DHL's international pakkehub i Københavns Lufthavn tager formAdm. direktør for DHL Aviation, Steven Den, ved rejsegildet i den nye internationale DHL hub i Kastrup.

DHL's international pakkehub i Københavns Lufthavn tager form

For knapt et år siden begyndte DHL at bygge en helt ny international hub i Kastrup. Byggeriet har netop haft rejsegilde, hvor blandt andre Tårnbys borgmester og direktøren for Københavns Lufthavn talte om perspektiverne i det nye logistiske knudepunkt. Hundredevis af arbejdspladser er allerede skabt i forbindelse med arbejdet på byggepladsen. Og om et år forventer DHL at ansætte og oplære yderligere 100 nye pakkemedarbejdere til i fremtiden at kunne håndtere 30.000 pakker i timen

- Vi har oplevet en kæmpe vækst i antallet af ind- og udgående pakker særligt under og efter corona-pandemien, der i den grad har skubbet yderligere til nethandlen. Derfor kunne timingen for vores nye internationale hub i Kastrup ikke have været bedre, for danske virksomheder vil opleve, at de fra 2023 kan sende pakker senere og modtage dem tidligere end hidtil. Det kan i den grad styrke deres konkurrenceevne, siger Steven Den, der er adm. direktør for DHL Aviation, som er ansvarlig for DHL’s nye hub og naturligvis var til stede ved rejsegildet.

Tårnbys borgmester Allan S. Andersen samt Thomas Woldbye, der er adm. direktør i Københavns Lufthavne talte også begge til rejsegildet, hvilket understreger betydningen af den store nye hub.

Der findes i dag blot 20 tilsvarende internationale DHL hubs i verden, og betydningen af hubben i Kastrup øges nu yderligere med byggeriet.

Hidtil har pakker til og fra Danmark skulle runde DHL’s hubs i Leipzig i Tyskland eller East Midlands i England inden de blev sendt videre til deres slutdestination. Men om ikke så længe bliver det altså fra DHL i Danmark, at pakkerne bliver sendt direkte ud i verden fra europæisk grund.

10-doblet kapacitet

Kapaciteten for den nye 26.172 kvadratmeter store hub bliver ti gange det, som DHL i dag håndterer via den nuværende hub i Kastrup. Fysisk er den nye hub også tre gange større.

Indvendigt bliver den udstyret med fuldautomatiserede anlæg, der kan sikre hurtig håndtering af ikke mindre end 30.000 pakker i timen. Det er pakker, der vel at mærke alle skal registreres før de sendes videre. For nogle af pakkerne skal indholdet desuden fortoldes. Det fuldautomatiske anlæg fordeler endda pakkerne til 90 kurerbiler og 27 lastbiler.

- Den nye internationale hub bliver state-of-the-art i vores netværk. Det er både inden for automatisering af pakker, og for selve byggeriet og de automatiske anlæg, hvor vi har et stærkt fokus på bæredygtighed og på at nedbringe vores CO2-emission. På den måde flugter det fuldstændig med DHL’s mål om at nedbringe vores CO2-emission så meget som muligt inden vi er CO2-neutrale i år 2050, siger Steven Den.

I den nye bygning vil der være 5.000 kvadratmeter solceller på taget til at generere strøm. Regnvand vil blive opsamlet til at skylle toiletterne og rengøre biler i bygningens vaskehal, og al belysning vil være LED, som er ekstremt strømbesparende.

Selve sorteringsanlægget vil også være mere energivenligt. Og endelig vil det være muligt at oplade DHL’s danske flåde af el-køretøjer ved opsatte ladestationer på området.

- Byggeriet viser på mange måder alt, hvad vi står for – nemlig at vi kan håndtere og transportere pakker internationalt i et stadigt højere tempo og med god samvittighed, fordi vi omstiller os til at være mere klimavenlige. Det gør os alle stolte og glade for at komme på arbejde. Og det er en væsentlig grund til, at DHL fornylig blev kåret til den bedste europæiske arbejdsplads, siger Steven Den.

-hawin

15/10 2021
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt