MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025

"MAN hTGX", som køretøjet kommer til at hedde, tilbyder en alternativ nul-emission motor til specielle formål, for eksempel til transport af tungt gods – såsom byggearbejde, tanktransport eller tømmertransport.

hTGX kan også være et miljøvenligt alternativ til batteri-elektriske lastbiler til brug i områder uden tilstrækkelig ladeinfrastruktur eller til markeder, hvor der allerede er tilstrækkelig brint til rådighed.

MAN starter leveringerne af hTGX'en til kunderne for første gang i 2024 og skalerer produktionen op fra 2025. MAN har siden 2023 været markedsleder for elektriske bybusser i Europa.

-Vi fortsætter med at fokusere på batteri-elektriske køretøjer for at dekarbonisere vejgodstransport. Elektriske køretøjer har i øjeblikket klare fordele i forhold til andre motorkoncepter med hensyn til energieffektivitet og drifts- og energiomkostninger, siger Friedrich Baumann, bestyrelsesmedlem i MAN Truck & Bus og ansvarlig for Sales & Customer Solution, og fortsætter:

-Men lastbiler drevet af brintforbrændingsmotorer er en nyttig tilføjelse til specielle behov og markeder. Vi forventer, at vi bedst muligt vil kunne betjene langt de fleste af vores kunders transportbehov med batteridrevne lastbiler. Til specielle behov er brintforbrænding eller i fremtiden brændselscelleteknologi et velegnet supplement.

Brintforbrændingsmotoren H45 er baseret på den gennemprøvede D38 dieselmotor og produceres på motor- og batterifabrikken i Nürnberg.

Friedrich Baumann siger:

-Brugen af velkendt teknologi gør os i stand til at komme ind på markedet på et tidligt tidspunkt og giver dermed et afgørende skub til udbredelsen af brintinfrastrukturen. Med hTGX har vi nu tilføjet et attraktivt produkt til vores emissionsfri portefølje," siger Friedrich Baumann, bestyrelsesmedlem i MAN Truck & Bus og ansvarlig for Sales & Customer Solution.

Brint er som drivmiddel, særligt velegnet til specielle transportopgaver, der kræver en speciel akselkonfiguration, eller hvor der ikke er plads til batteriet på stellet på grund af behov for anden opbygning.

MAN hTGX tilbyder høj nyttelast og maksimal rækkevidde på op til 600 kilometer i de oprindeligt tilbudte 6x2 og 6x4 akselvarianter.

Den anvendte H45 brintforbrændingsmotor har en effekt på 383 kW eller 520 hk og et drejningsmoment på 2500 Nm ved 900-1300 o/min. Den direkte indsprøjtning af brint i motoren sikrer en særlig hurtig kraftforsyning. Med brint komprimeret til 700 bar (CG H2) og en tankkapacitet på 56 kg, kan køretøjet tankes på mindre end 15 minutter. Med mindre end 1g CO2/tkm vil MAN hTGX opfylde kriterierne som et "nulemissionskøretøj" under den nye planlagte EU-CO2-lovgivning.

-lipe

10/4 2024
  • AI bliver motoren for digitalisering af flådestyring i 2025

    AI bliver motoren for digitalisering af flådestyring i 2025

    transport ›Dækproducenten Bridgestone forventer, at AI bliver motoren for den europæiske transportbranchebranchens udvikling mod mere effektive og miljøvenlige flåder i 2025
  • Intelligent teknologi reducerer kaffefirmas kørsler med 70 %

    Intelligent teknologi reducerer kaffefirmas kørsler med 70 %

    transport ›Danske Cafeu, som leverer kaffeløsninger til virksomheder, har med støtte fra Innovationsfonden fået udviklet en IoT-løsning, som tilgodeser både kundernes servicebehov og kaffefirmaets logistik- og miljøregnskab
  • Rekordhøj pakkevolumen

    Rekordhøj pakkevolumen

    transport ›Bring tager en fortsat større del af kagen, som er det danske pakkemarked. Det viser nye tal fra pakkeleverandøren
  • Lastbilimportørerne er klar til Transport 2025

    Lastbilimportørerne er klar til Transport 2025

    transport ›Opbakningen til Transportmessen er stor blandt lastbilimportørerne, der forventningsfulde ser frem til årets udgave af Skandinaviens førende transportmesse. Transport 2025 finder sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april
  • Jysk indsætter el-lastbiler til containertransport i Danmark

    Jysk indsætter el-lastbiler til containertransport i Danmark

    transport ›Jysk og Dania Connect samarbejder om brug af elektriske lastbiler mellem Aarhus Havn og Jysks distributionscenter i Uldum. Det skal reducere CO2e udledningen med op til 37%
  • Prisregn over transportemballager fra Nefab

    Prisregn over transportemballager fra Nefab

    transport ›Ved uddelingen af den prestigefyldte emballagepris WorldStar 2025 har emballageproducenten modtaget tre af slagsen for sit fiberbaserede alternativ til træpallekraver, en pap-bulkemballage til engangsbrug og en bølgepapløsning til skærme
  • Politisk flertal sikrer milliarder til brintrør fra 2030

    Politisk flertal sikrer milliarder til brintrør fra 2030

    transport ›- Nu gælder det om at komme hurtigt i gang, siger direktøren for Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen efter at et bredt flertal i folketinget forleden indgik aftale om statslige lån og driftsstøtte til etablering af brintrør fra Esbjerg til den tyske grænse
  • Ahlsell Danmark udnævner Anders Krabbe til ny direktør for opkøb

    Ahlsell Danmark udnævner Anders Krabbe til ny direktør for opkøb

    transport ›Den nye M&A-direktør kommer fra egne rækker. Som Head of Legal & Compliance har Anders Krabbe de senere år været dybt involveret i Ahlsell Danmarks arbejde med opkøb, hvor han bl.a. har bidraget med sin juridiske ekspertise i de komplekse opkøbsprocesser