Chep bliver CO2-neutral

Chep bliver CO2-neutral

Den globale logistikvirksomhed Brambles, som i Danmark er repræsenteret af pallevirksomheden Chep, har netop nået en bæredygtig milepæl. Virksomheden har nedbragt sin CO2-nettoudledning fra egen drift til nul og kan dermed kalde sig CO2- neutrale. Det er et afgørende skridt mod at nå 2025-bæredygtighedsmålene

Den globale logistikvirksomhed Brambles, som opererer i 60 lande, herunder Danmark gennem pallevirksomheden Chep, har netop meddelt, at hele organisationens egen drift er blevet CO2- neutral.

Det betyder, at virksomhedens CO2-udledning er nedbragt til nul for alle aktiviteter i scope 1 (direkte udledning fra afbrænding af brændstoffer) og scope 2 (indirekte udledninger fra den indkøbte elektricitet) i overensstemmelse med den standardiserede Greenhouse Gas Protocol (GHGP).

At blive CO2-neutral i scope 1 og 2 er første skridt hen imod en dekarbonisering af hele Cheps forsyningskæde, som på sigt også indebærer emissioner fra underleverandørernes drift (scope 3).

Cirkulær forretningsmodel

- Vi har arbejdet målrettet for at nå denne milepæl, som gør mig utroligt stolt. Men arbejdet stopper ikke her. Den reelle udfordring, som ligger foran os, er at opnå samme resultat for vores scope 3-emissioner og hjælpe vores kunder og leverandører med at gøre deres virksomheder CO2-neutrale. Her trækker vi især på vores cirkulære forretningsmodel, hvor genbrug og transportsamarbejder er afgørende, siger Torben Lund, landechef i Chep Danmark.

Foruden Cheps dedikerede fokus på at minimere ressourceforbruget i produktionen, har brugen af vedvarende energikilder været en vigtig brik i puslespillet for at blive CO2-neutrale.

I de senere år har logistikvirksomheden foretaget direkte køb af elektricitet fra vedvarende energikilder i mange regioner, hvilket allerede i 2020 resulterede i, at 70 procent af den anvendte energi kom herfra.

For den resterende energi køber Chep EAC-certifikater (Energy Attribute Certificates) over hele verden, som blåstempler, at også disse megawatt-timer kommer fra vedvarende kilder.

Fra bæredygtig til regenerativ

Derudover arbejder Chep med et helt nyt program, som ikke bare skal gøre forsyningskæden bæredygtig, men ligefrem regenerativ.

Først og fremmest fordi at fuldstændig CO2-neutralitet kun kan opnås med hjælp fra kompensationsordninger, men også fordi at regenerativitet bygger på en ambition om, at klimapåvirkningen ikke kun skal gå i nul, men ligefrem i plus.

Derfor kompenserer Chep for de emissioner, som ikke kan elimineres direkte, fx ved at investere i genplantning af skov og rehabilitering af ødelagte græsarealer i henhold til den verificerede CO2-standard Verified Carbon Standard (VCS).

Og for hver gang Chep fælder et træ til produktionen af deres FSC-certificerede træpaller, planter de to nye. Gennem moderselskabet Brambles er Chep også blevet medlem af World Economic Forums ’1t.Org Corporate Alliance’, som er en tværfaglig sammenslutning af virksomheder, hvis mål er at bevare, reetablere og plante 1 milliard træer inden 2030.

-hawin

23/6 2021
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King