Stærkt genbrugsinitiativ hos Stark

Stærkt genbrugsinitiativ hos Stark

I stedet for ny, specialfremstillet papfyld til beskyttelse af kundernes varer, er trælastkæden Stark begyndt at fremstille sit eget fyld af genbrugspap. Det er både mere miljøvenligt og en god forretning

Hvorfor købe nyt papfyld til beskyttelse af kundernes varer, når man samtidig smider den ene papkasse efter den anden ud i en genbrugscontainer?


Sådan lød spørgsmålet, som Allan Winther Knudsen stillede sig selv, da han sidste år begyndte som teamleder og effektiviseringsekspert hos trælastkæden Starks distributionslager i Vejle.

- Her på lageret modtager og sender vi store mængder varer. Varerne kommer typisk i papkasser, som vi så smider i genbrugscontaineren. Det bliver til næsten 30 tons genbrugspap om året. Derudover pakker vi ordrer, der sendes til vores forretninger eller direkte til kunderne. Det sker som regel også i papkasser, der fores med nyt papfyld for at beskytte indholdet under transport.

- Det bliver til ni store paller med papfyld om året. Så på et tidspunkt begyndte jeg at regne på, om vi ikke kunne håndtere alt det pap på en bedre og mere bæredygtig måde, fortæller Allan Winther Knudsen.

Det viste sig at være en god idé. Regnestykket kom nemlig ud i et stort plus. Både for miljøet og Stark.

- Det er faktisk meget simpelt. Ved at investere i en maskine, der laver papkasser om til papfyld, kan vi genbruge stort set alt det pap, som vi modtager her på lageret. Samtidig sparer vi udgifter til en container med komprimator, der trykker papkasserne sammen.

- Det er også godt for miljøet, for vi har heller ikke længere brug for den lastbil, der kom og hentede det komprimerede pap for at køre det til genbrug. Vi sparer også kørsel med de paller papfyld, som vi ikke længere får leveret, fortæller Allan Winther Knudsen.

Lille investering - stor besparelse

I rå tal sparer Stark mere end 300.000 kroner om året på selv at fremstille papfyld af brugte papkasser. En pæn gevinst i betragtning af, at maskinen, der spytter papfyld ud, når den fodres med papkasser, udgør en éngangsinvestering på 60.000 kroner.

- Det er så indlysende positivt for både forretning og miljø, at man kan undre sig over, at Stark – så vidt vi ved – er de eneste i trælastbranchen, der genbruger pap i den her skala. Vi vinder tilmed noget tid i dagligdagen, fordi det har vist sig at være hurtigere at genbruge pappet her på stedet fremfor at benytte en container, der skal fyldes, komprimeres og løbende afhentes af en lastbil, siger logistikchef i Stark Steen Mikkelsen.

Ifølge teamleder Allan Winther Knudsen sparer Starks distributionslager i Vejle mere end 300.000 kroner årligt på at genbruge brugte papkasser i stedet for at købe nyt papfyld.

Perspektiver i Genpap

Han ser store perspektiver i initiativet, som Stark internt har døbt Genpap med venlig hilsen til trælastkædens tilsvarende projekt Gentræ, der indsamler og genbruger midlertidigt træ på danske byggepladser.

- Maskinen er nem at bruge, og man kan sagtens forestille sig, at vi kan gøre noget lignende andre steder i logistikken og i mange af vores forretninger, der jo modtager og sender mange pakker hver eneste dag. Det ender med at blive en betydelig besparelse – både i penge og CO2.

- Det er også et godt eksempel på, at det hverken behøver at være svært eller dyrt at gøre de forskellige led i byggeriet mere bæredygtige. Der er masser af muligheder. Det er – helt bogstaveligt – bare et spørgsmål om at være nysgerrig og tænke ud af boksen, siger Steen Mikkelsen.

-hawin

13/9 2021
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38