Flere store el-lastbiler skal nu levere mælk i København

Flere store el-lastbiler skal nu levere mælk i København

De reducerer udledning af CO2 med 67 procent, fjerner partikelforurening og støjer markant mindre. Arlas tre nyeste mælkebiler kører på el og skal supplere de el- og biogaslastbiler, som Arla allerede har i drift for at nedbringe klimaaftrykket på deres transport. Bilerne kommer på vejene i samarbejde med DFDS. Arla skruer samtidig op for tempoet i udskiftningen af køretøjer og forventer fremover at udskifte 25-30 diesellastbiler årligt med grønnere alternativer

Tre nye Arla el-lastbiler skal nu supplere den første store el-lastbil i Danmark. Derfor bliver der fremover leveret meget mere mælk til københavnerne på grøn strøm.

For to år siden blev den første store el-lastbil over 18 ton sat til at levere mælk til københavnerne som et forsøg. Forsøget er gået så godt, at Arla nu sætter flere el-lastbiler i drift, der kører på vindmøllestrøm.

De nye el-lastbiler forurener markant mindre end de dieselbiler, som leverer mælk i dag. Faktisk udleder de, i følge Arla,  67 procent mindre CO2.

Samtidig støjer de markant mindre, så de generer omgivelserne mindre. Oven i det, har de ingen partikelforurening som almindelige diesellastbiler.

- Vi er stolte over at kunne udvide vores flåde af el-lastbiler. Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt, siger Henrik Lilballe Hansen, landedirektør for Arla Danmark.

Arla forventer at udskifte 25-30 diesellastbiler med grønnere alternativer hvert år i de kommende år. Det er et kraftigt forøget tempo i udskiftning af traditionelle dieseldrevne lastbiler med grønnere alternativer.

Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk skal reduceres med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transport, produktion og distribution ud til forbrugerne.

200 Arla-lastbiler skal på sigt køre på el og gylle
I dag ejer Arla godt 200 lastbiler i Danmark, der kører mælk ud til ca. 2.600 detailbutikker hver eneste dag. Med godt 12,5 millioner kørte kilometer om året af Arlas distributionslastbiler, vil der kunne spares store mængder CO2 og partikelforurening. Derfor har Arla taget en række initiativer for at køre mere grønt.

I øjeblikket kører 10 biogaslastbiler rundt på vejene i Danmark, som i løbet af 2023 bliver suppleret af yderligere syv biogaslastbiler. Biogasbilerne sparer godt 35 procent CO2 i forhold til normale dieselbiler, fordi de populært sagt ’kører på gylle’.

Men også el-lastbiler skal hjælpe på den grønne omstilling, og forventningen er, at de to nye el-lastbiler er de første af mange flere.

De nye el-lastbiler er fra Volvo og bliver leveret i samarbejde med DFDS, som er en af Arlas store samarbejdspartnere inden for distribution. DFDS har selv store ambitioner på bæredygtighedsområdet.

- Samarbejder og partnerskaber som det, vi har med Arla, er afgørende for at nå i mål med vores ambition om at blive CO2-neutrale i 2050. Allerede i 2030 skal vi i DFDS have nedbragt vores CO2-aftryk med 45 procent. Dette samarbejde er vigtigt i den sammenhæng. Det er de mange små skridt, der tilsammen vil gøre en forskel, siger Niklas Andersson, der er direktør for DFDS’ logistikforretning

DFDS har opstillet ambitiøse mål for deres grønne omstilling og er blandt andet i gang med at udskifte en del af lastbilflåden til el-lastbiler.

I første omgang har DFDS bestilt 125 nye el-lastbiler til levering i 2023 og 2024, som allerede er ved at blive indsat i forskellige europæiske regioner.

De nye el-lastbiler, der skal køre for Arla, skal hovedsageligt levere mælk ud fra Ishøj, hvor der er ladestation og værksted. Men ambitionen er at få flere ladestationer og dermed flere muligheder for el-levering af mælken flere steder i landet, som for eksempel Slagelse, Christiansfeld og Hobro, hvor Arla har mejerier.

Et af mange initiativer
El- og biogaslastbiler er bare en del af en række initiativer, som Arla har igangsat for at gøre transporten grønnere.

Arlas chauffører er blandt andet blevet undervist i at køre miljørigtigt. De skal sikre det korrekte dæktryk for at bruge mindst muligt brændstof. Lastbilen må heller ikke køre over 80 kilometer i timen. Det sikrer, at brændstofforbruget er så lavt som muligt.

- Som led i vores mål om at blive CO2-neutral arbejder Arla på at gøre al distribution grøn. Vi er derfor glade for, at forsøget med vores første el-lastbil er gået så godt, at vi kan skrue op for antallet. Ambitionen er at øge yderligere, siger landedirektør Henrik Lilballe Hansen.

-hawin

Fakta om el-lastbilerne

  • Lastbilerne forventes at kunne køre 150-175 km per opladning
  • En fuld opladning af batteriet tager 6-8 timer
  • El-lastbilen støjer markant mindre end en normal dieselbil.
  • Strømmen til lastbilen kommer fra Clever, der leverer grøn strøm
  • To af el-lastbilerne kommer til at køre mælk ud i Storkøbenhavn efter påske og én skal hjælpe distribution andre steder i Danmark.
3/4 2023
  • Zalando har valgt PostNord TPL

    Zalando har valgt PostNord TPL

    transport ›PostNord TPL skal drive Zalandos nordiske distributionscenter i Brunna. Opgaven er en af de største opgaver i virksomhedens historie og markerer et stort skridt fremad for partnerskabet
  • GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Grøn flyrute er helt sort

    Grøn flyrute er helt sort

    transport ›Norwegians kommende indenrigsrute med biobrændsel udleder ifølge rapport mere CO2 end traditionelt flyfuel. Forbrugerrådet TÆNK kalder grøn betegnelse for Greenwashing
  • Den bedste - for femte år i træk

    Den bedste - for femte år i træk

    transport ›DHL Express' omkring 45.000 medarbejdere har endnu engang kårets deres arbejdsplads til Europas bedste
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • Nye dækregler i Danmark og Sverige – allerede nu

    Nye dækregler i Danmark og Sverige – allerede nu

    transport ›I Danmark gælder nye dækregler også for lastbiler og busser til denne vinter – og i Sverige er lovgivningen strammet væsentligt, hvilket kan udfordre den tunge sektor
  • AI hjælper med flådestyringen

    AI hjælper med flådestyringen

    transport ›Flåderådgiver fra Webfleet er en ny AI-drevet løsning, der skal gøre det enklere, hurtigere og mere effektivt for flådeteams at få adgang til drifts- og performance-data
  • Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    transport ›Sikkerhedsparkeringen til 35 lastbiler er resultatet af et strategisk samarbejde mellem Drivers First, Venturi Fastigheter og Øresundsbron