Flere store el-lastbiler skal nu levere mælk i København

Flere store el-lastbiler skal nu levere mælk i København

De reducerer udledning af CO2 med 67 procent, fjerner partikelforurening og støjer markant mindre. Arlas tre nyeste mælkebiler kører på el og skal supplere de el- og biogaslastbiler, som Arla allerede har i drift for at nedbringe klimaaftrykket på deres transport. Bilerne kommer på vejene i samarbejde med DFDS. Arla skruer samtidig op for tempoet i udskiftningen af køretøjer og forventer fremover at udskifte 25-30 diesellastbiler årligt med grønnere alternativer

Tre nye Arla el-lastbiler skal nu supplere den første store el-lastbil i Danmark. Derfor bliver der fremover leveret meget mere mælk til københavnerne på grøn strøm.

For to år siden blev den første store el-lastbil over 18 ton sat til at levere mælk til københavnerne som et forsøg. Forsøget er gået så godt, at Arla nu sætter flere el-lastbiler i drift, der kører på vindmøllestrøm.

De nye el-lastbiler forurener markant mindre end de dieselbiler, som leverer mælk i dag. Faktisk udleder de, i følge Arla,  67 procent mindre CO2.

Samtidig støjer de markant mindre, så de generer omgivelserne mindre. Oven i det, har de ingen partikelforurening som almindelige diesellastbiler.

- Vi er stolte over at kunne udvide vores flåde af el-lastbiler. Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt, siger Henrik Lilballe Hansen, landedirektør for Arla Danmark.

Arla forventer at udskifte 25-30 diesellastbiler med grønnere alternativer hvert år i de kommende år. Det er et kraftigt forøget tempo i udskiftning af traditionelle dieseldrevne lastbiler med grønnere alternativer.

Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk skal reduceres med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transport, produktion og distribution ud til forbrugerne.

200 Arla-lastbiler skal på sigt køre på el og gylle
I dag ejer Arla godt 200 lastbiler i Danmark, der kører mælk ud til ca. 2.600 detailbutikker hver eneste dag. Med godt 12,5 millioner kørte kilometer om året af Arlas distributionslastbiler, vil der kunne spares store mængder CO2 og partikelforurening. Derfor har Arla taget en række initiativer for at køre mere grønt.

I øjeblikket kører 10 biogaslastbiler rundt på vejene i Danmark, som i løbet af 2023 bliver suppleret af yderligere syv biogaslastbiler. Biogasbilerne sparer godt 35 procent CO2 i forhold til normale dieselbiler, fordi de populært sagt ’kører på gylle’.

Men også el-lastbiler skal hjælpe på den grønne omstilling, og forventningen er, at de to nye el-lastbiler er de første af mange flere.

De nye el-lastbiler er fra Volvo og bliver leveret i samarbejde med DFDS, som er en af Arlas store samarbejdspartnere inden for distribution. DFDS har selv store ambitioner på bæredygtighedsområdet.

- Samarbejder og partnerskaber som det, vi har med Arla, er afgørende for at nå i mål med vores ambition om at blive CO2-neutrale i 2050. Allerede i 2030 skal vi i DFDS have nedbragt vores CO2-aftryk med 45 procent. Dette samarbejde er vigtigt i den sammenhæng. Det er de mange små skridt, der tilsammen vil gøre en forskel, siger Niklas Andersson, der er direktør for DFDS’ logistikforretning

DFDS har opstillet ambitiøse mål for deres grønne omstilling og er blandt andet i gang med at udskifte en del af lastbilflåden til el-lastbiler.

I første omgang har DFDS bestilt 125 nye el-lastbiler til levering i 2023 og 2024, som allerede er ved at blive indsat i forskellige europæiske regioner.

De nye el-lastbiler, der skal køre for Arla, skal hovedsageligt levere mælk ud fra Ishøj, hvor der er ladestation og værksted. Men ambitionen er at få flere ladestationer og dermed flere muligheder for el-levering af mælken flere steder i landet, som for eksempel Slagelse, Christiansfeld og Hobro, hvor Arla har mejerier.

Et af mange initiativer
El- og biogaslastbiler er bare en del af en række initiativer, som Arla har igangsat for at gøre transporten grønnere.

Arlas chauffører er blandt andet blevet undervist i at køre miljørigtigt. De skal sikre det korrekte dæktryk for at bruge mindst muligt brændstof. Lastbilen må heller ikke køre over 80 kilometer i timen. Det sikrer, at brændstofforbruget er så lavt som muligt.

- Som led i vores mål om at blive CO2-neutral arbejder Arla på at gøre al distribution grøn. Vi er derfor glade for, at forsøget med vores første el-lastbil er gået så godt, at vi kan skrue op for antallet. Ambitionen er at øge yderligere, siger landedirektør Henrik Lilballe Hansen.

-hawin

Fakta om el-lastbilerne

  • Lastbilerne forventes at kunne køre 150-175 km per opladning
  • En fuld opladning af batteriet tager 6-8 timer
  • El-lastbilen støjer markant mindre end en normal dieselbil.
  • Strømmen til lastbilen kommer fra Clever, der leverer grøn strøm
  • To af el-lastbilerne kommer til at køre mælk ud i Storkøbenhavn efter påske og én skal hjælpe distribution andre steder i Danmark.
3/4 2023
  • Racerrøde transportkøretøjer til Ferraris Formel 1-team

    Racerrøde transportkøretøjer til Ferraris Formel 1-team

    transport ›IVECO har som officiel partner for Scuderia Ferrari HP leveret en ny flåde med 15 robuste IVECO S-Way lastbiler og en Daily varebil til det italienske team. Bilerne, som er malet i den ikoniske 'Rosso Corsa', skal løfte logistikopgaven med racerbiler og udstyr rundt i hele verden
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    transport ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Nu starter højsæsonen for e-handel – og svindlere

    Nu starter højsæsonen for e-handel – og svindlere

    transport ›I dag starter Black Week, en uge hvor webshops oversvømmes med rabatter. I takt med den stigende e-handel, stiger også de kriminelles aktiviteter på nettet. Brings sikkerhedschef deler sine råd til, hvordan du kan afsløre svindelforsøg
  • Bring mander op til julehandelen

    Bring mander op til julehandelen

    transport ›Flere chauffører, pakkeshops og robotter er på plads i logistikvirksomheden til 'den sjoveste tid på året'. Og så gentager Bring sin julekonkurrence, der skal få kunderne til at afhente pakkerne hurtigt
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn