Danske Speditører: Vi skal blive bedre til at rådgive

Danske Speditører: Vi skal blive bedre til at rådgive

Brancheforeningen tilbyder netværk, viden og værktøjer til at få medlemmerne med på innovationsvognen

 Af Lisbeth Petersen

- Vi hører ofte fra vores medlemmer, at de har travlt. Men spørgsmålet er, om det er det rigtige, de har travlt med?

Sådan siger Jakob Størling, som er Relations- og Uddannelseschef i Danske Speditører og arrangør af konferencen Logistik 2019 ved Transport 2019 i Messecenter Herning i marts måned.

I brancheforeningen, som rummer både smv’erne og de globale udbydere af transport- og logistikydelser, både kender og anerkender de, at innovation ikke er prioriteret højt nok i alle medlemsvirksomhederne. Det er en observation, der blev fremført fra flere sider på konferencen i Herning. Blandt andre af lektor på VIA University College, Agnieszka Zulewska, som betegnede logistikvirksomhedernes forhold til sine kunder som et Herre/Tjener forhold, hvor kunden er herren.

- Det er en situation vi skal have vendt, siger Jakob Størling og fortsætter:

- Vi skal blive endnu bedre til at forstå kundernes forretninger, deres forretningsmodel og deres produktion for dermed at kunne spille en mere værdiskabende rolle på lang sigt overfor dem. For som det er nu, bestemmer kunderne typisk, hvad de vil have, og så reagerer transport- og logistikleverandørerne derefter. Vi skal blive bedre til at rådgive vores kunder til bedre og mere effektive logistikløsninger - vi skal give kunderne den viden, de ikke selv har. Mantraet fra ’kunden har altid ret’ skal ændres til ’Vi hører, hvad du siger, men…’

Bruges tiden rigtigt?
Uddannelseschefen er overrasket over den nye undersøgelse, der viser, at kun 13 %  af de små og mellemstore virksomheder arbejder effektivt med innovation, selv om de alle ved, at det er vigtigt.

- Det er jo det store dilemma, når de små og mellemstore virksomheder gerne vil udvikle sig, men ikke synes, de har tid eller kan. For én ting er, at lagrene er fyldt, og hjulene drejer. Men bliver indsatsen og ressourcerne lagt de rigtige steder? Det er måske ikke tilfældet, fordi de har travlt med alt ’for meget’, og overskudsgraden er kørt så langt ned, at der ikke er råd til at investere i teknologi og samarbejdsprojekter med kunderne, siger Jakob Størling.

Han understreger, at det for mange af Danske Speditørers medlemmer er urealistisk at kaste millioninvesteringer på bordet i digitale løsninger, men at det heller ikke er nødvendigt.

- For SMV virksomhederne handler det om at starte i det små. Finde ud af hvor de er ’best in class’ og så udvikle sig derfra, evt. med digitale værktøjer til at hjælpe sig videre. Siden snakken om disruption, fremtidens logistik, digitalisering, blockchain etc. begyndte, har vi i Danske Speditører været i gang med at definere begreberne, og hvad de egentlig handler om. Det er det, der foreløbigt har mundet ud i konferencen på Transport 2019, og nu skal vi arbejde videre, så vi kan udvikle os som branche, fastslår Jakob Størling.

 

22/5 2019
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern