Tre nye, ugentlige godstog mellem Danmark og Tyskland

Tre nye, ugentlige godstog mellem Danmark og Tyskland

DHL har med virkning fra denne måned indsat godstog, som samlet set vil kunne spare 11.500 tons CO2-udledning hver år. Logistikvirksomheden tilbyder sine kunder alt fra ren transport til komplette end-to-end-løsninger

Af Lisbeth Petersen

Hver mandag, onsdag og fredag afgår toget fra Duisborg til Padborg og kører retur tirsdag, torsdag og sundag. Operatøren af DHL Freights transporttilbud er jernbanelogistikvirksomheden TX Logistik, som driver et europæisk transportnetværk i 11 forskellige lande.

Togturen tager 12 timer, og DHLs kunder kan i første omgang vælge løsningen som alternativ til vejtransport eller senere gøre brug af tilbuddet om en fuld end-to-end-løsning, hvor DHL også sørger for afhentning og slutlevering.

-I tråd med vores strategi med netto-nul-udledningslogistik i 2050 og den voksende efterspørgsel på grønne transportløsninger fra vores kunder, er et skift fra vej til jernbane under visse forhold en stærk løftestang til at spare CO2-udledning. Vi forventer, at denne nye jernbanetjeneste alene vil spare op til 11.500 t CO2-emissioner om året. Det er et perfekt supplement til vores nyligt introducerede GoGreen Plus-service, siger Uwe Brinks, CEO DHL Freight.

Flere godruter på vej
Løsningen er endnu en milepæl i bestræbelserne på at flytte DHL Freights forr

etning fra vej til skinner. Den kan især gavne ruten fra Danmark til BeNeLux-landene og Tyskland, ved at tilbyde en mere smidig logistik, lavere udslip og øget fragtpålidelighed.  

Som en del af sin plan for bæredygtighed, vil DHL Freight fremover øge brugen af jernbaneforbindelser og intermodale løsninger yderligere. 

I dag transporterer DHL Freight allerede gods på mere end 3.900 tog på forskellige handelsbaner i Europa i samarbejde med forskellige jernbaneselskaber. Alene i Tyskland flytter DHL Freight mere end 970 trailere om ugen med jernbane i tung lasttransport

9/5 2023
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed