Ny dækaftale hos Esbjerg Gods gavner både miljø og pengepung

Ny dækaftale hos Esbjerg Gods gavner både miljø og pengepung

Esbjerg Gods indgår ny, treårig dækaftale for at sænke omkostningerne og reducere virksomhedens CO2-udledning

Esbjerg Gods, der er grundlagt i 1978 og har ca. 150 medarbejdere, har 100 biler kørende over hele Danmark – presenningsvogne, køl-frys transporter, kurér, distribution og outsourcing.

Produktpakken er komplet med stykgods og full loads i fast pendulfart.

Dækaftale sparer både omkostningerne CO2

Esbjerg Gods har indgået en ny treårig dækaftale med Bridgestone, hvor målet er at reducere virksomhedens CO2-udledning.

Samlet set er det forventningen, at Esbjerg Gods kan spare miljøet for 80 tons CO2 om året – og samtidig opnå en økonomisk besparelse på 10 % på hele flåden.

Det skal bl.a. ske ved at benytte regummierede dæk, der er baseret på en høj grad af genanvendelse, og ved at sikre korrekt dæktryk.

Miljøhensyn er blevet et konkurrencevilkår

Gennem de senere år er den danske transportbranche blevet mere og mere opmærksom på miljøet og har taget ansvaret på sig.

- Vi lever af at transportere og lagerhåndtere gods. Vi hører til i energimetropol Esbjerg, og en stor del af vores kunder hører til i energisektoren. Derfor synes vi også, vi skal tage vores del af ansvaret for vores fælles miljø, fastslår Peter Kristiansen, der er controller hos Esbjerg Gods.

Det synspunkt er Ole W. Nielsen, der har den daglige kontakt med kunderne, enig i.

- Det er altid mere optimalt at komme ud til kunderne, når vi er på forkant med miljøet, siger han.

Regummierede dæk gavner miljøet

- Sammen med vores nye dækleverandør Bridgestone har vi i fællesskab valgt CO2-venlige Bandag-dæk til vores køretøjer, til gavn for både dieseløkonomien og ikke mindst naturen, fortæller Peter Kristiansen.

Generelt oplever Bridgestone, at der er fokus på brugen af regummierede dæk hos kunderne, fortæller Bridgestones salgschef Niels Nielsen.

- I gennemsnit giver regummieringer op til 30 % lavere udgifter pr. km. end nye dæk. Jo flere gange, karkassen kan regummieres, jo lavere bliver omkostningerne i dækkets samlede levetid. Samtidig er CO2-emissionen 40 % lavere end ved fremstilling af nye dæk.

På forkant med stigende bødekrav

Også værkstedschef Bjarne Hermansen er glad for den nye dækaftale. Som en ekstra bonus i samarbejdet med Bridgestone forventer han, at Bridgestones FleetPulse app kan være med til at gøre hans hverdag lettere og reducere risikoen for bøder på grund af fejl og mangler.

- Med FleetPulse app’en tjekker chaufførerne i løbet af et par minutter hver morgen køretøjerne. Tilbagemeldingen lander så på min mail, og jeg får på den måde et godt billede af køretøjets tilstand, forklarer Bjarne Hermansen.

Med løsningen forventer Esbjerg Gods samtidig at være på forkant med de stigende bødekrav for fejl og mangler på køretøjerne, som trådte i kraft den 1. januar 2020, og hvor bøderne nu er oppe på 10.000 kr. til chaufføren og 20.000 kr. til ejeren.

-hawin


27/1 2020
  • Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    transport ›Med godkendelse fra Beredskabsstyrelsen indleder DanPilot og Danelec nu et testforløb med landbaseret lodsning - den første test af sin slags i verden. Godkendelsen er et afgørende skridt hen imod et teknologisk paradigmeskift, der åbner nye muligheder for bedre sikkerhed, klima og effektivitet i den maritime sektor
  • Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    transport ›Selv om salget af nye varebiler på el er steget, halter det stadig bagefter personbilsmarkedet, hvor el-biler nu dominerer på vejene. Landets største energiselskab, Andel Energi, vil gerne skubbe til udviklingen, og lancerer nu en ladeløsning målrettet til erhvervslivet
  • DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    transport ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Rekordstart på året for Bring

    Rekordstart på året for Bring

    transport ›Logistikvirksomheden Bring har fået en flyvende start på 2025. Hidtil i år er Brings pakkemængder i Danmark steget med 22 procent sammenlignet med samme periode sidste år – og hele 72 procent siden 2019
  • Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    transport ›Tirsdag blev European Energys kommercielle anlæg til produktion af e-methanol officelt åbnet i Aabenraa. Anlægget vil nu omdanne strøm fra sol og vind til 42.000 tons grønt brændstof bl.a. til Mærsks containerskibe og til produktion af plast, og samtidig styrke Aabenraa Havns grønne ambitioner
  • Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    transport ›"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el
  • Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    transport ›2024 gav vækst på godsvolumen, omsætning og driftsresultat i Fredercia og Nyborg havne. Derudover fastholdt ADP et højt investeringsniveau bl.a. med færdiggørelse af flere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port, og en række nye aktiviteter er sat i gang