- Fremtidens skibsfragt er grøn og digital

- Fremtidens skibsfragt er grøn og digital

Men det kræver politiske mål og ikke alene krav fra kunderne og kundernes kunder. Det var nogle af hovedbudskaberne fra direktørerne i Maersk Energy ,Torvald Klaveness og Ultragas som mødtes til paneldebat på Opening Ocean konferencen i København

 Af Lisbeth Petersen

- Shipping kan blive den mest miljørigtige transportform i fremtiden.

Så klart formulerede CEO i Maersk Energy og vice CEO i Maersk Group, Claus V. Hemmingsen det i en paneldebat i Lokomotivværkstedet i København onsdag.

Her arrangerede den norske organisation, Nor-Shipping for første gang en af sine højprofilerede konferencer på dansk grund; Opening Ocean, og stillede gennem to dage skarpt på de mange muligheder, det åbne hav kan have for bæredygtig industri af mange forskellige slags.

Maersk direktøren var sammen med CEO i norske Torvald Klaveness, Lasse Kristoffersen og CEO i danske Ultragas på scenen for at tale om oceanøkonomi ud fra skibsejernes perspektiv.

Og hos alle er bæredygtighedsbegreberne selvfølgelige ingredienser i beslutningerne på direktionskontorerne.

- Vi mærker også en øget interesse fra vores kunder, som ønsker, at vi beregner CO2 udslip på de ruter, vi skal transportere deres sneakers på fra A til B. Og det er kun sundt for virksomheder, at blive stillet krav til, sagde Hemmingsen.

Lasse Kristoffersen understregede, at shippingbranchen de seneste år er gået fra at være reaktiv til proaktiv, både når det gælder bekæmpelse af forurening og bæredygtighed.

- Men selv om kravene fra kunderne – og kundernes kunder – bliver øget, er det altså vigtigt, at politikerne i de forskellige lande går forrest, opsætter mål og stiller krav. Der sker ikke for alvor noget, før der kommer pris på CO2-aftryk, sagde direktøren.

Han tilføjede, at Torvald Klaveness, som er specialist i bulk-fragt, har sat flere Combination-carriers i søen, det vil sige skibe, som kan medtage fragt på både ud- og hjemtur, og dermed ikke sejler tomme rundt halvdelen af tiden.

Og Martin Fruergaard talte bl.a. om udfordringerne ved at bestille nye skibe i en tid, hvor udviklingen går så hurtigt.

- Det tager måske tre år at bygge et skib, som skal holde i i hvert fald 20 år. Det er 23 år ud i en fremtid, vi ikke kender, sagde Ultragas-direktøren.

Automatiseret men ikke mandskabsløs
Et af de områder, hvor udviklingen går stærkest er digitaliering.

Lasse Kristoffersen viste med en grafisk kurve, hvordan søgningen på nettet på ordkombinationerne ’shipping’ og ’digital’ er steget flere hundrede procent de seneste par år, og sagde samtidig, at det ikke er nok, at selve transporten er højdigitaliseret, hvis al papirarbejdet på en sending blomster fra Kenya til Rotterdam stadig kræver 200 ’touchpoints’ undervejs.

Og også Claus V. Hemmingsen pointerede, at digitalisering er flere ting.

- I Maersk containertransporter kan vores kunder allerede nu overvåge deres forsendelser, ikke blot tidspunkter og positioner, men også temperatur og fugtighed. Så bananeksportører kan simpelthen følge modningsprocessen på bananerne på vejen til kunden, sagde Hemmingsen. Han understregede, at det er vigtigt at skelne mellem autonome og førerløse fartøjer i fremtiden.

- Vi har stor fokus på autonome skibe, men de vil ikke sejle rundt uden mandskab. En rundspørge til andre skibsejere viser også, at 80 procent siger, de i 2030 -på trods af øget digitalisering og automatisering – stadig vil have folk om bord, sagde Maersk direktøren.

 

 

4/5 2018
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen
  • Forskningsprojekt vil styrke forsyningskæderne med simuleringsteknologi

    Forskningsprojekt vil styrke forsyningskæderne med simuleringsteknologi

    transport ›Force majeure, ufred, blokerede handelsruter, pandemier. Uforudsete nedbrud i den globale forsyningskæde som følge af pludselige hændelser gør fremstillingsindustrien sårbar. Det skal det nye, internationale forskningsprojekt, Accurate nu forsøge at tackle med bl.a. "digitale tvillinger"
  • Sikkerhedsetiket kombinerer 3D-effekt med TripleVOID-teknologi

    Sikkerhedsetiket kombinerer 3D-effekt med TripleVOID-teknologi

    transport ›Til at forhindre bl.a. ombytning under transport og andre falsknerier med emballager, har virksomheden Securikett udviklet en ny åbningseffekt. Ved ureglementeret åbning af sikkerhedsetiketten bliver der frigivet uventede farver
  • Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

    Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

    transport ›Takket være EU-projektet ALIGHT kan man nu håndtere de risici, der er forbundet med at installere et batteri i en lufthavns kritiske infrastruktur. Det er ifølge udviklerne en milepæl, og årsagen til, at lufthavnen som en af de første i Europa har installeret et stort batteri, som skal bidrage til målet om bæredygtighed