Ekstreme tests af Linde truck

Ekstreme tests af Linde truck

Temperaturer fra minus 15 grader til hedebølge og tunge løft i tynd bjergluft er nogle af de prøvelser, Linde-modeller bliver udsat for på fabrikken i Tyskland

Med over 60 år på bagen har tyske Linde Material Handling opbygget et meget højt kvalitets-niveau i alle Linde-
modeller.

En af hemmelighederne bag den tekniske produktkvalitet er et grundigt testarbejde på fabrikken i Tyskland, hvor Linde truck bliver udsat for alverdens ekstreme prøvelser inden de sendes på markedet.

Det overordnede mål for alle Linde gaffeltruck er at præstere mindst 20.000 køretimer i selv meget krævende driftsmiljøer. En række interne test af alle komponenter og delkomponenter sikrer, at enhver gaffeltruck får de nødvendige godkendelser med sig som en vigtig del af hele produkt-udviklingsprocessen

Ekstreme varmegrader
For at teste robusthed og stabilitet bliver en Linde truck udsat for ekstreme varmegrader. Over en længere periode testes trucken i et miljø med 45 graders Celsius, hvor den måles 60 vitale steder, eksempelvis i kølesystemet og udstødningssystemet. Trucken kan uden videre operere normalt under disse varmegrader og der har endda vist sig at være en 'temperatur-reserve' på 20-30 procent oveni.

Kører i kulde
Linde trucken testes også i et koldt miljø. Normen er, at den skal fungere ned til minus 15 grader Celsius, og problemfrit kunne koldstarte. Den bliver derfor testet i et kølerum på minus 15 grader, hvor den efter 12 timer stilstand skal kunne starte i det kolde rum.

Udfordringen er især viskositeten af hydrauliske olie, som går fra at være flydende til at blive mere 'honningagtig', men dog velfungerende under forholdene.

Kuldegraderne i bjergene og den tynde luft stiller andre og større krav til præstationerne. Derfor bliver Linde truck faktisk testet på Østrigs højeste bjerg Großglockner, hvor Linde truckene afprøves under vanskelige forhold i 2.500 meters højde. Dette for at tjekke at selve motoren i trucken kan præstere inden for en række grænseværdier.

Ekstreme løfteegenskaber
Udover varme- og kuldepåvirkninger bliver en Linde truck også testet i forhold til masternes løfteevne. Eksempelvis bliver den maksimale løftehøjde og maksimale løftevægt på gaflerne afprøvet i en cyklus på 3 x 50.000 løft i to måneder – og naturligvis skal trucken stadig kunne fungere efterfølgende. Netop dette skal sikre, at truckens løfteegenskaber er stabile under alle tænkelige forhold.

– Vi hører tit vores kunder sige, at en Linde truck kan blive ved og ved med at køre. Det er vi naturligvis glade for at høre. Forklaringen er, at Linde gennem mange år har forfinet produkt-kvaliteten og har en række meget skrappe standarder for robusthed, sikkerhed og stabilitet. De fleste Linde truck kører sjældent i de ekstreme miljøer, men de kan faktisk klare langt mere end man umiddelbart skulle tro, fortæller Allan Christensen fra N.C. Nielsen

-lipe

Fakta om Lindes testafdeling:

– 110 ingeniører og teknikere
– Konstruktioner af prototyper
– Seks testspor og køretekniske baner
– 25 store testanlæg til komponenttest
– bred vifte af mindre testanlæg
– omfattende måleteknologi


8/2 2018
  • Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    truck ›Der er både søkøer og foder på gaflerne i Duisburg Zoo, som har et godt samarbejde med Clark. Fornylig afprøvede man en elektrisk gaffeltruck fra Crossover-serien
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser