For lidt tid til miljøzone-omstilling
Regeringens planlagte fremrykning af frister i lovforslaget om miljøzoner har fået DTL til at reagere med en advarsel mod konsekvenserne.
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Forslaget vil stramme håndhævelsen i miljøzonerne, så kontrollen baseres på automatisk digital aflæsning af nummerplader sammenholdt med oplysninger i Køretøjsregisteret i stedet for krav om fysisk miljøzonemærke i forruden:
- Den skærpede kontrol skal sikre god og effektiv håndhævelse af miljøzonereglerne til gavn for luftkvaliteten. Forslaget fremrykker desuden ikrafttrædelsesdatoen for trinkrav 2 for dieseldrevne lastbiler og busser, så Euro V og EEV restkøretøjer solgt på dispensation også omfattes af partikelfilterkravet. Og forslaget undtager tunge køretøjer, der opfylder Euro V og EEV normen, for trinkrav 1, så miljøzonekravene bliver ens for alle Euro V/EEV køretøjer, hedder det i lovforslaget.
Dato fremrykkes ½ år
Lovforslaget lægger op til at fremrykke ikrafttræden af trin 2 i skærpelsen af miljøzonerne med ½ år til den 1. januar 2022, ligesom kravet til køretøjets 1. registreringsdato strammes med 1 år, så køretøjerne tidligst må være registrerede 1. gang den 1. januar 2015 eller skal have monteret et partikelfilter.
Trin 2 indebærer, at dieseldrevne lastbiler og busser med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg skal have monteret et partikelfilter for lovligt at kunne færdes i en miljøzone, medmindre køretøjet er registreret første gang den 1. januar 2014 eller senere.
For lidt tid til omstilling
Administrerende direktør Erik Østergaard fra DTL skriver til miljøminister Lea Wermelin blandt andet, at ændringen vil udgøre et stort problem for mange vognmænd, der vil have væsentlig kortere tid til at omstille sig, end de oprindelig var blevet stillet i udsigt: - Skærpede miljøzonekrav bør indføres med en frist på flere år, og med fremrykningen af trin 2 gives vognmændene for lidt tid til den nødvendige omstilling. Det medfører værditab for samfundet og ekstra omkostninger for vognmanden. Den korte frist udgør et særligt stort problem for vognmænd med specialkøretøjer. Specialkøretøjer er lastbiler med særlige opbygninger, eksempelvis slamsugere, kraner og flyttebiler. De er dyre i anskaffelse, har lange leveringstider, kører i sammenligning med andre lastbiler langt færre årlige km og lever derfor markant længere, påpeger Erik Østergaard.
Dårlige erfaringer med filtre
Eftermontering af filtre på Euro4 og Euro5-motorer er i øvrigt ifølge Erik Østergaard omstridt, og nogle vognmænd med specialkøretøjer har allerede dårlige erfaringer med eftermontering af filtre på køretøjer med typiske kørselsmønstre, hvor motoren ikke opnår tilstrækkelig driftstemperatur til at holde filteret rent: - Nogle af de toneangivende lastvognsfabrikanter fraråder direkte eftermontering af filtre på Euro4- og Euro5-motorer, og det er DTLs indtryk, at filterleverandørerne på den anden side er alt for optimistiske i deres vurderinger af, om det er hensigtsmæssigt at montere filtre, skriver DTL’s administrerende direktør til miljøministeren.
Økonomisk krise forværrer situationen
Han noterer, at Danmark står over for en økonomisk krise som følge af corona-epidemien, og at det er stærkt problematisk med en yderligere stramning af en i forvejen økonomisk og krævende omstilling af transporterhvervet på et tidspunkt, hvor landet er på vej mod en økonomisk krise:
- De nye stramninger vil sammen med den økonomiske krise lægge et alvorligt pres på transporterhvervet og svække erhvervet i forhold til at kunne bidrage til forsyningskæden og den økonomiske genopretning. Vi står i en ny og vanskelig situation, og DTL vil derfor kraftigt opfordre til at fastholde ikrafttrædelsesdatoen for trin 2 til 1. juli 2022 og kravet til 1. registreringsdato til 1. januar 2014, eller at der i det mindste laves en løsning for specialkøretøjerne, slutter Erik Østergaard.