fra bæredygtig til regenerativ

Derudover arbejder Chep med et helt nyt program, som ikke bare skal gøre forsyningskæden bæredygtig, men ligefrem regenerativ.

Først og fremmest fordi at fuldstændig CO2-neutralitet kun kan opnås med hjælp fra kompensationsordninger, men også fordi at regenerativitet bygger på en ambition om, at klimapåvirkningen ikke kun skal gå i nul, men ligefrem i plus.

Derfor kompenserer Chep for de emissioner, som ikke kan elimineres direkte, fx ved at investere i genplantning af skov og rehabilitering af ødelagte græsarealer i henhold til den verificerede CO2-standard Verified Carbon Standard (VCS).

Og for hver gang Chep fælder et træ til produktionen af deres FSC-certificerede træpaller, planter de to nye. Gennem moderselskabet Brambles er Chep også blevet medlem af World Economic Forums ’1t.Org Corporate Alliance’, som er en tværfaglig sammenslutning af virksomheder, hvis mål er at bevare, reetablere og plante 1 milliard træer inden 2030.

-hawin

23/6 2021
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt