MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025

"MAN hTGX", som køretøjet kommer til at hedde, tilbyder en alternativ nul-emission motor til specielle formål, for eksempel til transport af tungt gods – såsom byggearbejde, tanktransport eller tømmertransport.

hTGX kan også være et miljøvenligt alternativ til batteri-elektriske lastbiler til brug i områder uden tilstrækkelig ladeinfrastruktur eller til markeder, hvor der allerede er tilstrækkelig brint til rådighed.

MAN starter leveringerne af hTGX'en til kunderne for første gang i 2024 og skalerer produktionen op fra 2025. MAN har siden 2023 været markedsleder for elektriske bybusser i Europa.

-Vi fortsætter med at fokusere på batteri-elektriske køretøjer for at dekarbonisere vejgodstransport. Elektriske køretøjer har i øjeblikket klare fordele i forhold til andre motorkoncepter med hensyn til energieffektivitet og drifts- og energiomkostninger, siger Friedrich Baumann, bestyrelsesmedlem i MAN Truck & Bus og ansvarlig for Sales & Customer Solution, og fortsætter:

-Men lastbiler drevet af brintforbrændingsmotorer er en nyttig tilføjelse til specielle behov og markeder. Vi forventer, at vi bedst muligt vil kunne betjene langt de fleste af vores kunders transportbehov med batteridrevne lastbiler. Til specielle behov er brintforbrænding eller i fremtiden brændselscelleteknologi et velegnet supplement.

Brintforbrændingsmotoren H45 er baseret på den gennemprøvede D38 dieselmotor og produceres på motor- og batterifabrikken i Nürnberg.

Friedrich Baumann siger:

-Brugen af velkendt teknologi gør os i stand til at komme ind på markedet på et tidligt tidspunkt og giver dermed et afgørende skub til udbredelsen af brintinfrastrukturen. Med hTGX har vi nu tilføjet et attraktivt produkt til vores emissionsfri portefølje," siger Friedrich Baumann, bestyrelsesmedlem i MAN Truck & Bus og ansvarlig for Sales & Customer Solution.

Brint er som drivmiddel, særligt velegnet til specielle transportopgaver, der kræver en speciel akselkonfiguration, eller hvor der ikke er plads til batteriet på stellet på grund af behov for anden opbygning.

MAN hTGX tilbyder høj nyttelast og maksimal rækkevidde på op til 600 kilometer i de oprindeligt tilbudte 6x2 og 6x4 akselvarianter.

Den anvendte H45 brintforbrændingsmotor har en effekt på 383 kW eller 520 hk og et drejningsmoment på 2500 Nm ved 900-1300 o/min. Den direkte indsprøjtning af brint i motoren sikrer en særlig hurtig kraftforsyning. Med brint komprimeret til 700 bar (CG H2) og en tankkapacitet på 56 kg, kan køretøjet tankes på mindre end 15 minutter. Med mindre end 1g CO2/tkm vil MAN hTGX opfylde kriterierne som et "nulemissionskøretøj" under den nye planlagte EU-CO2-lovgivning.

-lipe

10/4 2024
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt