Danske Speditører: Vi skal blive bedre til at rådgive
Brancheforeningen tilbyder netværk, viden og værktøjer til at få medlemmerne med på innovationsvognen
Af Lisbeth Petersen
- Vi hører ofte fra vores medlemmer, at de har travlt. Men spørgsmålet er, om det er det rigtige, de har travlt med?
Sådan siger Jakob Størling, som er Relations- og Uddannelseschef i Danske Speditører og arrangør af konferencen Logistik 2019 ved Transport 2019 i Messecenter Herning i marts måned.
I brancheforeningen, som rummer både smv’erne og de globale udbydere af transport- og logistikydelser, både kender og anerkender de, at innovation ikke er prioriteret højt nok i alle medlemsvirksomhederne. Det er en observation, der blev fremført fra flere sider på konferencen i Herning. Blandt andre af lektor på VIA University College, Agnieszka Zulewska, som betegnede logistikvirksomhedernes forhold til sine kunder som et Herre/Tjener forhold, hvor kunden er herren.
- Det er en situation vi skal have vendt, siger Jakob Størling og fortsætter:
- Vi skal blive endnu bedre til at forstå kundernes forretninger, deres forretningsmodel og deres produktion for dermed at kunne spille en mere værdiskabende rolle på lang sigt overfor dem. For som det er nu, bestemmer kunderne typisk, hvad de vil have, og så reagerer transport- og logistikleverandørerne derefter. Vi skal blive bedre til at rådgive vores kunder til bedre og mere effektive logistikløsninger - vi skal give kunderne den viden, de ikke selv har. Mantraet fra ’kunden har altid ret’ skal ændres til ’Vi hører, hvad du siger, men…’
Bruges tiden rigtigt?
Uddannelseschefen er overrasket over den nye undersøgelse, der viser, at kun 13 % af de små og mellemstore virksomheder arbejder effektivt med innovation, selv om de alle ved, at det er vigtigt.
- Det er jo det store dilemma, når de små og mellemstore virksomheder gerne vil udvikle sig, men ikke synes, de har tid eller kan. For én ting er, at lagrene er fyldt, og hjulene drejer. Men bliver indsatsen og ressourcerne lagt de rigtige steder? Det er måske ikke tilfældet, fordi de har travlt med alt ’for meget’, og overskudsgraden er kørt så langt ned, at der ikke er råd til at investere i teknologi og samarbejdsprojekter med kunderne, siger Jakob Størling.
Han understreger, at det for mange af Danske Speditørers medlemmer er urealistisk at kaste millioninvesteringer på bordet i digitale løsninger, men at det heller ikke er nødvendigt.
- For SMV virksomhederne handler det om at starte i det små. Finde ud af hvor de er ’best in class’ og så udvikle sig derfra, evt. med digitale værktøjer til at hjælpe sig videre. Siden snakken om disruption, fremtidens logistik, digitalisering, blockchain etc. begyndte, har vi i Danske Speditører været i gang med at definere begreberne, og hvad de egentlig handler om. Det er det, der foreløbigt har mundet ud i konferencen på Transport 2019, og nu skal vi arbejde videre, så vi kan udvikle os som branche, fastslår Jakob Størling.