DSV Panalpina i milliardopkøb af nyt selskab
To år efter købet af schweiziske Panalpina offentliggør det danske transport- og logistikselskab endnu engang et stort opkøb med købet af Agility Global Integrated Logistics, GIL, til en værdi af 26 milliarder kroner
Global Integrated Logistics er en del af Agility-koncernen og en af verdens førende aktører inden for spedition og kontraktlogistik (3PL). Selskabet havde i 2020 en omsætning på 26 milliarder kroner, primært relateret til luft- og søfragt, og omkring 17.000 medarbejdere.
DSV afsluttede for nyligt integrationen af det største opkøb i selskabets historie – schweiziske Panalpina. Med købet af GIL vil DSV Panalpina blive verdens tredjestørste transport- og logistikvirksomhed med en samlet proformaomsætning på ca. 142 mia. kroner – en stigning på ca. 23% – og en samlet arbejdsstyrke på mere end 70.000 medarbejdere.
Købet af GIL vil særligt styrke DSV Air & Sea, som er den største division i DSV Panalpina, og vil cementere divisionens position blandt de største globale spillere med en samlet årlig transportvolumen på næsten 2,8 mio. containere (TEU) og over 1,6 mio. tons luftfragt.
Kontraktlogistik er et stadigt vigtigere marked som følge af komplekse forsyningskæder og skiftende distributionskanaler, og GIL’s kompetencer på dette område vil styrke DSV’s Solutions-division og tilføre yderligere 1,4 mio. kvadratmeter lagerplads, primært i Mellemøsten, Asien og Stillehavsområdet.
GIL vil desuden tilføre vejtransportaktiviteter til DSV’s netværk i både Europa og Mellemøsten og vil dermed styrke DSV’s konkurrenceevne i alle tre divisioner.
Stort synergipotentiale
DSV og GIL vurderes at være et stærkt match med et stort synergipotentiale som følge af lighedspunkter i de to virksomheders forretningsmodeller, services og strategier.
Ifølge adm. direktør for DSV Panalpina, Jens Bjørn Andersen, er der mange gode grunde til at slå sig sammen med den mellemøstbaserede transport- og logistikudbyder:
- GIL og DSV er et fantastisk match, og vi er stolte over at kunne annoncere, at vi er blevet enige om at sammenlægge vores virksomheder. Kombinationen af vores respektive globale netværk vil gøre det muligt for os at tilbyde vores kunder endnu bedre services. GIL’s stærke markedsposition i Mellemøsten, Asien og Stillehavsområdet er et godt supplement til DSV’s netværk og vil understøtte vores langsigtede ambitioner om værdiskabelse. Vores to koncerner deler allerede den samme entreprenante virksomhedskultur med fokus på lokalt ejerskab, og vi ser frem til at byde GIL’s dygtige medarbejdere velkommen i DSV.
DSV har længe været kendt for sin opkøbsstrategi og har flere gange vist sine evner til at købe og integrere selskaber med schweiziske Panalpina i 2019 og amerikanske UTi Worldwide i 2015 som de senest eksempler. Stordrift er fortsat en vigtig konkurrenceparameter inden for spedition, som medfører betydelige operationelle og kommercielle fordele i et meget fragmenteret marked.
DSV Panalpina og GIL forventer at gennemføre transaktionen i 3. kvartal af 2021 med forbehold for de sædvanlige betingelser og godkendelser. Indtil da fortsætter DSV Panalpina og GIL deres sædvanlige aktiviteter som to separate virksomheder.
-hawin