- Har kunden en ide, har vi værktøjerne

- Har kunden en ide, har vi værktøjerne

Logistikvirksomheden Movianto Nordic har i samarbejde med en kunde digitaliseret varemodtagelsen på lageret. Og måske overser kunderne nogle gange leverandørens innovationskompetencer, siger Commercial Manager Mads Bilenberg

Af Lisbeth Petersen

Da en af Danmarks førende medicinalvirksomheder for et års tid siden henvendte sig til sin logistikpartner Movianto Nordic i Greve for at etablere et samarbejde om udvikling af et system, der kunne nedbringe leveringstiden fra varemodtagelse til apotekets/hospitalets hylder, havde medicinalvirksomheden ikke forventet, at Movianto Nordic var i stand til at bidrage med innovative løsninger på meget højt niveau.

Det fortæller medicinalgiganten selv i en projektbeskrivelse, og netop de udtalelser er Movianto Nordics Commercial Manager, Mads Bilenberg, særligt glad for. For selv om han i en vis udstrækning godt forstår dele af den kritik af logistikbranchen, som bl.a. blev fremført på Danske Speditørers Logistikkonference på Transport 2019 i Herning, mener han også, at logistikkunderne nogle gange overser de muligheder, der ligger i innovations- og samarbejdsprojekter med leverandørerne. Og i Movianto Nordic har de både viljen og de menneskelige ressourcer til at synliggøre og realisere disse muligheder, understreger Mads Bilenberg og uddyber.

- Hvis de vil lege med os, leger vi gerne med. Har en kunde en ide, har vi værktøjerne til at videreudvikle den, men det kræver så også, at kunden deltager i forløbet, hele tiden rapporterer tilbage til os, om det fungerer, og samler op på det, vi udvikler.

Movianto Nordic er specialiseret i transport og logistikservice til pharma industrien i 11 europæiske lande, og på det 20.000 m2 store lager i Greve håndteres medicin og helseprodukter fra 59 forskellige kunder til apoteker, hospitaler, klinikker og butikker i hele norden og de baltiske lande.

Manglende strimmel gav dages forsinkelse
I det konkrete projekt, som skulle effektivisere ’Dock-to-release-time’, etablerede medicinalvirksomheden og Movianto Nordic en fælles projektgruppe med bl.a. Movianto Nordics Key Account Manager, Mads Skovvang, og lederen af projektet, Operational Excellence ManagerTeun Coolen, som blev hentet i logistikvirksomhedens distributionscenter i Holland.

- Ved håndteringen af pharmaprodukter følger der en lang række dokumentationskrav, som skal overholdes, og alle kontroltrin i processen blev udført manuelt. Hvis bare et enkelt led blev forsinket, som f.eks. hvis apparatet, der skulle udskrive en temperaturstrimmel fra lastvognstransporten til lageret, ikke virkede, kunne der gå flere dage med at få al dokumentation på plads, og dermed også flere dage fra en vare ankom her til lageret, til den havde fået den nødvendige dokumentation til at blive leveret til slutkunderne, fortæller Mads Skovvang.

Løsningen blev en komplet digitalisering af hele varemodtagelsen og dokumentationsproceduren.

- I dag bliver det registreret allerede, når lastvognen kører til rampen, hvis der mangler en temperaturstrimmel, og medicinalvirksomheden får straks elektronisk besked om, at dokumentationen skal skaffes. Hele ordrebehandlingen foregår digitalt i et program med ’intelligente tjek’, som ikke blot forhindrer menneskelige fejl og speeder processen op, men også har medført en miljøgevinst, fordi Movianto sparer 35.000 ark eller svarende til mere end 200 kg papir om året, siger Mads Skovvang.

Nødvendigt netværk til innovation
Systemet har fået navnet Inview. I dag bliver det brugt til alle Movianto Nordics kunder i Danmark, og i løbet af i år bliver det rullet ud på flere af de europæiske distributionscentre i virksomheden. Mads Bilenberg forklarer:

- Vi har et yderst kompetent europæisk netværk, som vi kan trække på til udviklingsprojekter. De seneste år har vi her i Greve desuden hyret nye medarbejdere med særlige logistikkompetencer, bl.a. en ingeniør. Og det er vigtigt, at alle ved, at et halvt sekund betyder noget i vores branche.

Mads Skovvang supplerer:

- Det er også godt med unge ’digitalt indfødte’, som sætter spørgsmålstegn ved alting. Men det er herudover også vigtigt, at de har forståelse for betingelserne i den industri, vi arbejder med. Der kommer hele tiden nye regler og krav til validering og dokumentation for medicinalprodukter. Og når vi har en kasse fyldt med æsker med hver sin stregkode, kan vi ikke bare scanne hele kassen på en gang, da den enkelte æske skal kunne spores fra produktion til salg.

Forskel på medicin og fladskærme
Pharmaområdets særlige betingelser kan derfor også være en del af forklaringen på langsommeligheden i innovationsprojekter, mener Mads Bilenberg:

- Industrien er ikke selv en first mover på det her område. Det er til dels på grund af kvalitets- og myndighedskravene, men også af hensyn til de særlige produkter, som vi også gør meget ud af at fortælle vores medarbejdere om. På vores lager i Greve håndterer vi f.eks. plasma til knoglemarvstransplantationer.

Det er et produkt, som det har taget et halvt år at producere, og som en patient på et sygehus ligger og venter på et sted i Danmark. Når vores lagermedarbejdere tager fat i sådan en kasse, skal de vide, at det er altså noget helt andet end et fladskærms-tv, der bliver masseproduceret i Østen. Og det har selvfølgelig også indflydelse på den generelle udvikling, at vi arbejder med en branche, som ikke kan være så agil som mange andre. Men vi vil altid gerne være proaktive og innovative, og vi udfordrer gerne både myndigheder, vores kunder og os selv, hvis vi kan gøre noget for at skabe mere værdi for vores kunder, forklarer Mads Bilenberg.

 

22/5 2019
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen