- Fremtidens skibsfragt er grøn og digital

- Fremtidens skibsfragt er grøn og digital

Men det kræver politiske mål og ikke alene krav fra kunderne og kundernes kunder. Det var nogle af hovedbudskaberne fra direktørerne i Maersk Energy ,Torvald Klaveness og Ultragas som mødtes til paneldebat på Opening Ocean konferencen i København

 Af Lisbeth Petersen

- Shipping kan blive den mest miljørigtige transportform i fremtiden.

Så klart formulerede CEO i Maersk Energy og vice CEO i Maersk Group, Claus V. Hemmingsen det i en paneldebat i Lokomotivværkstedet i København onsdag.

Her arrangerede den norske organisation, Nor-Shipping for første gang en af sine højprofilerede konferencer på dansk grund; Opening Ocean, og stillede gennem to dage skarpt på de mange muligheder, det åbne hav kan have for bæredygtig industri af mange forskellige slags.

Maersk direktøren var sammen med CEO i norske Torvald Klaveness, Lasse Kristoffersen og CEO i danske Ultragas på scenen for at tale om oceanøkonomi ud fra skibsejernes perspektiv.

Og hos alle er bæredygtighedsbegreberne selvfølgelige ingredienser i beslutningerne på direktionskontorerne.

- Vi mærker også en øget interesse fra vores kunder, som ønsker, at vi beregner CO2 udslip på de ruter, vi skal transportere deres sneakers på fra A til B. Og det er kun sundt for virksomheder, at blive stillet krav til, sagde Hemmingsen.

Lasse Kristoffersen understregede, at shippingbranchen de seneste år er gået fra at være reaktiv til proaktiv, både når det gælder bekæmpelse af forurening og bæredygtighed.

- Men selv om kravene fra kunderne – og kundernes kunder – bliver øget, er det altså vigtigt, at politikerne i de forskellige lande går forrest, opsætter mål og stiller krav. Der sker ikke for alvor noget, før der kommer pris på CO2-aftryk, sagde direktøren.

Han tilføjede, at Torvald Klaveness, som er specialist i bulk-fragt, har sat flere Combination-carriers i søen, det vil sige skibe, som kan medtage fragt på både ud- og hjemtur, og dermed ikke sejler tomme rundt halvdelen af tiden.

Og Martin Fruergaard talte bl.a. om udfordringerne ved at bestille nye skibe i en tid, hvor udviklingen går så hurtigt.

- Det tager måske tre år at bygge et skib, som skal holde i i hvert fald 20 år. Det er 23 år ud i en fremtid, vi ikke kender, sagde Ultragas-direktøren.

Automatiseret men ikke mandskabsløs
Et af de områder, hvor udviklingen går stærkest er digitaliering.

Lasse Kristoffersen viste med en grafisk kurve, hvordan søgningen på nettet på ordkombinationerne ’shipping’ og ’digital’ er steget flere hundrede procent de seneste par år, og sagde samtidig, at det ikke er nok, at selve transporten er højdigitaliseret, hvis al papirarbejdet på en sending blomster fra Kenya til Rotterdam stadig kræver 200 ’touchpoints’ undervejs.

Og også Claus V. Hemmingsen pointerede, at digitalisering er flere ting.

- I Maersk containertransporter kan vores kunder allerede nu overvåge deres forsendelser, ikke blot tidspunkter og positioner, men også temperatur og fugtighed. Så bananeksportører kan simpelthen følge modningsprocessen på bananerne på vejen til kunden, sagde Hemmingsen. Han understregede, at det er vigtigt at skelne mellem autonome og førerløse fartøjer i fremtiden.

- Vi har stor fokus på autonome skibe, men de vil ikke sejle rundt uden mandskab. En rundspørge til andre skibsejere viser også, at 80 procent siger, de i 2030 -på trods af øget digitalisering og automatisering – stadig vil have folk om bord, sagde Maersk direktøren.

 

 

4/5 2018
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern
  • Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    transport ›Iveco tilbyder en løsning på vejafgiften med mellemklasselastbilen Eurocargo, der med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton undviger afgiften. Forskellen på 10 kg kan virke beskeden på papiret, men de økonomiske konsekvenser er alt andet end små lyder det fra Iveco
  • Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    transport ›OK er godt i gang med at skabe et landsdækkende ladenetværk til den tunge transport, og nu åbner endnu en ladestation. Med den nye lademulighed i Sdr. Borup bliver det nemmere for vognmænd at lade op på farten og tage del i omstillingen