Chep bliver CO2-neutral

Chep bliver CO2-neutral

Den globale logistikvirksomhed Brambles, som i Danmark er repræsenteret af pallevirksomheden Chep, har netop nået en bæredygtig milepæl. Virksomheden har nedbragt sin CO2-nettoudledning fra egen drift til nul og kan dermed kalde sig CO2- neutrale. Det er et afgørende skridt mod at nå 2025-bæredygtighedsmålene

Den globale logistikvirksomhed Brambles, som opererer i 60 lande, herunder Danmark gennem pallevirksomheden Chep, har netop meddelt, at hele organisationens egen drift er blevet CO2- neutral.

Det betyder, at virksomhedens CO2-udledning er nedbragt til nul for alle aktiviteter i scope 1 (direkte udledning fra afbrænding af brændstoffer) og scope 2 (indirekte udledninger fra den indkøbte elektricitet) i overensstemmelse med den standardiserede Greenhouse Gas Protocol (GHGP).

At blive CO2-neutral i scope 1 og 2 er første skridt hen imod en dekarbonisering af hele Cheps forsyningskæde, som på sigt også indebærer emissioner fra underleverandørernes drift (scope 3).

Cirkulær forretningsmodel

- Vi har arbejdet målrettet for at nå denne milepæl, som gør mig utroligt stolt. Men arbejdet stopper ikke her. Den reelle udfordring, som ligger foran os, er at opnå samme resultat for vores scope 3-emissioner og hjælpe vores kunder og leverandører med at gøre deres virksomheder CO2-neutrale. Her trækker vi især på vores cirkulære forretningsmodel, hvor genbrug og transportsamarbejder er afgørende, siger Torben Lund, landechef i Chep Danmark.

Foruden Cheps dedikerede fokus på at minimere ressourceforbruget i produktionen, har brugen af vedvarende energikilder været en vigtig brik i puslespillet for at blive CO2-neutrale.

I de senere år har logistikvirksomheden foretaget direkte køb af elektricitet fra vedvarende energikilder i mange regioner, hvilket allerede i 2020 resulterede i, at 70 procent af den anvendte energi kom herfra.

For den resterende energi køber Chep EAC-certifikater (Energy Attribute Certificates) over hele verden, som blåstempler, at også disse megawatt-timer kommer fra vedvarende kilder.

Fra bæredygtig til regenerativ

Derudover arbejder Chep med et helt nyt program, som ikke bare skal gøre forsyningskæden bæredygtig, men ligefrem regenerativ.

Først og fremmest fordi at fuldstændig CO2-neutralitet kun kan opnås med hjælp fra kompensationsordninger, men også fordi at regenerativitet bygger på en ambition om, at klimapåvirkningen ikke kun skal gå i nul, men ligefrem i plus.

Derfor kompenserer Chep for de emissioner, som ikke kan elimineres direkte, fx ved at investere i genplantning af skov og rehabilitering af ødelagte græsarealer i henhold til den verificerede CO2-standard Verified Carbon Standard (VCS).

Og for hver gang Chep fælder et træ til produktionen af deres FSC-certificerede træpaller, planter de to nye. Gennem moderselskabet Brambles er Chep også blevet medlem af World Economic Forums ’1t.Org Corporate Alliance’, som er en tværfaglig sammenslutning af virksomheder, hvis mål er at bevare, reetablere og plante 1 milliard træer inden 2030.

-hawin

23/6 2021
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater