Orø-færgen dropper diesel og sænker luftforureningen

Orø-færgen dropper diesel og sænker luftforureningen

Østre Færge, som står for forbindelsen mellem Orø og Hammer Bakke i Hornsherred, sætter nu ind for at begrænse luftforureningen og fjerne diesellugt under overfarten. Fremover vil de to færger til og fra Orø sejle på brændstof lavet på naturgas

Siden 1745 har Østre Færge sejlet mellem Orø og Hammer Bakke. Først i robåd, siden i motorbåd og fra 1962 med en kabeltrukket bilfærge. I dag betjener to færger de mange sommerhusejere, turister og godt 900 øboere på den 6 minutters lange overfart til og fra Orø.

 For at sikre renere luft for passagerer og naboer stopper Østre Færge, som et af de første færgeselskaber i Danmark, med at bruge diesel i færgedriften. I stedet sker overfarten nu på GTL-brændstof, som er naturgas i flydende form. Det nye brændstof brænder renere og kan derfor sænke luftforureningen fra færgerne med op til 25-30 pct. sammenlignet med diesel.

Men ikke nok med, at initiativet sænker luftforureningen betragteligt. Skiftet til GTL-brændstof gør også, at det er slut
med diesellugt fra færgerne, siger direktør Michael Kousted.

- Blot ved at tanke et nyt brændstof på færgerne, fjerner vi nu en stor del af luftforureningen fra dieselmotorerne. Det betyder færre dieselpartikler i luften, og at passagerer og lystsejlere, der lægger til i havnene, slipper for diesellugt.

Men det kommer også de 1.500 sommerhuse her i områder til gavn, at vi nu sejler renere. Så udskiftningen af diesel er vigtigt skridt på vejen mod en mere grøn fremtid for Østre Færge, siger han.

El-drift endnu ikke muligt
Ifølge Michael Kousted har Østre Færge øje for, at en overgang til ren el-drift en dag bliver muligt. Men lige nu er mulighederne for at afvikle dieselmotorerne endnu ikke på plads.

- Nu og her er GTL-brændstof faktisk den mest optimale løsning, vi har, for at gøre noget på miljøsiden, som gavner vores passagerer og naboer. Vi er ganske bevidste om den luftforurening, der kommer fra vores dieselmotorer. Så når vi nemt kan udskifte diesel med et renere brændstof, gør vi det naturligvis, siger han.

Med afviklingen af diesel bliver Østre Færge del af en voksende gruppe af virksomheder, som sætter ind over for luftforureningen fra dieselmotorer i lastbiler, maskiner, både, tog, mv. Også Nordjyske Jernbaner, Arla, DLG, en lang række lystbådehavne, Smuk Fest og turbåde i København anvender i dag GTL-brændstof i stedet for diesel.

- I en tid med et naturligt, stort fokus på klima og miljø, mærker vi en øget interesse for det renere GTL-brændstof. Det gælder i bygge- og anlægsbranchen og indenfor alle dele af transportsektoren - nu også færgefart. Generelt mærker vi, at stadig flere virksomheder og kommuner ser GTL-brændstof som en her-og-nu mulighed for at nedbringe luftforureningen fra deres dieselmotorer, siger Christian Heise, adm. direktør i DCC Energi.

Selv i nyere dieselmotorer sænker GTL-brændstof partikeludledningen sammenlignet med diesel. Alt efter motor og alder sænker brændstoffet udledningen af skadelige partikler, sod og NOx med op til 38 pct.

Om Østre Færge A/S
Østre Færge er ejet af CONBYG Holding ApS, som siden 2018 har stået bag færgefarten mellem Orø og Hammeren Bakke. Med to færger og 20-minuttersdrift en stor del af døgnet, fragter selskabet hvert år ca. 400.000 passagerer til og fra Orø. Det er direktør Michael Kousted, som også ejer Orø Kro, der i dag ejer Østre Færge A/S.

Om DCC Energi
DCC Energi er en hastigt voksende energikoncern, som forsyner Danmark med en bred vifte af brændstoffer og energiprodukter.
Selskabet er den største forhandler af kvalitetsprodukter fra Shell og Gulf og driver netværket af Shell tankstationer i
Danmark. DCC Energi omsætter årligt for ca. 7 mia. kr. og har ca. 125 ansatte.

6/5 2019
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer