Europæisk projekt vil gøre international skibsfart klimaneutral

Europæisk projekt vil gøre international skibsfart klimaneutral

Transport og handel på havene skal gøres meget grønnere. Det er målet med det nye GAMMA-projekt, hvor virksomheder og forskere fra Europa med 17 millioner euro i ryggen vil udvikle og ombygge et fragtskib til at sejle på klimaneutrale brændstoffer og grøn strøm

60.000 tons dødvægt.

Det er mængden af last, som fragtskibet fra TOPIC Fleet, der anvendes som casestudie i det nye EU-projekt GAMMA, kan transportere over verdenshavene. Oceanfragt kræver store mængder brændstof, som i dag hovedsageligt er baseret på fossile energikilder.

Med innovationsprojektet GAMMA, der startede i januar 2024, arbejder en bred vifte af partnere nu på at ændre dette.

Det fortæller Kjartan Due Nielsen, som er Innovation Manager hos den islandske ingeniørvirksomhed Verkís, der leder GAMMA-projektet.

-På vegne af hele partnergruppen kan jeg sige, at vi er stolte og taknemmelige for, at Europa-Kommissionen har valgt at støtte GAMMA-projektet og bestræbelserne på at gøre international skibsfart grønnere. Vi vil ombygge et fragtskib – en bulkcarrier – med yderst innovative teknologier, og under en demonstration vil vi bevise, at det er muligt at erstatte hjælpegeneratorer med et nyt brændstofsystem, der kører på e-brændstoffer, siger Kjartan Due Nielsen og fortsætter:

-Efter proof of concept i GAMMA vil det næste skridt være at forberede hovedmotorerne på et skib til en fuld energitransition. Alt i alt er projektet meget visionært og kan blive en grøn gamechanger for skibsfarten i fremtiden,

Klimamål for 2050
Ifølge en pressemeddelelse fra Energy Cluster Denmark understøtter langdistance søtransport i dag 80-90 procent af al global handel. Derfor vil der være et betydeligt potentiale for klimavenlige reduktioner ved at omstille oceangående transport til grønne brændstoffer.

Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) har sat et mål om, at den maritime sektor skal reducere branchens drivhusgasudledninger til omkring netto-nul inden 2050. Det vil det femårige GAMMA-projekt vil bidrage til, fortæller repræsentanter fra start-up-firmaet Aurelia, som specialiserer sig i konceptdesign af klimavenlige fartøjer.

-Det vil inkludere en afdækning og rådgivning om de tekniske opgaver bag designet og integrationen af nye grønne teknologier i skibet – uden at vi går på kompromis med dets operationelle kapaciteter. Integrationen vil være baseret på en afvejning mellem vægt, volumen, omkostninger og frem for alt sikkerhed, siger Elena Prato, som sammen med Tomas Veiga, Emmanuel Viglione og andre kolleger fra Aurelia vil samle trådene i den tekniske projektledelse i GAMMA.

Hun tilføjer:

- Vores udfordring er at vurdere, hvordan systemerne vil påvirke det nuværende skib og opretholde sikkerhed i alle operationer. I projektet vil vi koble en række tekniske kompetencer sammen på tværs af de 16 partnere fra Europa til gavn for alle.

Strøm fra brint og grønne brændstoffer
Et innovativt brændstofsystem vil blive installeret som en del af GAMMA. Ammoniak og grøn metanol vil blive bunkret på skibet og derefter omdannet til brint med kraknings- og reformeringsteknologier. Brinten vil blive renset og derefter omdannet til elektricitet med en brændselscelle, som vil levere strøm til fartøjet og dermed erstatte brugen af hjælpegeneratorer, der kører på fossilt brændstof.

Partnere arbejder også med det forhold, at en del af energien, der er nødvendig for at omdanne til brint, vil blive leveret af vedvarende energi – i dette tilfælde solpaneler, som vil blive installeret på lugedækslerne på fragtskibet.

Fraunhofer Instituttet leverer konverteringsteknologien, Amnis Pura renseteknologien og brændselscellen leveres af Ballard Power Systems Europe, mens solpanelerne vil blive leveret af det italienske firma Solbian.

-Vi har flere årtiers erfaring med innovation inden for grønne brændstoffer, og ser derfor frem til at bidrage til GAMMA med vores forskning i at omdanne e-brændstoffer til brint og til at bringe de nye grønne teknologier i projektet fremad. Måske kan resultaterne fra GAMMA også anvendes i andre dele af transportsektoren, såsom land- og lufttransport. Vi ser frem til at arbejde sammen med vores europæiske partnere for at styrke fremtidens klima samt vækst og beskæftigelse til gavn for os alle, siger Dr. Gunther Kolb, afdelingsleder for energi, Fraunhofer Institute for Microengineering and Microsystems.

Mere om GAMMA-projektet
Startede i januar 2024 og løber over fem år. Innovationsprojektet har modtaget 13 millioner euro i støtte fra Europa-Kommissionens Horizon Europe-rammeprogram for innovation. Det samlede budget er 17 millioner euro, og den komplekse ansøgningsproces blev ledet af Inspiralia.

Gamma står for Green Ammonia and Biomethanol fuel MAritime Vessels og involverer 16 partnere fra Europa:
Verkís (Iceland), ANT Topic (Italy), Fraunhofer (Germany), Aurelia (Netherlands), Ballard (Denmark), Sea Green Engineering (Italy), Energy Cluster Denmark (Denmark), SINTEF (Norway), Solbian (Italy), Amethyste (France), Elkon Elektrik (Turkey), Politecnico di Milano (Italy), ARM Engineering (France), RINA (Germany), Amnis Pura (Portugal) and Dotcom (Italy).

-lipe

1/2 2024
  • Drone show satte ny besøgsrekord

    Drone show satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret
  • Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    transport ›Hedin Nordic Truck har indgået aftale om salg af Hedin Nordic Truck Retail Odense til Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler. Frasalget sker for at styrke Ivecos position på Fyn på både salg og service gennem en styrket og fokuseret organisation.
  • Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    transport ›Uno-X Truck fortsætter udrulningen af lynladning til den tunge transport med en ny lokation i Kolding. Anlægget bliver femte stop i rækken og markerer en strategisk styrkelse af den nødvendige ladeinfrastruktur i Danmark, siger markedsdirektør Michael B. Hansen
  • Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    transport ›Med støtte fra FDE Fonden indkøber Aarhus’ største erhvervsskole, Aarhus Tech, fem lastbilsimulatorer, der skal give elever på vejgodsuddannelsen erfaring bag rattet, inden de kører ud på de virkelige veje