Første godsoperatør i Danmark på ETCS
DB Cargo Scandinavia var operatøren, da de første godsvogne for nylig blev trukket på en strækning mellem Vejle og Herning på ETCS-systemet. Det står for for European Train Control System, og signalsystemet skal fremover sikre en ensretning af alle systemerne til den grænseoverskridende trafik i Europa
I dag skifter man - med eksempelvis et tog der kører fra Sverige, gennem Danmark og til Tyskland - mellem tre forskellige systemer med et tog. Det bliver fortid med ETCS.
- Det er intet mindre end en milepæl, og vi er rigtig stolte af, at vi er den første godsoperatør, der kan køre på ETCS-strækninger, siger Jens Gøtzsche, Head of Asset Management & Maintenance i DB Cargo Scandinavia, og fortsætter:
-I Danmark har vi som godsoperatører ikke haft mulighed for at følge med i udrulningen af ETCS, hvilket bl.a. har betydet, at vi siden i sommer har måtte køre en omvej via Esbjerg for at køre vores kunders gods mellem Vejle og Herning. Her har vi på en kort strækning kørt i sporspærring om natten.
Godt samarbejde med Nordjyske Jernbaner
Takket været Nordjyske Jernbaner, hvor DB Cargo Scandinavia har lejet en Z70’er rangerlokomotiv, kan godsoperatøren nu køre på strækningen mellem Esbjerg- Skjern-Herning-Holstebro, når den genåbner i uge 23 med ETCS – og dermed stadig levere kundernes gods.
På testturen kørte DB Cargo Scandinavia først til Herning med et andet lokomotiv som belastning, men på turen tilbage til Vejle var der godsvogne med.
- Testkørslen gik, som vi regnede med. Vi har allerede uddannet flere af vores lokomotivførere i at køre Z70’eren, og vi sigter mod at have 8-10 uddannet på maskinen, siger Jens Naundrup-Jensen, der er lokomotivinstruktør hos DB Cargo Scandinavia og som var med ude på den første testkørsel med lokomotivet.
Fremover skal Z70’eren køre i området ved Rønland, Thyborøn, Esbjerg og Herning – indtil DB Cargo Scandinavia næste år har sine egne lokomotiver ETCS-parate.
-lipe