Godt Job- kampagne skal få flere medarbejdere over i transportbranchen

Godt Job- kampagne skal få flere medarbejdere over i transportbranchen

Dansk Industri vil vise alle de positive og alsidige jobmuligheder. Danske Fragtmænd tager imod initiativet med åbne arme

Transportbranchens image skal blive bedre. Det gør DI Handel, DI Transport og DI Service nu en aktiv indsats for med en kampagne til flere platforme, der viser alle de positive sider og alsidige jobmuligheder, som Danske Fragtmænds branche har.

Lagermedarbejdere, chauffører, servicemedarbejdere, rengøringsassistenter. Listen af fag med et blakket ry uden for branchen er desværre lang. Det skal der laves om på. Derfor lancerer DI Handel, DI Transport og DI Service i dag Godt Job-kampagnen, som sætter fokus på fagene og deres image i den brede befolkning.

Hvis ikke det bliver bedre, risikerer branchen nemlig at mangle et stort antal ansatte i løbet af få år. Som det ser ud nu, vælger alt for få at gå den vej, og interessen er faldende. Derfor hilses kampagnen også velkommen hos Danske Fragtmænd, der hele tiden har stort fokus på rekrutteringen i fremtiden, men det kan være svært at finde kvalificerede lærlinge.

- Vi tager imod DI’s kampagne med meget åbne arme. Jeg håber, at den kan få folks øjne op for, hvor vigtige disse fag er. Det er de for os allesammen, og uden os og vores fag ville samfundet ikke fungere, siger adm. direktør i Danske Fragtmænd A/S Jørn P. Skov.

Hos Danske Fragtmænd er det en af kerneopgaverne at gøre medarbejdernes forhold så gode som muligt, og hos mange af fragtmændene tager de også selv initiativ og har fokus på fremtidens rekruttering.

- Som branche har vi ikke været gode nok til at tage folk ind, så vi har et koncept om, at vi skal have fem nye under 24 år ind hvert halve år. Vi har også en partneraftale med Høje Taastrup Kommune om at opkvalificere ledige, så de får lyst til at blive i branchen, lyder det fra Peter Flensted, der er direktør i fragtmandsvirksomheden Viggo Petersen Eftf.

Ifølge Peter Flensted er et af nøgleordene i fremtiden fleksibilitet, hvis vi skal tiltrække unge medarbejdere, som i højere og højere grad bliver mødt af krav fra omverdenen om delagtighed. Derfor er fleksibilitet i forhold til blandt andet arbejdstiderne også alfa og omega, mener han.

DI’s kampagne viser, at bare 25 procent af danskerne, som ikke selv arbejder i branchen, mener, at et job i handels-, transport- eller servicebranchen er et godt job. Det image skal kampagnen rette op på, for virkeligheden er, at endnu flere i disse brancher er glade for deres job end i andre brancher.

- Et godt job er mange ting, og det skal vi have fokus på. Branchen har brug for gode og sunde medarbejdere, der kan tage over efter den store, aldrende gruppe, vi har lige nu, siger Danske Fragtmænd-direktøren, Jørn P. Skov.

Og virkeligheden i et førerhus er også meget anderledes, end man tror.

- De fleste har nok et billede af vores ansatte inde i hovedet, men det passer slet ikke. Man kan se på dem, at det er folk, der passer på sig selv, siger Peter Flensted fra Viggo Petersen Eftf.

Derfor kan man de næste måneder få et indblik i branchen. Flere er nemlig nødt til at vælge den til i de kommende år, hvis vi ikke skal risikere at have tomme hylder.

Godt Job-kampagnen lanceres i dag mandag d. 11. september og kører september, oktober og november.

-lipe

11/9 2017
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen