Kattegatforbindelsen vil være en kæmpe transportgevinst
Kilde: Vejdirektoratet

Kattegatforbindelsen vil være en kæmpe transportgevinst

For transportbranchen vil en fast forbindelse over Kattegat betyde store tidsbesparelser og dermed bedre transportøkonomi.

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Bliver planerne om en fast forbindelse over Kattegat vedtaget, vil det være det største anlægsprojekt i moderne tid, der bliver til virkelighed.

Og med transportminister Benny Engelbrechts udtalelser i weekenden er der næppe tvivl, at odds er steget for, at Kattegatforbindelsen bliver det næste store anlægsprojekt efter Femern.

Ifølge transportministeren ser regeringen store perspektiver i en fast Kattegatforbindelse, der kan binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen og forkorte rejsetiden mellem landets to største byer med op til halvanden time for både bilister og togrejsende.

Klima og miljø ind i analysen

Regeringen er i forbindelse med forundersøgelsen optaget af også at få belyst de klima- og miljømæssige aspekter ved at anlægge en fast Kattegatforbindelse.

- Det er afgørende, at vi undersøger en kombineret vej- og jernbaneforbindelse og ikke bare en ren vejforbindelse, siger Benny Engelbrecht.

Han slår fast, at det er nødvendigt også at se på forbindelsen med klima- og miljøbriller, fordi al infrastruktur har en betydning for et grønnere Danmark i fremtiden:

- Tænk sig, hvis en ny Kattegatforbindelse grundet de markant kortere rejsetider mellem Jylland og Sjælland for eksempel kan nedbringe antallet af indenrigsflyvninger, siger ministeren.

Store CO2 besparelser

Tidligere analyser har peget på, at cirka to tredjedele af trafikken fra Fyn til Jylland drejer til højre mod nord ved Fredericia, og af disse vil en meget stor del have store kilometerbesparelser og dermed lavere CO2 udslip, hvis de i stedet kan køre direkte til Nord- og Østjylland vis Kattegatforbindelsen.

FRI kom først med ideen

Det er efterhånden 14 år siden, at Foreningen af Rådgivende Ingeniører – FRI – i en infrastrukturanalyse præsenterede planerne om ”det dobbelte motorvejs-H”, og heri indgik en Kattegatforbindelse.

Der gik en måneds tid, før medierne pludselig fik øjnene op for historien, der vakte stor opmærksomhed, og administrerende direktør Henrik Garver glemmer ikke sådan den dag:

- Den blev hovedhistorie i alle medier, og jeg måtte to gange samme dag køre til Storebælt for at blive interviewet på de store tv-kanaler. Dengang troede mange, at det var en utopi, men nu står vi i en situation, hvor der nok er mange flere, der tror, at Kattegatforbindelsen bliver til noget, end der ikke tror det, siger Henrik Garver til BygTek.

Ikke den første ’utopi’

Han peger på, at FRI’s analyse i 2006 pegede på behovet for en Kattegatforbindelse ud fra flere perspektiver.

Dels bedre muligheder for på længere sigt at håndtere trængsel på Storebæltsforbindelsen og vejene i Østjylland og dels øge mobiliteten mellem arbejdsmarkederne og uddannelserne i Øst- og Vestdanmark:

- Det behov er ikke blevet mindre. Det tager ofte lang tid at føre ’utopier’ ud i livet. Første gang, man talte om metro i København, var i 1950-erne, og debatten om projektet dukkede op flere gange gennem de kommende årtier, inden beslutningen blev truffet.

Det samme gjaldt Storebæltsforbindelsen. Den slags beslutninger tager tid, og man skal måske først se konsekvenserne af ikke at træffe beslutningerne om store samfundsinvesteringer, før man beslutter sig politisk, siger Henrik Garver videre.

’Både og’ eller ’enten eller'

Flere har peget på, at man kan diskutere behovet for en Kattegatforbindelse til både jernbane og biler om eksempelvis 20 år. Til den tid kører både biler lastbiler og busser på elektricitet, og de fleste køretøjer er sandsynligvis førerløse.

Men det er noget af det, den kommende analyse skal undersøge:

- Fremtidens teknologi får stor betydning for behovet på en Kattegatforbindelse. Andre steder i verden satses der i de kommende år på en højklasse, skinnebåren togdrift som alternativ til fly, fordi man kan opnå højere hastigheder og sikkerhed. Derfor er det vigtigt at have både jernbane- og vejforbindelse med i den videre analyse. Man vil også overveje, om en Kattegatforbindelse skal være dimensioneret til godstog eller alene passagerdrift. Det har stor betydning for prisen på forbindelsen, idet dimensionering til godstog vil gøre den væsentlig dyrere, siger FRI’s administrerende direktør, der tror på, at en Kattegatforbindelse kan stå færdig om cirka 15 år.

 

Lyt til hele interviewet med Henrik Garver her

 

 

 

 
20/1 2020
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38