Dækkene er klar
Kan en elbil betale sig for mig? Hvor langt kan jeg køre på en opladning, og kræver det egentlig særlige dæk at køre med en elbil? Spørgsmålene om elbiler er mange. Continental Academy udreder myterne om elbiler, drift og dæk
Mange danskere overvejer at skifte til elbil. En nyere YouGov-undersøgelse lavet for biludlejeren Avis viser, at en tredjedel af alle bilejere overvejer at anskaffe elbil. De fleste, der overvejer at skifte til en elbil, har dog mange spørgsmål om, hvad skiftet betyder af ændringer i rutiner, tilbehør eller dæk.
For at komme myterne om elbiler og deres tilbehør til livs samt styrke branchens rådgivning om elbiler har Continental Academy derfor kastet lys over situationen med en podcastdebat om elbilens muligheder.
Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, Trine Krastrup, City Studio Manager i Volkswagen Danmark og uddannelsesleder i Business College Syd, Johnny Nedergaard deltager og svarer på deltagernes mange spørgsmål om elbiler og driftsøkonomi, herunder udgifterne til vedligeholdelse og opladninger – og krav til dæk og deres slitage.
Mange ladestandere pr. elbil
Et af de klassiske og meget omspurgte emner er, hvordan man kan sikre, at alle har mulighed for at oplade bilerne. Og ifølge Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance har danske elbilejere faktisk bedre muligheder for opladning end andre lande, der har flere elbiler på gaderne.
- Ladestandere er stadig en udfordring, men hvis man ser på antallet af ladestandere i Danmark sammenlignet med Norge, har vi færre elbiler per offentlig tilgængelig ladestandere, end man har i f.eks. Norge, hvor bestanden er langt højere. Så udgangspunktet er godt, men vi ser nu en rivende udvikling i salget af elbiler og opladningshybrider i Danmark, og derfor er der også et akut behov for langt flere offentlig tilgængelig ladestandere. Private har mange muligheder for at løse udfordringen - eksempelvis kan en villavej gå sammen om at deles om en stander, eller man kan "tanke" sin bil op på arbejdet, siger hun og fortsætter:
- At dele en stander med naboerne er muligt, fordi man ikke behøver at oplade en elbil hver dag. Vi skal derfor væk fra illusionen om, at elbiler skal lades hver dag men et par gange om ugen. Hybridbiler har selvfølgelig ikke samme rækkevidde på grund af et mindre batteri, men her kan benzinmotoren tage over, når det er nødvendigt.
Stort informationsbehov hos forbrugerne
Ifølge City Studio Manager i Volkswagen Danmark Trine Krastrup er det vigtigt, at branchen bliver mere opmærksom på kundernes usikkerhed, når det kommer til at skifte til elbil.
City Studio Manager i Volkswagen Danmark Trine Krastrup.
- Forbrugerne har generelt en stor usikkerhed forbundet med elbiler. De mangler den information, der skal til, for at de kaster sig ud i det og køber en elbil. For mange i bilbranchen er elbilen blevet en helt naturlig ting, men i den brede befolkning er der stadig mange, der er usikre på det, og det skal vi i branchen være gode til at håndtere og sørge for at give kunderne den tryghed i at købe en elbil, som de mangler - for i virkeligheden er skiftet til en elbil slet ikke så anderledes, som nogle måske tror, siger hun.
Elbil slider ikke mere på dæk
Betyder skiftet til elbil så, at man er tvunget til at skifte til specielle og dyrere dæk, fordi elbiler er tungere køretøjer end benzindrevne biler? Ifølge marketingchef hos Continental Claus Larsen er det ikke tilfældet.
Elbiler kører nemlig fint på almindelige premium dæk. Tværtimod er det ejerens kørselspræferencer, der slider mere på dækkene.
- En Tesla er ikke kun en elbil, men også en performance-elbil. Det samme er Porsche Taycan, og Audi kommer snart også med noget tilsvarende. Ved den slags biler er vægten ikke kun af betydning, men også den kendsgerning, at ejerne ofte har en tung højrefod og gerne accelererer hurtigt. Det slider på dækkene, som kræver et ultimativt vejgreb, siger Claus Larsen og fortsætter:
- Hos Continental har vi i mange årtier forsket og udviklet dæk, der kan hjælpe bilen med at køre langt på literen. Dækket udgør 20 procent af en bils rullemodstand. Men her har vi været innovative i lang tid, så lav rullemodstand er noget, der har banket på meget længe – også på helt almindelige benzin- og dieselbiler.
Premiumdæk rækker
Continental har i mange år udviklet teknik og dæk til elbilen og været med i udviklingen af flere elbiler, hvor dækkene har været med hele vejen.
En elbil er ikke ensbetydende med specielle dæk, slår marketingchef hos Continental Claus Larsen fast.
Conti.E.Contact var det første dæk, koncernen producerede, da Volkswagens lancerede deres e-Golf. Siden har det ”normale” Ecocontact taget over.
Dæk- og teknologikoncernen forsker stadig i, hvordan man optimerer dækkene til eldrevne køretøjer med deres ”High Load-dæk” til tunge køretøjer som det næste skud på stammen, men dybest set behøver man faktisk ikke andet end de kvalitetsdæk, man i forvejen køber til sin benzindrevne bil.
- Selve mønstret i dækket, gummiblandingen og alt det andet er faktisk det samme. Med hensyn til kravene til dækkenes performance såsom at klare regnvejr og vintervejr, er der ingen forskel mellem elbiler og biler med benzin eller diesel som drivmiddel, siger Claus Larsen og tilføjer, at Continental på linje med konkurrenterne også producerer såkaldte billigeserier, men at det bestemt ikke er disse dæk, man fra virksomhedens side anbefaler at sætte på for eksempel en Tesla og andre el- og hybridbiler.
- En Tesla har nogle performance-mål, som den skal opfylde med hensyn til rækkevidde, og derfor skal der ikke sættes billigere dæk på end de dæk, som bilen ”er født” med. Vores dæk følger med alle de krav, som bilfabrikanterne har, men vi skelner ikke mellem ”eldæk” og dæk. Vi kalder dem ”dæk”, og vi får dem til at præstere optimalt til alle slags biler, slutter Claus Larsen.
-hawin
Continental Academys podcasts ligger frit tilgængelige på nettet. Afsnittet om elbiler kan høres her: