Orø-færgen dropper diesel og sænker luftforureningen

Orø-færgen dropper diesel og sænker luftforureningen

Østre Færge, som står for forbindelsen mellem Orø og Hammer Bakke i Hornsherred, sætter nu ind for at begrænse luftforureningen og fjerne diesellugt under overfarten. Fremover vil de to færger til og fra Orø sejle på brændstof lavet på naturgas

Siden 1745 har Østre Færge sejlet mellem Orø og Hammer Bakke. Først i robåd, siden i motorbåd og fra 1962 med en kabeltrukket bilfærge. I dag betjener to færger de mange sommerhusejere, turister og godt 900 øboere på den 6 minutters lange overfart til og fra Orø.

 For at sikre renere luft for passagerer og naboer stopper Østre Færge, som et af de første færgeselskaber i Danmark, med at bruge diesel i færgedriften. I stedet sker overfarten nu på GTL-brændstof, som er naturgas i flydende form. Det nye brændstof brænder renere og kan derfor sænke luftforureningen fra færgerne med op til 25-30 pct. sammenlignet med diesel.

Men ikke nok med, at initiativet sænker luftforureningen betragteligt. Skiftet til GTL-brændstof gør også, at det er slut
med diesellugt fra færgerne, siger direktør Michael Kousted.

- Blot ved at tanke et nyt brændstof på færgerne, fjerner vi nu en stor del af luftforureningen fra dieselmotorerne. Det betyder færre dieselpartikler i luften, og at passagerer og lystsejlere, der lægger til i havnene, slipper for diesellugt.

Men det kommer også de 1.500 sommerhuse her i områder til gavn, at vi nu sejler renere. Så udskiftningen af diesel er vigtigt skridt på vejen mod en mere grøn fremtid for Østre Færge, siger han.

El-drift endnu ikke muligt
Ifølge Michael Kousted har Østre Færge øje for, at en overgang til ren el-drift en dag bliver muligt. Men lige nu er mulighederne for at afvikle dieselmotorerne endnu ikke på plads.

- Nu og her er GTL-brændstof faktisk den mest optimale løsning, vi har, for at gøre noget på miljøsiden, som gavner vores passagerer og naboer. Vi er ganske bevidste om den luftforurening, der kommer fra vores dieselmotorer. Så når vi nemt kan udskifte diesel med et renere brændstof, gør vi det naturligvis, siger han.

Med afviklingen af diesel bliver Østre Færge del af en voksende gruppe af virksomheder, som sætter ind over for luftforureningen fra dieselmotorer i lastbiler, maskiner, både, tog, mv. Også Nordjyske Jernbaner, Arla, DLG, en lang række lystbådehavne, Smuk Fest og turbåde i København anvender i dag GTL-brændstof i stedet for diesel.

- I en tid med et naturligt, stort fokus på klima og miljø, mærker vi en øget interesse for det renere GTL-brændstof. Det gælder i bygge- og anlægsbranchen og indenfor alle dele af transportsektoren - nu også færgefart. Generelt mærker vi, at stadig flere virksomheder og kommuner ser GTL-brændstof som en her-og-nu mulighed for at nedbringe luftforureningen fra deres dieselmotorer, siger Christian Heise, adm. direktør i DCC Energi.

Selv i nyere dieselmotorer sænker GTL-brændstof partikeludledningen sammenlignet med diesel. Alt efter motor og alder sænker brændstoffet udledningen af skadelige partikler, sod og NOx med op til 38 pct.

Om Østre Færge A/S
Østre Færge er ejet af CONBYG Holding ApS, som siden 2018 har stået bag færgefarten mellem Orø og Hammeren Bakke. Med to færger og 20-minuttersdrift en stor del af døgnet, fragter selskabet hvert år ca. 400.000 passagerer til og fra Orø. Det er direktør Michael Kousted, som også ejer Orø Kro, der i dag ejer Østre Færge A/S.

Om DCC Energi
DCC Energi er en hastigt voksende energikoncern, som forsyner Danmark med en bred vifte af brændstoffer og energiprodukter.
Selskabet er den største forhandler af kvalitetsprodukter fra Shell og Gulf og driver netværket af Shell tankstationer i
Danmark. DCC Energi omsætter årligt for ca. 7 mia. kr. og har ca. 125 ansatte.

6/5 2019
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen