DSV Transport vil tackle branchens aldersudfordring
DSV Transports koncept blev første gang afprøvet, da dengang 25-årige Marinus Nielsen tidligere i år.

DSV Transport vil tackle branchens aldersudfordring

Med nyt koncept vil DSV Transport hjælpe unge chauffører med at blive selvstændige vognmænd. Mange vognmænd nærmer sig pensionen, og det er både meget dyrt og svært for unge at etablere sig. DI roser initiativet

Den danske transportbranche er udfordret af, at mange selvstændige vognmænd har grånende hår og gulnede dåbsattester. Samtidig er det svært for unge chauffører med iværksættertrang at etablere sig: Der skal investeres omkring en million i lastbil og anhænger og dertil skaffes penge til driften hos skeptiske banker.

Dette dobbelte problem vil en af branchens større virksomheder forsøge at løse. DSV Transport, der hver dag har omkring 400 biler fra vognmænd og deres chauffører ude på landevejene, er ved at lægge sidste hånd på et koncept, der skal hjælpe unge chauffører godt på vej.

- Ligesom mange andre i branchen er vi i DSV Transport afhængige af, at der er tilstrækkeligt med vognmænd, som vil køre for os. Vi har et behov for at sikre et naturligt generationsskifte i takt med, at de nuværende vognmænd stopper.

- Vi kender mange initiativrige chauffører, men for mange nok så initiativrige unge chauffører er det en voldsom barriere at skulle skaffe finansiering for over en million. Derfor har vi udviklet en pakke, som kan hjælpe unge chauffører på vej – både i etableringsfasen og i den første tid, som ellers kan være vanskelig for nye vognmænd, siger Lars Saltoft Kristoffersen, adm. direktør for DSV Transport.

Indtil videre omfatter pakken, at DSV Transport kan hjælpe vordende vognmænd med at indkøbe lastvogn og anhænger, ofte en investering til omkring en million kroner. En skriftlig hensigtserklæring om kørselsopgaver skal lette lånemulighederne i banken, og en særlig aftale letter likviditeten i starten, især for dieselindkøb, hvor leverandører normalt kræver et stort depositum.

Fod under eget rat

DSV Transports koncept blev første gang afprøvet, da dengang 25-årige Marinus Nielsen tidligere i år gerne ville skifte fra at være chauffør hos en af DSV Transports samarbejdspartnere til selv at have foden under eget rat. Han kørte 26. september sin første tur i den nyindkøbte og 480 hestekræfter stærke Iveco Stralis med anhænger.

- Det var 27 kubikmeter byggejord, som skulle fra Skejby Sygehus og ud på en mark. Jeg har fået meget stor hjælp fra DSV Transport, som nok har sparet mig for omkring 100.000 kroner. Firmaet hjalp med at få tilbud på både trækkeren og traileren og fik forhandlet prisen ned. Jeg fik også dieselkort igennem DSV Transport, så jeg undgik at lægge 75.000 kroner i depositum. Og så har jeg kunnet ringe et par gange, når jeg som ny vognmand havde problemer med dieselkortet eller var i tvivl om nogle af de mange regler i branchen, fortæller Marinus Nielsen.

Han har selv lagt 150.000 kroner, blandt andet skaffet ved at sælge sin privatbil og sin lejlighed og – forhåbentlig midlertidigt – flytte tilbage til sin mor. Resten, op til lidt over en million kroner inklusive penge til driften den første tid, er hentet hos Jyske Finans og hans pengeinstitut, Djurslands Bank.

Stor udfordring for branche

Hos ATL – Transportens Arbejdsgivere under DI (Dansk Industri) roser branchedirektør Lars William Wesch initiativet:

- Det er et stort og stigende problem for transportbranchen, at vi på den ene side har en del vognmænd oppe i årene og på den anden side nogle høje barrierer for chauffører, der gerne vil være selvstændige. En del banker er tilbageholdne med at låne penge ud, fordi de opfatter transportbranchen som særligt konkurrenceudsat.

- Det er vi ikke enige i, og efter at dansk økonomi er kommet igennem krisen, er der godt med kørselsopgaver for blandt andet byggeri, industri og landbrug. Men vi har brug for et generationsskifte og for nye, unge vognmænd, og derfor fortjener det ros, når virksomheder som DSV Transport hjælper nye, unge vognmænd på vej og dermed bidrager til at løse et af de helt store problemer i branchen.

-hawin

 

Fakta om DSV Transport

DSV Transport er grundlagt i 1976 og har fokus på at betjene byggeriet ved at køre grus, sand og alskens materialer til byggepladserne og køre derfra med byggejord og affald. I 2004 blev virksomheden solgt ud af den store, børsnoterede DSV-koncern og omsætter i dag for omkring 700 millioner kroner. Det sker fra afdelinger i Roskilde, Middelfart og Aarhus – og i samarbejde med en lang række vognmænd over hele landet. Ud over byggebranchen betjener DSV Transport også asfalt- og betonindustrierne og kører med korn og foderstoffer for landbrug og grovvarevirksomheder samt med biomasse og affald for kommuner og forsyningsbranchen.

29/11 2016
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen