UPS investerer i selvkørende lastbiler

UPS investerer i selvkørende lastbiler

UPS køber minioritetsandel i TuSimple, der udvikler selvkørende lastbiler. Siden maj 2019 har de to virksomheder testkørt selvkørende køretøjer i USA for at se, hvordan de kan øge effektiviteten i UPS transportnetværk

Efter længere tids samarbejde har UPS nu investeret i TuSimple. Målet med samarbejdet er at give UPS en bedre forståelse for selvkørende køretøjer, såkaldte 'Level 4 autonomus trucking', og hvordan de kan komme til at spille en rolle for den globale logistikkæde.

I 2013 definerede US Department of Transportation’s National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) fem forskellige klasser for selvkørende køretøjer – 'Level 0' til 'Level 5'. Level 0 betyder, at mennesket bag rettet har fuld kontrol over køretøjet. Level 5 betyder, at køretøjet er helt automatisk og kan køre i alle tænkbare miljøer. Køretøjer som klassificeres som 'Level 4' er helt automatiske, og computeren har fuld kontrol over køretøjet.

Disse lastbiler er designet til at køre på normale veje, som f.eks. motorveje, uden fører i køretøjet eller bag rettet. I dag er der stadig lovgivning, der siger, at der til enhver tid skal være en chauffør i køretøjet, som kan overtage, hvis det er nødvendigt. Udviklingen går dog hurtigt, og alt tyder på, at førerløse lastbiler er fremtiden.

UPS investerer meget i IoT-teknik ('Internet of Things’), kunstig intelligens og avancerede analyseværktøjer til mere bæredygtige leverancer og bedre kundeservice. Gennem samarbejdet med TuSimple håber UPS at kunne opdatere sit globale netværk med mere avanceret teknologi på vejen mod automatiserede køretøjer.

- UPS stræber altid efter at udvikle og anvende den seneste teknik for at effektivisere vores globale logistiknetværk. Udviklingen af førerløse køretøjer er kommet langt, men der er stadig udviklings- og reguleringsarbejde at gøre. Vi er meget interesserede i og imponerede over det arbejde, TuSimple har udført og fortsat udfører. Al den teknologi de har udviklet vil øge sikkerheden og medføre mange fordele, selv før de selvkørende køretøjer lanceres. Vi vil være med på rejsen og være ledende i at implementere teknikken i vores flåde, siger Scott Price, Cheif strategy & transformation officer i UPS.

Siden maj 2019 gennemføres leverancer mellem Phoenix og Tuscon, Arizona, med fører og ingeniør i køretøjet. Under leverancerne analyseres blandt andet sikkerheden og transporttiderne.

TuSimple vil gøre det sikrere, billigere, grønnere
TuSimple blev grundlagt i 2015 og arbejder først og fremmest med at udvikle selvkørende lastbiler til det brede marked. TuSimple har som mål at gøre køretøjer og fragt sikrere, mindske transportomkostningerne og skære ned på udslip gennem sine avancerede og smarte løsninger.

Virksomhedens teknologi muliggør fragt med selvkørende lastbiler i amerikansk klasse 8: Tung lastbil med en vægt på 15 ton og opefter. UPS har som vane at have kontrakt med tredjeparts-logistikfirmaer i de mere intense perioder for at håndtere det høje pres. Ifølge TuSimple kan man dog forvente at kunne reducere transportomkostningerne med 30 procent i fremtiden.

-lipe

21/8 2019
  • Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    transport ›Tirsdag blev European Energys kommercielle anlæg til produktion af e-methanol officelt åbnet i Aabenraa. Anlægget vil nu omdanne strøm fra sol og vind til 42.000 tons grønt brændstof bl.a. til Mærsks containerskibe og til produktion af plast, og samtidig styrke Aabenraa Havns grønne ambitioner
  • Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    transport ›"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el
  • Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    transport ›2024 gav vækst på godsvolumen, omsætning og driftsresultat i Fredercia og Nyborg havne. Derudover fastholdt ADP et højt investeringsniveau bl.a. med færdiggørelse af flere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port, og en række nye aktiviteter er sat i gang
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser