Scandlines’ nye emissionsfrie færge tager form
På værftet Cemre i Tyrkiet er alle stålplader til Scandlines’ nye zero direct emission fragtfærge PR24 (Puttgarden-Rødby 2024) nu skåret. Inden udgangen af juni 2023 vil alle 36 sektioner forventeligt være svejset sammen og placeret på beddingen. Færgen indsættes på Femern Bælt i 2024 med dansk flag og fuld dualbesætning
Det går planmæssigt med byggeriet af Scandlines’ nye zero direct emission fragtfærge. Værftet Cemre i Tyrkiet har nu skåret alle stålplader, og de 36 sektioner, som færgen består af, vil inden udgangen af juni 2023 været svejset sammen og placeret på beddingen.
Når PR24 om godt et år går i drift på Femern Bælt, bliver det under dansk flag og med fuld dualbesætning (kombineret dæks- og maskintjeneste. red.) der er den mest driftsoptimale løsning for Scandlines.
Under uddannelsen tilegner dualofficererne sig unikke kompetencer inden for navigation, maskinteknik og ledelse m.m. og er således uddannede til både at arbejde som maskinmester og skibsfører.
Digital tvilling til træning
Også i Scandlines’ simulator i Puttgarden på Femern er forberedelserne i fuld gang. I første kvartal af 2024 bliver der installeret en digital tvilling af PR24 i simulatoren, så træningen af besætningen kan begynde i god tid inden indsættelsen.
Færgeterminalerne i Rødby og Puttgarden skal også forberedes til indsættelsen af PR24 og de øgede trafikmængder fra især fragtforretningen.
I samarbejde med byggerådgiveren Sweco har Scandlines foretaget et omfattende trafikstudie, som danner grundlag for ny terminal-infrastruktur. Den nye infrastruktur vil øge kapaciteten på terminalområderne og muliggøre automatisering af check-in samt indsættelse af den nye fragtfærge, PR24.
-Mange medarbejdere er involveret. Ombygning af terminalerne med bl.a. automatisk nummerpladegenkendelse ved check-in og indsættelsen af vores nye fragtfærge i 2024 er med til at sikre den nødvendige kapacitet og vores fortsatte vækst. Derudover er det også med til at forbedre kundeoplevelsen, siger Operations Excellence Manager hos Scandlines Nicolai Træde Vestergaard.
Udvidelsen af terminalerne i Rødby og Puttgarden er inddelt i flere faser. Første spadestik blev taget i Rødby i starten af marts, og arbejdet vil fortsætte de næste 12 måneder, dog med byggepause i højsæsonen i juli og august.
Fakta om færgen
Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn (Rødby): 17 minutter
Investering: 80 millioner EUR
-lipe