DSV Panalpina i milliardopkøb af nyt selskab

DSV Panalpina i milliardopkøb af nyt selskab

To år efter købet af schweiziske Panalpina offentliggør det danske transport- og logistikselskab endnu engang et stort opkøb med købet af Agility Global Integrated Logistics, GIL, til en værdi af 26 milliarder kroner

Global Integrated Logistics er en del af Agility-koncernen og en af verdens førende aktører inden for spedition og kontraktlogistik (3PL). Selskabet havde i 2020 en omsætning på 26 milliarder kroner, primært relateret til luft- og søfragt, og omkring 17.000 medarbejdere.

DSV afsluttede for nyligt integrationen af det største opkøb i selskabets historie – schweiziske Panalpina. Med købet af GIL vil DSV Panalpina blive verdens tredjestørste transport- og logistikvirksomhed med en samlet proformaomsætning på ca. 142 mia. kroner – en stigning på ca. 23% – og en samlet arbejdsstyrke på mere end 70.000 medarbejdere.

Købet af GIL vil særligt styrke DSV Air & Sea, som er den største division i DSV Panalpina, og vil cementere divisionens position blandt de største globale spillere med en samlet årlig transportvolumen på næsten 2,8 mio. containere (TEU) og over 1,6 mio. tons luftfragt.

Kontraktlogistik er et stadigt vigtigere marked som følge af komplekse forsyningskæder og skiftende distributionskanaler, og GIL’s kompetencer på dette område vil styrke DSV’s Solutions-division og tilføre yderligere 1,4 mio. kvadratmeter lagerplads, primært i Mellemøsten, Asien og Stillehavsområdet.

GIL vil desuden tilføre vejtransportaktiviteter til DSV’s netværk i både Europa og Mellemøsten og vil dermed styrke DSV’s konkurrenceevne i alle tre divisioner.

Stort synergipotentiale

DSV og GIL vurderes at være et stærkt match med et stort synergipotentiale som følge af lighedspunkter i de to virksomheders forretningsmodeller, services og strategier.

Ifølge adm. direktør for DSV Panalpina, Jens Bjørn Andersen, er der mange gode grunde til at slå sig sammen med den mellemøstbaserede transport- og logistikudbyder:

- GIL og DSV er et fantastisk match, og vi er stolte over at kunne annoncere, at vi er blevet enige om at sammenlægge vores virksomheder. Kombinationen af vores respektive globale netværk vil gøre det muligt for os at tilbyde vores kunder endnu bedre services. GIL’s stærke markedsposition i Mellemøsten, Asien og Stillehavsområdet er et godt supplement til DSV’s netværk og vil understøtte vores langsigtede ambitioner om værdiskabelse. Vores to koncerner deler allerede den samme entreprenante virksomhedskultur med fokus på lokalt ejerskab, og vi ser frem til at byde GIL’s dygtige medarbejdere velkommen i DSV.

DSV har længe været kendt for sin opkøbsstrategi og har flere gange vist sine evner til at købe og integrere selskaber med schweiziske Panalpina i 2019 og amerikanske UTi Worldwide i 2015 som de senest eksempler. Stordrift er fortsat en vigtig konkurrenceparameter inden for spedition, som medfører betydelige operationelle og kommercielle fordele i et meget fragmenteret marked.

DSV Panalpina og GIL forventer at gennemføre transaktionen i 3. kvartal af 2021 med forbehold for de sædvanlige betingelser og godkendelser. Indtil da fortsætter DSV Panalpina og GIL deres sædvanlige aktiviteter som to separate virksomheder.

-hawin

 

27/4 2021
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer
  • Fra 0 til 4.000

    Fra 0 til 4.000

    transport ›På bare otte år har MAN TGE rundet en milepæl med stort antal varebiler på de danske landeveje
  • Ny ejerkreds af MAN Truck i Danmark

    Ny ejerkreds af MAN Truck i Danmark

    transport ›Tidligere på måneden indgik MAN Truck & Bus Group en aftale om at sælge sit danske datterselskab, MAN Truck & Bus Danmark til Semler Gruppen i Danmark