UPS investerer i selvkørende lastbiler

UPS investerer i selvkørende lastbiler

UPS køber minioritetsandel i TuSimple, der udvikler selvkørende lastbiler. Siden maj 2019 har de to virksomheder testkørt selvkørende køretøjer i USA for at se, hvordan de kan øge effektiviteten i UPS transportnetværk

Efter længere tids samarbejde har UPS nu investeret i TuSimple. Målet med samarbejdet er at give UPS en bedre forståelse for selvkørende køretøjer, såkaldte 'Level 4 autonomus trucking', og hvordan de kan komme til at spille en rolle for den globale logistikkæde.

I 2013 definerede US Department of Transportation’s National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) fem forskellige klasser for selvkørende køretøjer – 'Level 0' til 'Level 5'. Level 0 betyder, at mennesket bag rettet har fuld kontrol over køretøjet. Level 5 betyder, at køretøjet er helt automatisk og kan køre i alle tænkbare miljøer. Køretøjer som klassificeres som 'Level 4' er helt automatiske, og computeren har fuld kontrol over køretøjet.

Disse lastbiler er designet til at køre på normale veje, som f.eks. motorveje, uden fører i køretøjet eller bag rettet. I dag er der stadig lovgivning, der siger, at der til enhver tid skal være en chauffør i køretøjet, som kan overtage, hvis det er nødvendigt. Udviklingen går dog hurtigt, og alt tyder på, at førerløse lastbiler er fremtiden.

UPS investerer meget i IoT-teknik ('Internet of Things’), kunstig intelligens og avancerede analyseværktøjer til mere bæredygtige leverancer og bedre kundeservice. Gennem samarbejdet med TuSimple håber UPS at kunne opdatere sit globale netværk med mere avanceret teknologi på vejen mod automatiserede køretøjer.

- UPS stræber altid efter at udvikle og anvende den seneste teknik for at effektivisere vores globale logistiknetværk. Udviklingen af førerløse køretøjer er kommet langt, men der er stadig udviklings- og reguleringsarbejde at gøre. Vi er meget interesserede i og imponerede over det arbejde, TuSimple har udført og fortsat udfører. Al den teknologi de har udviklet vil øge sikkerheden og medføre mange fordele, selv før de selvkørende køretøjer lanceres. Vi vil være med på rejsen og være ledende i at implementere teknikken i vores flåde, siger Scott Price, Cheif strategy & transformation officer i UPS.

Siden maj 2019 gennemføres leverancer mellem Phoenix og Tuscon, Arizona, med fører og ingeniør i køretøjet. Under leverancerne analyseres blandt andet sikkerheden og transporttiderne.

TuSimple vil gøre det sikrere, billigere, grønnere
TuSimple blev grundlagt i 2015 og arbejder først og fremmest med at udvikle selvkørende lastbiler til det brede marked. TuSimple har som mål at gøre køretøjer og fragt sikrere, mindske transportomkostningerne og skære ned på udslip gennem sine avancerede og smarte løsninger.

Virksomhedens teknologi muliggør fragt med selvkørende lastbiler i amerikansk klasse 8: Tung lastbil med en vægt på 15 ton og opefter. UPS har som vane at have kontrakt med tredjeparts-logistikfirmaer i de mere intense perioder for at håndtere det høje pres. Ifølge TuSimple kan man dog forvente at kunne reducere transportomkostningerne med 30 procent i fremtiden.

-lipe

21/8 2019
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen