DCC Energi kører CO2-kompenseret til Transport 2021

DCC Energi kører CO2-kompenseret til Transport 2021

Med en stor messestand kører DCC Energi i år fuldt CO2-kompenseret til og fra Transport 2021 i Herning. Her vil energiselskabet, der også driver Shell tankstationerne i Danmark, bl.a. sætte fokus på transportbranchens muligheder for at CO2-kompensere brændstofforbruget, på den fremtidige udvikling af det største trucknetværk herhjemme og på det naturgasbaserede dieselalternativ GTL

Gennem et nytænkende samarbejde har danske transportvirksomheder med et Shell brændstofkort i dag optimal adgang til truckdiesel og mange steder også AdBlue på alle Shell, Shell Express, Q8, F24 og IDS tankanlæg.

Det betyder, at et Shell Card Erhverv reelt åbner døren til det største netværk af truckstationer herhjemme. Mere præcist 290 truckstationer. Hertil kommer hele det internationale netværk af over 10.000 Shell tankstationer i Europa.

Og sideløbende med kortsamarbejdet har DCC Energi fuldt fokus på at udbygge antallet af Shell truckanlæg, fortæller retaildirektør, Søren Møller Maretti.

- For transporterhvervet er tilgængelighed og dermed effektiv afvikling af transporter og leveringer til tiden, helt afgørende. Derfor er vi meget bevidste om, at vi har en vigtig opgave i at sikre, at vores kunder har adgang til et fintmasket netværk af truckanlæg.

- Det er en stor del af forklaringen på vores kortsamarbejde med Q8, F24 og IDS, og det er også derfor, at vi løbende investerer i nye truckanlæg, som vi f.eks. har gjort det ved Silkeborgmotorvejen, det gamle færgeleje i Knudshoved og her i forsommeren i Køge, siger han.

Alt brændstof kan nu CO2-kompenseres

Som de eneste på markedet tilbyder DCC Energi, at erhvervskunder med et Shell Card Erhverv kan CO2-kompensere brændstofforbruget, når de tanker.

Muligheden for at sætte ind over for brændstoffets klimaaftryk gælder også for forbrug af det naturgasbaserede dieselalternativt, GTL.

I en tid, hvor klimahensyn i bl.a. transportbranchen fylder stadig mere, er det ifølge Søren Møller Maretti en interessant mulighed for mange transportører.

- Det er tydeligt, at også transportbranchen i de kommende år vil orientere sig mod nye typer af brændstoffer og søsætte klimainitiativer. Det mærker vi bl.a. i forhold til vores tilbud om CO2-kompensering af brændstof, som vi lancerede sidste år. Vi ser det også på GTL, som vi siden 2016 har leveret til typisk større transportkunders hjemmetank, men også i dag har på otte truckanlæg. I år har vi også føjet biobaseret HVO-brændstof til produktudvalget, forklarer han.

Genvej til lavere partikeludledning

På Transport 2021 sætter DCC Energis stand derfor naturligt nok fokus på GTL-brændstof. GTL står for Gas to Liquids og kan anvendes på alle dieselmotorer. Selv i nyere dieselmotorer kan brændstoffet sænke partikeludledningen. Afhængig af motor, filtersystem og anvendelse udleder GTL op til 38 pct. færre partikler sammenlignet med almindelig diesel.

Dermed kan brændstoffet bidrage til at nedbringe lokalemissioner. Og i kombination med CO2-kompensering, som DCC Energi også tilbyder sammen med GTL, kan transportvirksomheder altså både sætte ind overfor de lokale emissioner og CO2-aftrykket.

På stand 7308 i Hal J3 har DCC Energi salgsfolk og produkteksperter på plads til at tage en dialog med messegæsterne om både de nye brændstoffer og mulighederne for at CO2-kompensere brændstofforbruget som en nu-og-her-mulighed for den tunge transport.

-hawin

20/8 2021
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt