Ny dækaftale hos Esbjerg Gods gavner både miljø og pengepung

Ny dækaftale hos Esbjerg Gods gavner både miljø og pengepung

Esbjerg Gods indgår ny, treårig dækaftale for at sænke omkostningerne og reducere virksomhedens CO2-udledning

Esbjerg Gods, der er grundlagt i 1978 og har ca. 150 medarbejdere, har 100 biler kørende over hele Danmark – presenningsvogne, køl-frys transporter, kurér, distribution og outsourcing.

Produktpakken er komplet med stykgods og full loads i fast pendulfart.

Dækaftale sparer både omkostningerne CO2

Esbjerg Gods har indgået en ny treårig dækaftale med Bridgestone, hvor målet er at reducere virksomhedens CO2-udledning.

Samlet set er det forventningen, at Esbjerg Gods kan spare miljøet for 80 tons CO2 om året – og samtidig opnå en økonomisk besparelse på 10 % på hele flåden.

Det skal bl.a. ske ved at benytte regummierede dæk, der er baseret på en høj grad af genanvendelse, og ved at sikre korrekt dæktryk.

Miljøhensyn er blevet et konkurrencevilkår

Gennem de senere år er den danske transportbranche blevet mere og mere opmærksom på miljøet og har taget ansvaret på sig.

- Vi lever af at transportere og lagerhåndtere gods. Vi hører til i energimetropol Esbjerg, og en stor del af vores kunder hører til i energisektoren. Derfor synes vi også, vi skal tage vores del af ansvaret for vores fælles miljø, fastslår Peter Kristiansen, der er controller hos Esbjerg Gods.

Det synspunkt er Ole W. Nielsen, der har den daglige kontakt med kunderne, enig i.

- Det er altid mere optimalt at komme ud til kunderne, når vi er på forkant med miljøet, siger han.

Regummierede dæk gavner miljøet

- Sammen med vores nye dækleverandør Bridgestone har vi i fællesskab valgt CO2-venlige Bandag-dæk til vores køretøjer, til gavn for både dieseløkonomien og ikke mindst naturen, fortæller Peter Kristiansen.

Generelt oplever Bridgestone, at der er fokus på brugen af regummierede dæk hos kunderne, fortæller Bridgestones salgschef Niels Nielsen.

- I gennemsnit giver regummieringer op til 30 % lavere udgifter pr. km. end nye dæk. Jo flere gange, karkassen kan regummieres, jo lavere bliver omkostningerne i dækkets samlede levetid. Samtidig er CO2-emissionen 40 % lavere end ved fremstilling af nye dæk.

På forkant med stigende bødekrav

Også værkstedschef Bjarne Hermansen er glad for den nye dækaftale. Som en ekstra bonus i samarbejdet med Bridgestone forventer han, at Bridgestones FleetPulse app kan være med til at gøre hans hverdag lettere og reducere risikoen for bøder på grund af fejl og mangler.

- Med FleetPulse app’en tjekker chaufførerne i løbet af et par minutter hver morgen køretøjerne. Tilbagemeldingen lander så på min mail, og jeg får på den måde et godt billede af køretøjets tilstand, forklarer Bjarne Hermansen.

Med løsningen forventer Esbjerg Gods samtidig at være på forkant med de stigende bødekrav for fejl og mangler på køretøjerne, som trådte i kraft den 1. januar 2020, og hvor bøderne nu er oppe på 10.000 kr. til chaufføren og 20.000 kr. til ejeren.

-hawin


27/1 2020
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer