Godt Job- kampagne skal få flere medarbejdere over i transportbranchen

Godt Job- kampagne skal få flere medarbejdere over i transportbranchen

Dansk Industri vil vise alle de positive og alsidige jobmuligheder. Danske Fragtmænd tager imod initiativet med åbne arme

Transportbranchens image skal blive bedre. Det gør DI Handel, DI Transport og DI Service nu en aktiv indsats for med en kampagne til flere platforme, der viser alle de positive sider og alsidige jobmuligheder, som Danske Fragtmænds branche har.

Lagermedarbejdere, chauffører, servicemedarbejdere, rengøringsassistenter. Listen af fag med et blakket ry uden for branchen er desværre lang. Det skal der laves om på. Derfor lancerer DI Handel, DI Transport og DI Service i dag Godt Job-kampagnen, som sætter fokus på fagene og deres image i den brede befolkning.

Hvis ikke det bliver bedre, risikerer branchen nemlig at mangle et stort antal ansatte i løbet af få år. Som det ser ud nu, vælger alt for få at gå den vej, og interessen er faldende. Derfor hilses kampagnen også velkommen hos Danske Fragtmænd, der hele tiden har stort fokus på rekrutteringen i fremtiden, men det kan være svært at finde kvalificerede lærlinge.

- Vi tager imod DI’s kampagne med meget åbne arme. Jeg håber, at den kan få folks øjne op for, hvor vigtige disse fag er. Det er de for os allesammen, og uden os og vores fag ville samfundet ikke fungere, siger adm. direktør i Danske Fragtmænd A/S Jørn P. Skov.

Hos Danske Fragtmænd er det en af kerneopgaverne at gøre medarbejdernes forhold så gode som muligt, og hos mange af fragtmændene tager de også selv initiativ og har fokus på fremtidens rekruttering.

- Som branche har vi ikke været gode nok til at tage folk ind, så vi har et koncept om, at vi skal have fem nye under 24 år ind hvert halve år. Vi har også en partneraftale med Høje Taastrup Kommune om at opkvalificere ledige, så de får lyst til at blive i branchen, lyder det fra Peter Flensted, der er direktør i fragtmandsvirksomheden Viggo Petersen Eftf.

Ifølge Peter Flensted er et af nøgleordene i fremtiden fleksibilitet, hvis vi skal tiltrække unge medarbejdere, som i højere og højere grad bliver mødt af krav fra omverdenen om delagtighed. Derfor er fleksibilitet i forhold til blandt andet arbejdstiderne også alfa og omega, mener han.

DI’s kampagne viser, at bare 25 procent af danskerne, som ikke selv arbejder i branchen, mener, at et job i handels-, transport- eller servicebranchen er et godt job. Det image skal kampagnen rette op på, for virkeligheden er, at endnu flere i disse brancher er glade for deres job end i andre brancher.

- Et godt job er mange ting, og det skal vi have fokus på. Branchen har brug for gode og sunde medarbejdere, der kan tage over efter den store, aldrende gruppe, vi har lige nu, siger Danske Fragtmænd-direktøren, Jørn P. Skov.

Og virkeligheden i et førerhus er også meget anderledes, end man tror.

- De fleste har nok et billede af vores ansatte inde i hovedet, men det passer slet ikke. Man kan se på dem, at det er folk, der passer på sig selv, siger Peter Flensted fra Viggo Petersen Eftf.

Derfor kan man de næste måneder få et indblik i branchen. Flere er nemlig nødt til at vælge den til i de kommende år, hvis vi ikke skal risikere at have tomme hylder.

Godt Job-kampagnen lanceres i dag mandag d. 11. september og kører september, oktober og november.

-lipe

Læs mere om transport & distribution

11/9 2017