UPS investerer i selvkørende lastbiler

UPS investerer i selvkørende lastbiler

UPS køber minioritetsandel i TuSimple, der udvikler selvkørende lastbiler. Siden maj 2019 har de to virksomheder testkørt selvkørende køretøjer i USA for at se, hvordan de kan øge effektiviteten i UPS transportnetværk

Efter længere tids samarbejde har UPS nu investeret i TuSimple. Målet med samarbejdet er at give UPS en bedre forståelse for selvkørende køretøjer, såkaldte 'Level 4 autonomus trucking', og hvordan de kan komme til at spille en rolle for den globale logistikkæde.

I 2013 definerede US Department of Transportation’s National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) fem forskellige klasser for selvkørende køretøjer – 'Level 0' til 'Level 5'. Level 0 betyder, at mennesket bag rettet har fuld kontrol over køretøjet. Level 5 betyder, at køretøjet er helt automatisk og kan køre i alle tænkbare miljøer. Køretøjer som klassificeres som 'Level 4' er helt automatiske, og computeren har fuld kontrol over køretøjet.

Disse lastbiler er designet til at køre på normale veje, som f.eks. motorveje, uden fører i køretøjet eller bag rettet. I dag er der stadig lovgivning, der siger, at der til enhver tid skal være en chauffør i køretøjet, som kan overtage, hvis det er nødvendigt. Udviklingen går dog hurtigt, og alt tyder på, at førerløse lastbiler er fremtiden.

UPS investerer meget i IoT-teknik ('Internet of Things’), kunstig intelligens og avancerede analyseværktøjer til mere bæredygtige leverancer og bedre kundeservice. Gennem samarbejdet med TuSimple håber UPS at kunne opdatere sit globale netværk med mere avanceret teknologi på vejen mod automatiserede køretøjer.

- UPS stræber altid efter at udvikle og anvende den seneste teknik for at effektivisere vores globale logistiknetværk. Udviklingen af førerløse køretøjer er kommet langt, men der er stadig udviklings- og reguleringsarbejde at gøre. Vi er meget interesserede i og imponerede over det arbejde, TuSimple har udført og fortsat udfører. Al den teknologi de har udviklet vil øge sikkerheden og medføre mange fordele, selv før de selvkørende køretøjer lanceres. Vi vil være med på rejsen og være ledende i at implementere teknikken i vores flåde, siger Scott Price, Cheif strategy & transformation officer i UPS.

Siden maj 2019 gennemføres leverancer mellem Phoenix og Tuscon, Arizona, med fører og ingeniør i køretøjet. Under leverancerne analyseres blandt andet sikkerheden og transporttiderne.

TuSimple vil gøre det sikrere, billigere, grønnere
TuSimple blev grundlagt i 2015 og arbejder først og fremmest med at udvikle selvkørende lastbiler til det brede marked. TuSimple har som mål at gøre køretøjer og fragt sikrere, mindske transportomkostningerne og skære ned på udslip gennem sine avancerede og smarte løsninger.

Virksomhedens teknologi muliggør fragt med selvkørende lastbiler i amerikansk klasse 8: Tung lastbil med en vægt på 15 ton og opefter. UPS har som vane at have kontrakt med tredjeparts-logistikfirmaer i de mere intense perioder for at håndtere det høje pres. Ifølge TuSimple kan man dog forvente at kunne reducere transportomkostningerne med 30 procent i fremtiden.

-lipe

21/8 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed