For lidt tid til miljøzone-omstilling

For lidt tid til miljøzone-omstilling

Regeringens planlagte fremrykning af frister i lovforslaget om miljøzoner har fået DTL til at reagere med en advarsel mod konsekvenserne.

Af Dan Bjerring

Christiansborg

Forslaget vil stramme håndhævelsen i miljøzonerne, så kontrollen baseres på automatisk digital aflæsning af nummerplader sammenholdt med oplysninger i Køretøjsregisteret i stedet for krav om fysisk miljøzonemærke i forruden:

- Den skærpede kontrol skal sikre god og effektiv håndhævelse af miljøzonereglerne til gavn for luftkvaliteten. Forslaget fremrykker desuden ikrafttrædelsesdatoen for trinkrav 2 for dieseldrevne lastbiler og busser, så Euro V og EEV restkøretøjer solgt på dispensation også omfattes af partikelfilterkravet. Og forslaget undtager tunge køretøjer, der opfylder Euro V og EEV normen, for trinkrav 1, så miljøzonekravene bliver ens for alle Euro V/EEV køretøjer, hedder det i lovforslaget.

Dato fremrykkes ½ år

Lovforslaget lægger op til at fremrykke ikrafttræden af trin 2 i skærpelsen af miljøzonerne med ½ år til den 1. januar 2022, ligesom kravet til køretøjets 1. registreringsdato strammes med 1 år, så køretøjerne tidligst må være registrerede 1. gang den 1. januar 2015 eller skal have monteret et partikelfilter.

Trin 2 indebærer, at dieseldrevne lastbiler og busser med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg skal have monteret et partikelfilter for lovligt at kunne færdes i en miljøzone, medmindre køretøjet er registreret første gang den 1. januar 2014 eller senere.

For lidt tid til omstilling

Administrerende direktør Erik Østergaard fra DTL skriver til miljøminister Lea Wermelin blandt andet, at ændringen vil udgøre et stort problem for mange vognmænd, der vil have væsentlig kortere tid til at omstille sig, end de oprindelig var blevet stillet i udsigt: - Skærpede miljøzonekrav bør indføres med en frist på flere år, og med fremrykningen af trin 2 gives vognmændene for lidt tid til den nødvendige omstilling. Det medfører værditab for samfundet og ekstra omkostninger for vognmanden. Den korte frist udgør et særligt stort problem for vognmænd med specialkøretøjer. Specialkøretøjer er lastbiler med særlige opbygninger, eksempelvis slamsugere, kraner og flyttebiler. De er dyre i anskaffelse, har lange leveringstider, kører i sammenligning med andre lastbiler langt færre årlige km og lever derfor markant længere, påpeger Erik Østergaard.

Dårlige erfaringer med filtre 

Eftermontering af filtre på Euro4 og Euro5-motorer er i øvrigt ifølge Erik Østergaard omstridt, og nogle vognmænd med specialkøretøjer har allerede dårlige erfaringer med eftermontering af filtre på køretøjer med typiske kørselsmønstre, hvor motoren ikke opnår tilstrækkelig driftstemperatur til at holde filteret rent: - Nogle af de toneangivende lastvognsfabrikanter fraråder direkte eftermontering af filtre på Euro4- og Euro5-motorer, og det er DTLs indtryk, at filterleverandørerne på den anden side er alt for optimistiske i deres vurderinger af, om det er hensigtsmæssigt at montere filtre, skriver DTL’s administrerende direktør til miljøministeren.

Økonomisk krise forværrer situationen 

Han noterer, at Danmark står over for en økonomisk krise som følge af corona-epidemien, og at det er stærkt problematisk med en yderligere stramning af en i forvejen økonomisk og krævende omstilling af transporterhvervet på et tidspunkt, hvor landet er på vej mod en økonomisk krise:

- De nye stramninger vil sammen med den økonomiske krise lægge et alvorligt pres på transporterhvervet og svække erhvervet i forhold til at kunne bidrage til forsyningskæden og den økonomiske genopretning.  Vi står i en ny og vanskelig situation, og DTL vil derfor kraftigt opfordre til at fastholde ikrafttrædelsesdatoen for trin 2 til 1. juli 2022 og kravet til 1. registreringsdato til 1. januar 2014, eller at der i det mindste laves en løsning for specialkøretøjerne, slutter Erik Østergaard.

 

23/4 2020
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre