Transportens CO2-reduktion skifter gear fra nytår Fra det nye år ændres det nuværende iblandingskrav i transporten til et såkaldt fortrængningskrav.

Transportens CO2-reduktion skifter gear fra nytår

Fra det nye år ændres det nuværende iblandingskrav i transporten til et såkaldt fortrængningskrav. Så bliver fokus på den reelle CO2-reduktion fra vugge til grav. 1. generations biobrændstoffer udfases, og el, avancerede biobrændstoffer, brint, biogas og PtX vil konkurrere om at levere de helt nødvendige CO2-reduktioner i transporten

Fra 1. januar 2022 ændres det eksisterende iblandingskrav, der siden 2010 har være grundlaget for brug af biobrændstoffer i benzin og diesel, til et CO2-fortrængningskrav.

Det vil frem mod 2030 sikre flere og mere bæredygtige VE-brændstoffer (vedvarende energi) i den del af transporten, der ikke elektrificeres.

Hvor et iblandingskrav alene fokuserer på mængden af biobrændstof, der iblandes, har et CO2-fortrængningskrav fokus på den reelle CO2-reduktion i et vugge-til-grav perspektiv. Det glæder brancheorganisationen Drivkraft Danmark:

– Elektrificeringen går rigtig hurtig i persontransporten, men der er ingen lette løsninger i den tunge transport og de eksisterende køretøjer og maskiner med forbrændingsmotorer. Her vil et CO2-fortrængningskrav virke som en markedsbaseret og teknologineutral driver for omstillingen, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark, og fortsætter:

– Da vi med vores Plan 2050 i 2019 foreslog et CO2-fortrængningskrav, var det fordi, vi ønskede nogle klare rammer for en markedsbaseret omstilling af transporten. Vi gik derfor i dialog med politikere, grønne organisationer og andre brancheorganisationer om, hvordan et CO2-fortrængningskrav kunne se ud.

- Blandt andet fik vi sammen med de grønne organisationer overbevist politikerne om vigtigheden af, at alle faktorer bør tælles med, så der kommer sammenhæng mellem CO2-effekter i regnearkene og i den virkelige verden.

Med aftalen om ”Grøn omstilling af vejtransporten” fra december 2020 blev der vedtaget et CO2-fortrængningskrav på 3,4 % fra 2022, 5,2 % fra 2025 og 7 % fra 2030.

Det medfører en CO2-reduktion på 1,4 millioner ton i 2030. Samtidig skal de såkaldte ILUC-effekter (Indirect Land Use Change) medregnes senest fra 2025, hvilket især glæder Jacob Stahl Otte:

– Med et CO2-fortrængningsktrav, der inkluderer ILUC, vil de bedste VE-brændstoffer vinde. Vi tror på, at både el, avancerede biobrændstoffer, brint, biogas og PtX vil konkurrere om at levere nødvendige reduktioner frem mod 2030, hvor vi forhåbentlig har et bedre billede af, hvad der bliver fremtidens vinderteknologier – også i den tunge transport, hvor elektrificeringen er sværere end i persontransporten.

- Vi havde gerne set et endnu mere ambitiøst CO2-fortrængningskrav, men vi er samtidig opmærksomme på, at det er nu, vores branche skal levere. Så kan vi måske hæve ambitionsniveauet på et senere tidspunkt.

Når CO2-fortrængningskravet træder i kraft fra 1. januar 2022, tager vi de første skridt mod helt at udfase førstegenerations biobrændstoffer, fordi de ikke længere tæller som 100 % CO2-neutrale, når det samlede CO2-aftryk skal opgøres.

Derfor skal Drivkraft Danmarks medlemmer finde alternative og mere bæredygtige VE-produkter i markedet for at leve op til kravene. Det bekymrer dog ikke Jacob Stahl Otte:

– Vores medlemmer er helt klar til at levere. Til at begynde med vil iblanding af biobrændstoffer fortsat være den vigtigste vej. Men om få år vil nye PtX-brændstoffer også kunne bidrage, ligesom en gradvis omstilling af de store danske raffinaderier til PtX-fabrikker vil kunne levere betydelige CO2-reduktioner i de allerede kendte brændstoffer. Vi tror derfor på, at transporten kan levere betydeligt større CO2-reduktioner i 2030, end der i dag er lagt op til politisk.

-hawin

Fakta:

  • 1. januar ændres det nuværende krav om iblanding af biobrændstoffer i al benzin og diesel til et CO2-fortrængningskrav.
  • CO2-fortrængningskravet udvides samtidig til også at gælde brændstoffer til for eksempel landbrugsmaskiner, entreprenørmaskiner og tilsvarende, som i dag ikke er omfattet af iblandingskravet.
  • I CO2-fortrængningskravt opgøres CO2-udledningen fra brændstofferne i et såkaldt ”vugge-til-grav” perspektiv, der indregner CO2-udledningen i produktionen af brændstofferne. I iblandingskravet tæller alle biobrændstoffer som 100 % CO2-neutrale uanset om de er produceret på korn og sukker eller for eksempel på affald.
  • ILUC (Indirect Land Use Change) indregner effekten af, at råvare brugt til produktion af biobrændstoffer i sidste ende kan resultere i øget afskovning for at opdyrke nyt land. ILUC-effekten for de affaldsbaserede brændstoffer er nul.
  • CO2-fortrængningskrav med ILUC betyder, at 1. generations biobrændstoffer hurtigt vil blive udfaset.
16/12 2021
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38