Dachser og Fercam etablerer joint venture i Italien
Et mangeårigt partnerskab fører nu til et joint venture inden for stykgods og kontraktlogistik. Fercam overfører sine divisioner Distribution og Logistics til et joint venture med Dachser under navnet "Dachser & Fercam Italia S.r.l.". Dachsers andel på 80 procent i det nye selskab styrker og fuldender virksomhedens europæiske netværk
Overdragelsen afventer stadig de relevante konkurrencemyndigheders godkendelse, men i henhold til den kontrakt, de to virksomheder har indgået, vil Fercam udskille divisionerne Fercam Distribution (stykgods) og Fercam Logistics (kontraktlogistik) fra Fercam AG og integrere dem i det nye selskab inden årets udgang.
De to divisioner, der beskæftiger 920 medarbejdere på 43 lokationer i Italien, genererede i 2022 en omsætning på omkring 400 millioner euro.
Fra begyndelsen af 2024 vil det uafhængige selskab operere under navnet "Dachser & Fercam Italia S.r.l." og referere direkte til Alexander Tonn, COO for Road Logistics hos Dachser. Stykgods- og kontraktlogistikforretningen i Italien vil som hidtil blive ledet af Fercams distributions- og logistikchef, dr. Gianfranco Brillante, og hans erfarne team, hvis ekspertise vil sikre kontinuiteten på det italienske marked. Fercam AG vil eje en andel på 20 procent i Dachser & Fercam Italia S.r.l.
-Som familieejede virksomheder er Dachser og Fercam forenet af en forståelse for værdibaseret ledelse, der sikrer virksomhedens fremtidige levedygtighed gennem generationer. Derfor er det også med stor glæde, at vi nu knytter os endnu tættere sammen og bygger videre på 20 års samarbejde med grundlæggelsen af dette joint venture i Italien, udtaler Bernhard Simon, bestyrelsesformand hos Dachser.
-Dachser er en familieejet virksomhed i dynamisk vækst med korte beslutningsveje og mål ligesom vores, hvilket gør den til en fremragende og pålidelig partner for os i forbindelse med alle former for europæiske transporter. I løbet af vores partnerskab har betingelserne imidlertid ændret sig betydeligt, idet markedsandelene er blevet koncentreret blandt nogle få europæiske og globale aktører. Derfor besluttede vi at etablere et joint venture udelukkende til stykgods- og kontraktlogistik. Det er en win-win-situation for begge parter, siger Thomas Baumgartner, bestyrelsesformand i Fercam.
Fuldender det europæiske netværk
Majoritetsovertagelsen af Fercams forretning inden for stykgods og kontraktlogistik er det tredje store opkøb, Dachser har foretaget for at udvide sit transport- og logistiknetværk i Europa efter Graveleau (Frankrig, 1999) og Azkar (Spanien, 2013).
-Med dette opkøb lukker vi det sidste hul og fuldender vores eget stykgods- og kontraktlogistiknetværk på de primære markeder i det kontinentale Europa, fortæller Burkhard Eling, CEO for Dachser. og tilføjer:
-Vores fokus er fortsat på at vokse organisk og bæredygtigt. I år har vi styrket vores tilstedeværelse på centrale markeder som Benelux, Australien, Japan og nu Italien gennem målrettede opkøb.
Ensartede processer og systemer gavner kunderne
-Dachser og Fercam har med stor succes arbejdet sammen i 20 år. I den periode har vi lært hinanden rigtig godt at kende og sætter stor pris på hinanden, supplerer Alexander Tonn, COO for Road Logistics hos Dachser.
Det familieejede Fercam med hovedsæde i Bolzano i Sydtyrol har siden partnerskabets start stået for distributionen af alle stykgodsforsendelser med industri- og forbrugsvarer fra Dachsers europæiske netværk i Italien og leverer tilsvarende forsendelser fra Italien i dette netværk.
-Fercam er garant for kontinuitet og ekspertise i Italien. I kraft af dette opkøb og andre investeringer kan vi yderligere accelerere vores vækst – især på det italienske marked – og forbedre kvaliteten af vores tilbud endnu mere. På mellemlang sigt vil vores kunder i Italien, Europa og resten af verden kunne drage fordel af ensartede processer og systemer, siger Alexander Tonn
Fercam Transport øvrige afdelinger, bl.a. national og international vej- og jernbanetransport og Fercam Air og Ocean forbliver 100 procent ejet af Fercam AG og bliver ikke en del af det nye joint venture.
-lipe