Mange lastbiluheld kan undgås med Maskindirektivet
Modelfoto: Pixabay

Mange lastbiluheld kan undgås med Maskindirektivet

Flere uheld med kraner og tippeladlastbiler skyldes, at maskinerne ikke er opbygget forsvarligt. Derfor efterspørger forsikringsselskaberne i højere grad dokumentation på, at de havarerede maskiner overholder kravene i Maskindirektivet, fortæller Teknologisk Institut, som vil have øget fokus på området

 

Havariundersøgelser har vist, at årsagen til en række ulykker, der involverer maskinopbygninger som fx tippelad, skal findes i, at Maskindirektivets krav til de tekniske løsninger ikke bliver overholdt.

Det er et problem, som flere forsikringsselskaber også er opmærksomme på, og i forbindelse med forsikringssager efterspørger de derfor i højere grad dokumentation på, at kravene har været overholdt.

Et typisk eksempel er køretøjer med påbyggede maskiner, der hæves under kørsel og rammer fx en bro. Det skete senest den 7. november, hvor en lastbil påkørte jernbanebroen over Ringvejen i Hjørring. Flere af disse uheld skyldes, at de påbyggede maskiner - fx tippelad, kroghejs eller kraner - ikke har været parkeret korrekt eller har løftet sig utilsigtet under kørslen.

- På Teknologisk Institut har vi været involveret i afklaringen af flere af denne type uheld, og vi kan konstatere, at årsagen til uheldene ofte skal findes i, at der er mangler i de valgte sikkerhedsmæssige løsninger. Det er forsikringsselskaberne også blevet opmærksomme på, lyder det fra Frits Fynbo, forretningsleder på Teknologisk Institut

Maskindirektivet skal fjerne farerne
For at undgå denne type uheld skal opbygningerne risikovurderes, og risiciene skal fjernes eller begrænses.

Af Maskindirektivets principper for integrering af sikkerheden fremgår det således - i prioriteret rækkefølge - at risiciene skal fjernes eller reduceres til et acceptabelt niveau ved brug af 'sikker konstruktion', dernæst 'anvendelse af tekniske beskyttelsesforanstaltninger' og til sidst ved 'advarsler, skilte og informationer om resterende fare'. Dette er også kendt som 3-trins metoden, og den er helt grundlæggende for kunne opfylde Maskindirektivets krav - men desværre omgås den ofte.

Hvis ladet fx kan løfte sig utilsigtet under kørsel, skal faren fjernes eller reduceres ved at anvende et egnet beskyttelsessystem, og det er de harmoniserede standarder, der verificerer, om systemet er egnet eller ej.

- Når en tiptrailer fx anvendes sammen med forskellige trækkere, skal mulighederne for synsfri sammenkobling bibeholdes. Det betyder, at sikkerhedssystemerne til det påbyggede tippelad skal kunne håndtere varierende hydrauliske tryk, flow, omløbstryk etc. Her er det altså ikke nok med advarsler og skiltning, men ofte er det desværre kun det, vi ser, fortæller Frits Fynbo

Utilsigtede løft fører til påkørsler
Når tippelad løfter sig under kørsel, er det typisk et resultat af at den hydrauliske pumpe i dag monteres direkte på motoren, hvilket giver et konstant olietryk til systemet. Tidligere var pumpen monteret på gearkassen via kraftudtaget, så den ikke kunne tryksætte systemet under kørsel. Med den nye montering er det kun det el-hydrauliske system, der kan varetage sikkerheden omkring utilsigtet tryksætning, og det kræver et system med højt sikkerhedsniveau - nærmere bestemt PL eller SIL niveau i henhold til risikovurderingen og relevante standarderne, harmoniseret under Maskindirektivet.

- Herudover skal Færdselsstyrelsens supplerende krav for maskinen være opfyldt. Disse krav er beskrevet i detailforskrifterne, men den nuværende version af detailforskrifterne peger desværre ikke på Maskindirektivets krav. Det rettes der forhåbentligt op på i forbindelse med den opdatering, der lige nu er i gang, siger Frits Fynbo.

En række maskiner berøres af direktivet
Kravet om at fjerne farerne eller minimere risiciene gennem korrekte beskyttelsesforanstaltninger berører en række forskellige maskiner. Vejledningen til Maskindirektivet nævner b.la. lastkraner, bagsmæklifte, kompressorer, komprimeringssystemer, betonblandere, liftdumpere, mekanisk drevne spil, tippelad og mobile personløftere som eksempler på maskiner, der monteres på køretøjer, og som dermed falder ind under Maskindirektivet.

Det betyder, at alle disse maskiner skal CE-mærkes og følges af en brugsanvisning samt en overensstemmelseserklæring fra fabrikanten. Hvis der er tale om en trækker med tiptrailer, skal både trækkerens hydrauliksystem og trailerens tippelad være CE-mærket og leveret med hver sin brugsanvisning og overensstemmelseserklæring.

Det er denne type dokumentation, som forsikringsselskaberne kigger efter i forbindelse med uheld, og det er brugeren ansvar at sørge for, at dokumentation er til rådighed - vel at mærke før henholdsvis forvogn, trækker og påhængsvogn tages i brug.

På Teknologisk Institut håber man, at forsikringsselskabernes øgede efterspørgsel efter dokumentation vil være med til at sætte fokus på de sikkerhedsmæssige krav til opbygningen af lastbiler og trailere, så antallet af ulykker reduceres.

Færdselsstyrelsens nye Forordning 2018/858 omhandlende typegodkendelse af køretøjer, der træder i kraft den 1. september 2020, ændrer i øvrigt ikke på de eksisterende krav i henhold til Maskindirektivet.

Fakta om kravene i Maskindirektivet:
Maskiner, der er bygget på køretøjer, skal CE-mærkes i henhold til Maskindirektivet
Færdselsstyrelsens detailforskrifter til maskinopbygningen skal betragtes som supplerende krav
De tekniske løsninger skal sikre, at princippet om synsfri sammenkobling for det samlede køretøj bibeholdes
Maskiner, der er monteret på trailere, skal opfylde Maskindirektivets krav til udskifteligt udstyr.
Totaløkonomi er afgørende

-lipe

22/11 2019
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38