DSV Transport vil tackle branchens aldersudfordring
DSV Transports koncept blev første gang afprøvet, da dengang 25-årige Marinus Nielsen tidligere i år.

DSV Transport vil tackle branchens aldersudfordring

Med nyt koncept vil DSV Transport hjælpe unge chauffører med at blive selvstændige vognmænd. Mange vognmænd nærmer sig pensionen, og det er både meget dyrt og svært for unge at etablere sig. DI roser initiativet

Den danske transportbranche er udfordret af, at mange selvstændige vognmænd har grånende hår og gulnede dåbsattester. Samtidig er det svært for unge chauffører med iværksættertrang at etablere sig: Der skal investeres omkring en million i lastbil og anhænger og dertil skaffes penge til driften hos skeptiske banker.

Dette dobbelte problem vil en af branchens større virksomheder forsøge at løse. DSV Transport, der hver dag har omkring 400 biler fra vognmænd og deres chauffører ude på landevejene, er ved at lægge sidste hånd på et koncept, der skal hjælpe unge chauffører godt på vej.

- Ligesom mange andre i branchen er vi i DSV Transport afhængige af, at der er tilstrækkeligt med vognmænd, som vil køre for os. Vi har et behov for at sikre et naturligt generationsskifte i takt med, at de nuværende vognmænd stopper.

- Vi kender mange initiativrige chauffører, men for mange nok så initiativrige unge chauffører er det en voldsom barriere at skulle skaffe finansiering for over en million. Derfor har vi udviklet en pakke, som kan hjælpe unge chauffører på vej – både i etableringsfasen og i den første tid, som ellers kan være vanskelig for nye vognmænd, siger Lars Saltoft Kristoffersen, adm. direktør for DSV Transport.

Indtil videre omfatter pakken, at DSV Transport kan hjælpe vordende vognmænd med at indkøbe lastvogn og anhænger, ofte en investering til omkring en million kroner. En skriftlig hensigtserklæring om kørselsopgaver skal lette lånemulighederne i banken, og en særlig aftale letter likviditeten i starten, især for dieselindkøb, hvor leverandører normalt kræver et stort depositum.

Fod under eget rat

DSV Transports koncept blev første gang afprøvet, da dengang 25-årige Marinus Nielsen tidligere i år gerne ville skifte fra at være chauffør hos en af DSV Transports samarbejdspartnere til selv at have foden under eget rat. Han kørte 26. september sin første tur i den nyindkøbte og 480 hestekræfter stærke Iveco Stralis med anhænger.

- Det var 27 kubikmeter byggejord, som skulle fra Skejby Sygehus og ud på en mark. Jeg har fået meget stor hjælp fra DSV Transport, som nok har sparet mig for omkring 100.000 kroner. Firmaet hjalp med at få tilbud på både trækkeren og traileren og fik forhandlet prisen ned. Jeg fik også dieselkort igennem DSV Transport, så jeg undgik at lægge 75.000 kroner i depositum. Og så har jeg kunnet ringe et par gange, når jeg som ny vognmand havde problemer med dieselkortet eller var i tvivl om nogle af de mange regler i branchen, fortæller Marinus Nielsen.

Han har selv lagt 150.000 kroner, blandt andet skaffet ved at sælge sin privatbil og sin lejlighed og – forhåbentlig midlertidigt – flytte tilbage til sin mor. Resten, op til lidt over en million kroner inklusive penge til driften den første tid, er hentet hos Jyske Finans og hans pengeinstitut, Djurslands Bank.

Stor udfordring for branche

Hos ATL – Transportens Arbejdsgivere under DI (Dansk Industri) roser branchedirektør Lars William Wesch initiativet:

- Det er et stort og stigende problem for transportbranchen, at vi på den ene side har en del vognmænd oppe i årene og på den anden side nogle høje barrierer for chauffører, der gerne vil være selvstændige. En del banker er tilbageholdne med at låne penge ud, fordi de opfatter transportbranchen som særligt konkurrenceudsat.

- Det er vi ikke enige i, og efter at dansk økonomi er kommet igennem krisen, er der godt med kørselsopgaver for blandt andet byggeri, industri og landbrug. Men vi har brug for et generationsskifte og for nye, unge vognmænd, og derfor fortjener det ros, når virksomheder som DSV Transport hjælper nye, unge vognmænd på vej og dermed bidrager til at løse et af de helt store problemer i branchen.

-hawin

 

Fakta om DSV Transport

DSV Transport er grundlagt i 1976 og har fokus på at betjene byggeriet ved at køre grus, sand og alskens materialer til byggepladserne og køre derfra med byggejord og affald. I 2004 blev virksomheden solgt ud af den store, børsnoterede DSV-koncern og omsætter i dag for omkring 700 millioner kroner. Det sker fra afdelinger i Roskilde, Middelfart og Aarhus – og i samarbejde med en lang række vognmænd over hele landet. Ud over byggebranchen betjener DSV Transport også asfalt- og betonindustrierne og kører med korn og foderstoffer for landbrug og grovvarevirksomheder samt med biomasse og affald for kommuner og forsyningsbranchen.

29/11 2016
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret