NC Nielsen
Datadrevet flådestyring giver højere sikkerhed

Datadrevet flådestyring giver højere sikkerhed

Dagrofa Logistik har indført I_Site flådestyring på alle trucks. Effekten er bedre kørselsadfærd, højere medarbejdersikkerhed samt færre skader på trucks, reoler og porte. Flådestyringen er også et stærkt værktøj til løbende forbedringer af arbejdet med arbejdskultur samt adfærd

Skadesprocenten på trucks er faldet fra 14 % i 2018 til 3,18 % i 2021 på Dagrofa Logistiks ferskvarelager i Vejle - og både Martin Jensen og Henrik Madsen forventer, at tendensen vil fortsætte med at falde.

Henrik Madsen er logistikchef for Dagrofa Logistik, og Martin Jensen er teamleder med 20 års erfaring på lageret i Vejle.

- Jeg var meget skeptisk over for at indføre flådestyring i starten af 2021. Det var jeg ikke mindst, fordi det blandt andet betød, at medarbejderne ikke længere havde deres egen dedikerede truck, som de kunne passe og pleje, fortæller Martin Jensen og tilføjer:

- Jeg må erkende, at min skepsis var ubegrundet. Vi høster i dag store fordele af flådestyringen, og jeg forventer, at vi blot vil høste endnu flere fordele i fremtiden i takt med, at vi bliver bedre til at trække data ud, at blive klogere på dataene og at indføre små løbende forbedringer.

Nervøsitet gjort til skamme
Henrik Madsen bekræfter, at det var en stor og svær forandring at indføre I_Site.

Han fremhæver, at medarbejderne særligt var nervøse for opladningsbøvl, for ikke længere at køre egen dedikeret truck og for at stå for meget stille i løbet af arbejdsdagen, hvis der sker ’choklockout’.

Her er det Søren Vester Rasmussen, Head of Sustainability, Business Consultancy & Telematics og produktspecialist i I_Site flådestyring (th.), og logistikchef for Dagrofa Logistik Henrik Madsen.

’Choklockout’ betyder, at trucken ved en vis chokpåvirkning ved påkørsler eller huller i gulvet logger ud og kræver ny login.

- Men efter mindre end to måneders drift med flådestyringen var al nervøsitet forsvundet. Medarbejderne erfarede, at login sker nemt og hurtigt, at opladningen er uproblematisk, og at choklockout tager så kort tid og sker så sjældent, at det ikke påvirker effektiviteten, fortæller Henrik Madsen.

Højere sikkerhed
Henrik Madsen og Martin Jensen fremhæver, at Dagrofa Logistik lægger stor vægt på medarbejdersikkerhed og arbejdsmiljø.

- I_Site giver os en god struktur i form af databaseret indsigt i, hvordan og hvornår vores medarbejderskader opstår. Det betyder, at vi kan arbejde med at forebygge skaderne ved at indføre tiltag og ændre adfærd. Det er et stærkt værktøj for vores arbejde for at forhindre, at medarbejdere får fodskader og andre typer skader, fortæller Henrik Madsen og oplyser, at lageret i 2021 kun har haft to arbejdsskader.

Martin Jensen tilføjer, at arbejdet med at forbedre medarbejdersikkerheden kræver ledelsesfokus og tæt samt løbende opfølgning:

- I_Site giver os data og struktur, men vi skal selv følge op på dataene og tage dialogen med medarbejdere, når der er grund til det, og på den måde aktivt skabe en sikkerhedskultur.

Færre skader på materiel
Flådestyringen har medført mærkbart færre skader på både Dagrofa Logistiks trucks, reoler og porte på lageret i Vejle.

- Vi har markant færre skader på trucks, reoler og porte, og det gælder også såkaldte ’skjulte skader’ på reoler, som tidligere ikke blev registreret. Det gør de nu, fordi I_Site registrerer alle belastninger. Det betyder, at alt bliver repareret. Det medfører, at materiellet holder længere. Men endnu vigtigere medfører det, at reoler altid er i god og sikker stand, så der ikke opstår ulykker med væltede reoler, fortæller Martin Jensen.

Martin Jensen og Henrik Madsen anser begge I_Site som et vigtigt værktøj, der kan skabe løbende forbedringer af kultur og adfærd på lageret.

- Vi ønsker hele tiden at opnå endnu højere sikkerhed, bedre kapacitetsudnyttelse, lavere omkostninger og højere effektivitet, og her er data og dataanalyser fra I_Site et glimrende grundlag, fortæller Martin Jensen og supplerer:

- Vi kan ændre på rigtig mange parametre og trække alle mulige gode Excel-data ud af systemet, som gør os klogere på, hvor vi har udfordringer, og hvor vi kan forbedre os. Vi nyder også godt af god løbende inspiration og sparring fra Toyota Material Handlings specialister.

-hawin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22/2 2022
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde
  • Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    truck ›TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år