Undersøgelse: Cyklisterne har den farligste adfærd i trafikken

Undersøgelse: Cyklisterne har den farligste adfærd i trafikken

Sidste år kom 810 cyklister til skade i trafikken, og samtidig udpeger flere end hver tredje dansker netop cyklister som dem, de oplever har den farligste adfærd i trafikken. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har foretaget for Gjensidige

Selvom cyklister er blandt de mest sårbare i trafikken, så mener en stor del af danskerne, at det ikke bliver afspejlet i cyklisternes adfærd på veje og cykelstier.  

Ifølge en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige, udpeger flere end hver tredje dansker nemlig cyklister som dem, der har den farligste adfærd i trafikken. Det er samtidig væsentlig flere end bilister, som kun hver femte dansker peger på som de farligste i trafikken. 

En ny ulykkesrapport fra Vejdirektoratet viser også, at hele 810 cyklister kom til skade eller blev dræbt i 2022, og selvom det er et fald fra de seneste år, så er cyklister fortsat de trafikanter, der er involveret i flest uheld ud over bilister.  

Med den tætte danske cykeltrafik er det også naturligt, at andelen af cyklister, der er involveret i ulykker, er høj, men for Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige, lyder tallet alligevel højere, end det bør være.  

- Selv med antallet af danskere, der bruger cyklen som det primære transportmiddel i mente, så er antallet af cyklister, der hvert år kommer til skade eller bliver dræbt i trafikken fortsat alt for højt. Sammenholdt med danskernes oplevelse af, at cyklisterne har klart den farligste adfærd i trafikken, så giver de nye ulykkestal også anledning til, at vi endnu en gang opfordrer de danske cyklister til at være opmærksom på deres adfærd i trafikken, for ens egen og ens medtrafikanters skyld.”  

Flere kommer til skade på elcykel 
Efter cyklister og bilister peger danskerne på, at elcyklister er dem med den tredjefarligste adfærd i trafikken. Og at der er kommet flere elcyklister på vejene, ses også i Vejdirektoratets nyeste ulykkesrapport.

138 elcyklister kom galt afsted i 2022, og det tal ligger godt over gennemsnittet for de seneste fem år, hvor 94 elcyklister er kommet til skade om året. 

Mens de nye elcykler har gjort det endnu nemmere at vælge cyklen frem for bilerne, så kommer der også et stort ansvar med den høje fart i trafikken og på cykelstierne. Derudover kræver det også tilvænning for både elcyklister og medtrafikanter, at forholde sig til cykler i højere fart på cykelstierne.  

- Elcyklerne har gjort det mere attraktivt at vælge cyklen frem for bilen, og på den måde er den store fremgang i salget af elcykler en positiv ting. Men med den høje fart følger også et endnu større ansvar for ens ageren i trafikken. For selvom elcyklerne har en motor, så er man stadig en blød trafikant, med øget risiko for at komme rigtig galt afsted, hvis uheldet er ude, siger Henrik Sagild.  

En almindelig elcykel kan køre op til 25 km/t, mens en såkaldt Speed Pedelec kan køre helt op til 45 km/t og stadig køre på cykelstierne. Ifølge Danmarks Statistik blev der i 2022 importeret cirka 120.000 elcykler til Danmark, en stigning fra bare 40.000 i 2017.   

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.009 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i februar og marts 2023.

Hvem har ifølge din mening, den farligste adfærd i trafikken? 

Fodgængere 

2%

Cyklister 

35%

El-cyklister 

9%

Bilister 

17% 

Løbehjul 

8%

Knallerter 

5%

Motorcyklister 

4%

Taxier 

2% 

Busser 

1% 

Lastbiler 

5%

Andet, notér 

3% 

Ingen af ovenstående 

1% 

Ved ikke 

8%

-hawin 

26/6 2023
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud