Elbiler fra Maxus indtager Danmark
Maxus EV80 og e-Deliver 3.

Elbiler fra Maxus indtager Danmark

Elbilproducent Maxus etablerer sig i Danmark og lancerer el-varebilem, Maxus EV80, der kan transportere mere end ti kubikmeter med en rækkevidde på op til 200 kilometer. e-Deliver 3 og også den første personbil Maxus Euniq MPV rammer de danske landeveje efter sommerferien. Og så er Steffen Vilstrup, tidligere regionchef for FCA, startet som Country Manager i Danmark

- Interessen for elbiler vokser støt, men de varebiler, der findes på markedet i dag, er dyre og har en begrænset rækkevidde på en opladning, siger Steffen Vilstrup.

Her kan Maxus udfylde det behov , mener  Steffen Vilstrup. Han er rekrutteret som Country Manager for den kinesiske elbilproducent Maxus og har mange års erfaring inden for bilindustrien og har blandt andet fungeret som regionschef for FCA i Danmark.

- Alle, der er aktive inden for bilindustrien, er opmærksomme på, at benzin- og dieseloperationer ubønhørligt er ved at blive udskiftet, men indtil videre er emissionsfrie biler et marginalt fænomen for de få, der har råd, siger Steffen Vilstrup.

- Af de over en halv million varebiler, der i øjeblikket ruller på vores veje, er kun få elektriske, jeg tror Maxus kan ændre det.

Maxus er et helejet datterselskab af SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), der producerer syv millioner biler årligt. Det gør selskabet til Kinas største - og verdens syvende - største bilproducent.

Til at begynde med tilbyder Maxus varebilen EV80, der med sin store rækkevidde og lasteevne passer både til transportfirmaer og håndværkere.

Maxus e-Deliver 3 varebiler findes i to størrelser (4,8 og 6,3 m3) med to forskellige batterier (35 og 52,5 kWt), og har, ifølge producenten selv, klasseledende specifikationer, rækkevidde og nyttelast. Maxus har hidtil solgt over 800 e-Deliver 3 i Norge og Sverige

- Biler på EL har betydet en systemændring i bilindustrien. Nye spillere kommer nu ind på det danske marked og tager markedsandele fra de allerede etablerede bilproducenter. Jeg tror, Maxus har gode muligheder for, at etablere sig på det danske marked, ikke mindst om nogle måneder, hvor vi kommer med vores personbiler. Det bliver spændende at tage del i denne rejse og jeg vil gerne bidrage med min erfaring fra den ”gamle verden”, til den nye klimavenlige æra i bilbranchen, siger Steffen Vilstrup.

Maxus har været etableret i Norge siden 2018, hvor IKEA blandt andet bruger Maxus EV80 til hjemmeleveringer i Oslo-området. I Sverige testes Maxus EV80 af en række vognmænd, inklusive Widrikssons og Bring Sweden.

Da Maxus ejes af SAIC, der er partner i verdens største producent af elbilbatterier, CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd), er batteriets fremtidige leveringskapacitet sikret.

RSA, Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap er importør for Maxus i de nordiske lande. I Norge er 50 forhandlere allerede i drift, og siden starten i Sverige er yderligere 20 forhandlere klar. RSA blev grundlagt i 1936 med hovedkontor i Drammen, Norge. Foruden Maxus importerer RSA også Suzuki, Isuzu og BYD. Virksomheden har en detailhandelskæde i Norge med 11 forhandlere og sit eget reservedelslager på 11.000 m2 som håndterer de nordiske lande.

-hawin

  

1/7 2020
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen