Danske Speditører: Vi skal blive bedre til at rådgive

Danske Speditører: Vi skal blive bedre til at rådgive

Brancheforeningen tilbyder netværk, viden og værktøjer til at få medlemmerne med på innovationsvognen

 Af Lisbeth Petersen

- Vi hører ofte fra vores medlemmer, at de har travlt. Men spørgsmålet er, om det er det rigtige, de har travlt med?

Sådan siger Jakob Størling, som er Relations- og Uddannelseschef i Danske Speditører og arrangør af konferencen Logistik 2019 ved Transport 2019 i Messecenter Herning i marts måned.

I brancheforeningen, som rummer både smv’erne og de globale udbydere af transport- og logistikydelser, både kender og anerkender de, at innovation ikke er prioriteret højt nok i alle medlemsvirksomhederne. Det er en observation, der blev fremført fra flere sider på konferencen i Herning. Blandt andre af lektor på VIA University College, Agnieszka Zulewska, som betegnede logistikvirksomhedernes forhold til sine kunder som et Herre/Tjener forhold, hvor kunden er herren.

- Det er en situation vi skal have vendt, siger Jakob Størling og fortsætter:

- Vi skal blive endnu bedre til at forstå kundernes forretninger, deres forretningsmodel og deres produktion for dermed at kunne spille en mere værdiskabende rolle på lang sigt overfor dem. For som det er nu, bestemmer kunderne typisk, hvad de vil have, og så reagerer transport- og logistikleverandørerne derefter. Vi skal blive bedre til at rådgive vores kunder til bedre og mere effektive logistikløsninger - vi skal give kunderne den viden, de ikke selv har. Mantraet fra ’kunden har altid ret’ skal ændres til ’Vi hører, hvad du siger, men…’

Bruges tiden rigtigt?
Uddannelseschefen er overrasket over den nye undersøgelse, der viser, at kun 13 %  af de små og mellemstore virksomheder arbejder effektivt med innovation, selv om de alle ved, at det er vigtigt.

- Det er jo det store dilemma, når de små og mellemstore virksomheder gerne vil udvikle sig, men ikke synes, de har tid eller kan. For én ting er, at lagrene er fyldt, og hjulene drejer. Men bliver indsatsen og ressourcerne lagt de rigtige steder? Det er måske ikke tilfældet, fordi de har travlt med alt ’for meget’, og overskudsgraden er kørt så langt ned, at der ikke er råd til at investere i teknologi og samarbejdsprojekter med kunderne, siger Jakob Størling.

Han understreger, at det for mange af Danske Speditørers medlemmer er urealistisk at kaste millioninvesteringer på bordet i digitale løsninger, men at det heller ikke er nødvendigt.

- For SMV virksomhederne handler det om at starte i det små. Finde ud af hvor de er ’best in class’ og så udvikle sig derfra, evt. med digitale værktøjer til at hjælpe sig videre. Siden snakken om disruption, fremtidens logistik, digitalisering, blockchain etc. begyndte, har vi i Danske Speditører været i gang med at definere begreberne, og hvad de egentlig handler om. Det er det, der foreløbigt har mundet ud i konferencen på Transport 2019, og nu skal vi arbejde videre, så vi kan udvikle os som branche, fastslår Jakob Størling.

 

22/5 2019
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer