Flere forrudeskift om vinteren – få ekspertens råd til, hvad man skal undgå
Vinteren har meldt sin ankomst, og det får os til at give den fuld gas med bilvarmen. Den stress, man påfører ruden, når det er koldt, kan ifølge ekspert dog have store konsekvenser og blive en kostelig affære
Sidste februar blev der ifølge DMI målt temperaturer koldere end 20 graders frost i Danmark.
Nu er temperaturerne igen for alvor begyndt at falde, og når vi om morgenen skal ud ad døren og ind i en gennemkold bil, er det kun naturligt at gå ruderne over med isskraberen og skrue godt op for varmen.
Hvad mange imidlertid ikke tænker over er, at man derved let kommer til at påføre forruden stress, og hvis der er et stenslag, kan frostgrader resultere i en revnet forrude. Det forklarer Carina Bukkehave, der er direktør hos Carglass:
– I løbet af natten bliver bilen gennemkold, og når det bliver koldere, er der større risiko for, at et stenslag (fører til, red.) revner. Har du et stenslag er der også mulighed for, at der kan løbe vand ind i det, og når det så fryser, og vandet udvider sig, så kan det medføre, at ruden revner.
Stigning i antallet af forrudeskift
Selvom de fleste af os får stenslag i forruden, så er det langt fra alle, der tænker over at få repareret deres stenslag i tide. Derfor oplever Carglass hver eneste vinter en stigning i antallet af forrudeskift.
- Har din forrude et stenslag, der er på størrelse med eller mindre end en tokrone, så kan den repareres. Hvis stenslaget er større, skal bilens forrude skiftes, og det er også tilfældet, selvom stenslaget sidder mindre end fem centimeter fra rudens kant. Derfor er det en rigtig god idé at få repareret stenlag, lige så snart uheldet er ude, så det i løbet af vinteren ikke udvikler sig til at hele forruden pludselig skal skiftes, siger Carina Bukkehave, og pointerer:
- Jo flere forruder, vi kan reparere, jo færre skal udskiftes. Dels er det en væsentlig billigere løsning, og fordi vi undgår en unødvendig klimabelastning i forbindelse med produktionen af en ny rude og bortskaffelse af en brugt, er det også bedre for miljøet.
Sådan passer du på forruden
Til dem, der kører rundt med et stenslag i forruden hen over vintermånederne, giver glasspecialisten her sine tips til, hvad man selv kan gøre for at situationen ikke forværres i kulden.
- For at undgå at vand kan løbe ind i revnerne i stenslaget og efterfølgende fryse til is og udvide sig, kan du anvende et rudeplaster, der lukker af.
- Er forruden frosset til om morgenen er det fornuftigt at bruge isfjerner, der kan sprayes direkte på ruden. Det er mere skånsomt end en isskraber, og derved kan man undgå at påføre den stress, i værste fald kan få ruden til at revne.
- For at undgå frost direkte på forruden er det en god idé at parkere bilen i en carport eller garage, og er det ikke en mulighed, kan et forrudedækken være et godt alternativ.
-hawin