Stærkt genbrugsinitiativ hos Stark

Stærkt genbrugsinitiativ hos Stark

I stedet for ny, specialfremstillet papfyld til beskyttelse af kundernes varer, er trælastkæden Stark begyndt at fremstille sit eget fyld af genbrugspap. Det er både mere miljøvenligt og en god forretning

Hvorfor købe nyt papfyld til beskyttelse af kundernes varer, når man samtidig smider den ene papkasse efter den anden ud i en genbrugscontainer?


Sådan lød spørgsmålet, som Allan Winther Knudsen stillede sig selv, da han sidste år begyndte som teamleder og effektiviseringsekspert hos trælastkæden Starks distributionslager i Vejle.

- Her på lageret modtager og sender vi store mængder varer. Varerne kommer typisk i papkasser, som vi så smider i genbrugscontaineren. Det bliver til næsten 30 tons genbrugspap om året. Derudover pakker vi ordrer, der sendes til vores forretninger eller direkte til kunderne. Det sker som regel også i papkasser, der fores med nyt papfyld for at beskytte indholdet under transport.

- Det bliver til ni store paller med papfyld om året. Så på et tidspunkt begyndte jeg at regne på, om vi ikke kunne håndtere alt det pap på en bedre og mere bæredygtig måde, fortæller Allan Winther Knudsen.

Det viste sig at være en god idé. Regnestykket kom nemlig ud i et stort plus. Både for miljøet og Stark.

- Det er faktisk meget simpelt. Ved at investere i en maskine, der laver papkasser om til papfyld, kan vi genbruge stort set alt det pap, som vi modtager her på lageret. Samtidig sparer vi udgifter til en container med komprimator, der trykker papkasserne sammen.

- Det er også godt for miljøet, for vi har heller ikke længere brug for den lastbil, der kom og hentede det komprimerede pap for at køre det til genbrug. Vi sparer også kørsel med de paller papfyld, som vi ikke længere får leveret, fortæller Allan Winther Knudsen.

Lille investering - stor besparelse

I rå tal sparer Stark mere end 300.000 kroner om året på selv at fremstille papfyld af brugte papkasser. En pæn gevinst i betragtning af, at maskinen, der spytter papfyld ud, når den fodres med papkasser, udgør en éngangsinvestering på 60.000 kroner.

- Det er så indlysende positivt for både forretning og miljø, at man kan undre sig over, at Stark – så vidt vi ved – er de eneste i trælastbranchen, der genbruger pap i den her skala. Vi vinder tilmed noget tid i dagligdagen, fordi det har vist sig at være hurtigere at genbruge pappet her på stedet fremfor at benytte en container, der skal fyldes, komprimeres og løbende afhentes af en lastbil, siger logistikchef i Stark Steen Mikkelsen.

Ifølge teamleder Allan Winther Knudsen sparer Starks distributionslager i Vejle mere end 300.000 kroner årligt på at genbruge brugte papkasser i stedet for at købe nyt papfyld.

Perspektiver i Genpap

Han ser store perspektiver i initiativet, som Stark internt har døbt Genpap med venlig hilsen til trælastkædens tilsvarende projekt Gentræ, der indsamler og genbruger midlertidigt træ på danske byggepladser.

- Maskinen er nem at bruge, og man kan sagtens forestille sig, at vi kan gøre noget lignende andre steder i logistikken og i mange af vores forretninger, der jo modtager og sender mange pakker hver eneste dag. Det ender med at blive en betydelig besparelse – både i penge og CO2.

- Det er også et godt eksempel på, at det hverken behøver at være svært eller dyrt at gøre de forskellige led i byggeriet mere bæredygtige. Der er masser af muligheder. Det er – helt bogstaveligt – bare et spørgsmål om at være nysgerrig og tænke ud af boksen, siger Steen Mikkelsen.

-hawin

13/9 2021
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt