Scandlines’ nye emissionsfrie færge tager form

Scandlines’ nye emissionsfrie færge tager form

På værftet Cemre i Tyrkiet er alle stålplader til Scandlines’ nye zero direct emission fragtfærge PR24 (Puttgarden-Rødby 2024) nu skåret. Inden udgangen af juni 2023 vil alle 36 sektioner forventeligt være svejset sammen og placeret på beddingen. Færgen indsættes på Femern Bælt i 2024 med dansk flag og fuld dualbesætning

Det går planmæssigt med byggeriet af Scandlines’ nye zero direct emission fragtfærge. Værftet Cemre i Tyrkiet har nu skåret alle stålplader, og de 36 sektioner, som færgen består af, vil inden udgangen af juni 2023 været svejset sammen og placeret på beddingen.

Når PR24 om godt et år går i drift på Femern Bælt, bliver det under dansk flag og med fuld dualbesætning (kombineret dæks- og maskintjeneste. red.) der er den mest driftsoptimale løsning for Scandlines.

Under uddannelsen tilegner dualofficererne sig unikke kompetencer inden for navigation, maskinteknik og ledelse m.m. og er således uddannede til både at arbejde som maskinmester og skibsfører.

Digital tvilling til træning
Også i Scandlines’ simulator i Puttgarden på Femern er forberedelserne i fuld gang. I første kvartal af 2024 bliver der installeret en digital tvilling af PR24 i simulatoren, så træningen af besætningen kan begynde i god tid inden indsættelsen.
Færgeterminalerne i Rødby og Puttgarden skal også forberedes til indsættelsen af PR24 og de øgede trafikmængder fra især fragtforretningen.

I samarbejde med byggerådgiveren Sweco har Scandlines foretaget et omfattende trafikstudie, som danner grundlag for ny terminal-infrastruktur. Den nye infrastruktur vil øge kapaciteten på terminalområderne og muliggøre automatisering af check-in samt indsættelse af den nye fragtfærge, PR24.

-Mange medarbejdere er involveret. Ombygning af terminalerne med bl.a. automatisk nummerpladegenkendelse ved check-in og indsættelsen af vores nye fragtfærge i 2024 er med til at sikre den nødvendige kapacitet og vores fortsatte vækst. Derudover er det også med til at forbedre kundeoplevelsen, siger Operations Excellence Manager hos Scandlines Nicolai Træde Vestergaard.

Udvidelsen af terminalerne i Rødby og Puttgarden er inddelt i flere faser. Første spadestik blev taget i Rødby i starten af marts, og arbejdet vil fortsætte de næste 12 måneder, dog med byggepause i højsæsonen i juli og august.

Fakta om færgen
Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn (Rødby): 17 minutter
Investering: 80 millioner EUR

-lipe

23/5 2023
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen