Kattegatforbindelsen vil være en kæmpe transportgevinst
Kilde: Vejdirektoratet

Kattegatforbindelsen vil være en kæmpe transportgevinst

For transportbranchen vil en fast forbindelse over Kattegat betyde store tidsbesparelser og dermed bedre transportøkonomi.

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Bliver planerne om en fast forbindelse over Kattegat vedtaget, vil det være det største anlægsprojekt i moderne tid, der bliver til virkelighed.

Og med transportminister Benny Engelbrechts udtalelser i weekenden er der næppe tvivl, at odds er steget for, at Kattegatforbindelsen bliver det næste store anlægsprojekt efter Femern.

Ifølge transportministeren ser regeringen store perspektiver i en fast Kattegatforbindelse, der kan binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen og forkorte rejsetiden mellem landets to største byer med op til halvanden time for både bilister og togrejsende.

Klima og miljø ind i analysen

Regeringen er i forbindelse med forundersøgelsen optaget af også at få belyst de klima- og miljømæssige aspekter ved at anlægge en fast Kattegatforbindelse.

- Det er afgørende, at vi undersøger en kombineret vej- og jernbaneforbindelse og ikke bare en ren vejforbindelse, siger Benny Engelbrecht.

Han slår fast, at det er nødvendigt også at se på forbindelsen med klima- og miljøbriller, fordi al infrastruktur har en betydning for et grønnere Danmark i fremtiden:

- Tænk sig, hvis en ny Kattegatforbindelse grundet de markant kortere rejsetider mellem Jylland og Sjælland for eksempel kan nedbringe antallet af indenrigsflyvninger, siger ministeren.

Store CO2 besparelser

Tidligere analyser har peget på, at cirka to tredjedele af trafikken fra Fyn til Jylland drejer til højre mod nord ved Fredericia, og af disse vil en meget stor del have store kilometerbesparelser og dermed lavere CO2 udslip, hvis de i stedet kan køre direkte til Nord- og Østjylland vis Kattegatforbindelsen.

FRI kom først med ideen

Det er efterhånden 14 år siden, at Foreningen af Rådgivende Ingeniører – FRI – i en infrastrukturanalyse præsenterede planerne om ”det dobbelte motorvejs-H”, og heri indgik en Kattegatforbindelse.

Der gik en måneds tid, før medierne pludselig fik øjnene op for historien, der vakte stor opmærksomhed, og administrerende direktør Henrik Garver glemmer ikke sådan den dag:

- Den blev hovedhistorie i alle medier, og jeg måtte to gange samme dag køre til Storebælt for at blive interviewet på de store tv-kanaler. Dengang troede mange, at det var en utopi, men nu står vi i en situation, hvor der nok er mange flere, der tror, at Kattegatforbindelsen bliver til noget, end der ikke tror det, siger Henrik Garver til BygTek.

Ikke den første ’utopi’

Han peger på, at FRI’s analyse i 2006 pegede på behovet for en Kattegatforbindelse ud fra flere perspektiver.

Dels bedre muligheder for på længere sigt at håndtere trængsel på Storebæltsforbindelsen og vejene i Østjylland og dels øge mobiliteten mellem arbejdsmarkederne og uddannelserne i Øst- og Vestdanmark:

- Det behov er ikke blevet mindre. Det tager ofte lang tid at føre ’utopier’ ud i livet. Første gang, man talte om metro i København, var i 1950-erne, og debatten om projektet dukkede op flere gange gennem de kommende årtier, inden beslutningen blev truffet.

Det samme gjaldt Storebæltsforbindelsen. Den slags beslutninger tager tid, og man skal måske først se konsekvenserne af ikke at træffe beslutningerne om store samfundsinvesteringer, før man beslutter sig politisk, siger Henrik Garver videre.

’Både og’ eller ’enten eller'

Flere har peget på, at man kan diskutere behovet for en Kattegatforbindelse til både jernbane og biler om eksempelvis 20 år. Til den tid kører både biler lastbiler og busser på elektricitet, og de fleste køretøjer er sandsynligvis førerløse.

Men det er noget af det, den kommende analyse skal undersøge:

- Fremtidens teknologi får stor betydning for behovet på en Kattegatforbindelse. Andre steder i verden satses der i de kommende år på en højklasse, skinnebåren togdrift som alternativ til fly, fordi man kan opnå højere hastigheder og sikkerhed. Derfor er det vigtigt at have både jernbane- og vejforbindelse med i den videre analyse. Man vil også overveje, om en Kattegatforbindelse skal være dimensioneret til godstog eller alene passagerdrift. Det har stor betydning for prisen på forbindelsen, idet dimensionering til godstog vil gøre den væsentlig dyrere, siger FRI’s administrerende direktør, der tror på, at en Kattegatforbindelse kan stå færdig om cirka 15 år.

 

Lyt til hele interviewet med Henrik Garver her

 

 

 

 
20/1 2020
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen