CO2-neutrale containerskibe sejler fremtiden i møde
Maersk forventer at søsætte det første CO2-neutrale og metanoldrevne containerskib i 2023. Virksomheden Eltronic FuelTech, der står klar med teknologi, som blandt andet kan bruges til metanoldrevne skibsmotorer, forventer at flere følger trop i de kommende år
For nylig meldte A.P. Møller-Maersk ud, at de i 2023 planlægger at søsætte verdens første CO2-neutrale containerskib, som skal sejle på grøn metanol.
Den Hedensted-baserede ingeniørvirksomhed Eltronic FuelTech er klar med teknologien og har erfaringen, der kan sikre, at metanolen kan komme sikkert frem til forbrændingskammeret via deres sikkerhedsventil-arrangement, Fuel Valve Train.
Hos den jyske virksomhed er man glad for den retning, det ser ud til, at rederierne i stigende grad vil orientere sig mod.
- Vi er sat i verden for at fremme bæredygtige løsninger, og når et af verdens største containerrederi vælger at sejle på grøn metanol, er det et kæmpe skridt i den rigtige retning. Hidtil har det kun været de få tankskibe, der i forvejen har transporteret metanol, der også har brugt gassen som brændstofkilde, siger Louise Andreasen, der er direktør hos Eltronic Fueltech.
Containerskibe gør forskellen
Motorer, der bruger metanol, er såkaldte dual-fuel engines, der også kan drives af diesel, og som er den teknologi, der skal være med til at nedbringe CO2-udledningen i branchen.
Med et såkaldt Fuel Valve Train kan ingeniørvirksomhed Eltronic FuelTech sikre, at metanol kan komme sikkert frem til forbrændingskammeret i en metanoldrevet skibsmotor. Foto: PR.
De europæiske lande og International Maritime Organization (IMO) under FN har sat et mål om, at branchens udledning af drivhusgasser skal falde med 50 procent inden 2050.
Ifølge Louise Andreasen er det positivt for miljøet, at der allerede findes tankskibe, der sejler på metanol. Men hvis omstillingen inden for skibsfart for alvor skal gøre en forskel i CO2-regnskabet, er blandt andet såkaldte bulk carriers, der transporterer upakket gods som eksempelvis korn eller kul, og ikke mindst containerskibe nøglen.
- Skibstransport står i dag for cirka tre procent af verdens samlede CO2-udledning, og først når bulk carriers og containerskibene går over til grønne brændstoffer som metanol eller ammoniak, kommer den helt store klimamæssige gevinst. Vi er allerede på markedet med pålidelig teknologi til metanol, vi har driftserfaringen, og vi er klar til at levere, når behovet er der, siger Louise Andreasen.
Bæredygtighed begynder med pålidelighed
Metanol opdeles i fire farver – grøn, blå, grå og brun – alt efter hvor bæredygtigt, det er produceret. Den mindst bæredygtige kategori er den brune, mens den grønne udelukkende er produceret på ren energi som for eksempel vindkraft.
Uanset ”farven” er pålidelighed og modenhed inden for teknik og forsyning dog ifølge Louise Andreasen alfa og omega, hvis der skal investeret i produktionen af de grønne brændstoffer som ammoniak og metanol.
– Vi har allerede vores udstyr på godt 200 skibe, der sejler på metanol eller andre gasser som LNG eller LPG, og det har vist sig lige så pålideligt som diesel. Derudover er det essentielt for rederierne, at brændstoffet er tilgængeligt, og i 150 af de store havne er der faktisk bunkeringsfaciliter til metanol. Derfor tror vi på, at rigtig mange kommer til at vælge metanolvejen i de kommende år, siger Louise Andreasen.
-hawin