Ekstreme tests af Linde truck

Ekstreme tests af Linde truck

Temperaturer fra minus 15 grader til hedebølge og tunge løft i tynd bjergluft er nogle af de prøvelser, Linde-modeller bliver udsat for på fabrikken i Tyskland

Med over 60 år på bagen har tyske Linde Material Handling opbygget et meget højt kvalitets-niveau i alle Linde-
modeller.

En af hemmelighederne bag den tekniske produktkvalitet er et grundigt testarbejde på fabrikken i Tyskland, hvor Linde truck bliver udsat for alverdens ekstreme prøvelser inden de sendes på markedet.

Det overordnede mål for alle Linde gaffeltruck er at præstere mindst 20.000 køretimer i selv meget krævende driftsmiljøer. En række interne test af alle komponenter og delkomponenter sikrer, at enhver gaffeltruck får de nødvendige godkendelser med sig som en vigtig del af hele produkt-udviklingsprocessen

Ekstreme varmegrader
For at teste robusthed og stabilitet bliver en Linde truck udsat for ekstreme varmegrader. Over en længere periode testes trucken i et miljø med 45 graders Celsius, hvor den måles 60 vitale steder, eksempelvis i kølesystemet og udstødningssystemet. Trucken kan uden videre operere normalt under disse varmegrader og der har endda vist sig at være en 'temperatur-reserve' på 20-30 procent oveni.

Kører i kulde
Linde trucken testes også i et koldt miljø. Normen er, at den skal fungere ned til minus 15 grader Celsius, og problemfrit kunne koldstarte. Den bliver derfor testet i et kølerum på minus 15 grader, hvor den efter 12 timer stilstand skal kunne starte i det kolde rum.

Udfordringen er især viskositeten af hydrauliske olie, som går fra at være flydende til at blive mere 'honningagtig', men dog velfungerende under forholdene.

Kuldegraderne i bjergene og den tynde luft stiller andre og større krav til præstationerne. Derfor bliver Linde truck faktisk testet på Østrigs højeste bjerg Großglockner, hvor Linde truckene afprøves under vanskelige forhold i 2.500 meters højde. Dette for at tjekke at selve motoren i trucken kan præstere inden for en række grænseværdier.

Ekstreme løfteegenskaber
Udover varme- og kuldepåvirkninger bliver en Linde truck også testet i forhold til masternes løfteevne. Eksempelvis bliver den maksimale løftehøjde og maksimale løftevægt på gaflerne afprøvet i en cyklus på 3 x 50.000 løft i to måneder – og naturligvis skal trucken stadig kunne fungere efterfølgende. Netop dette skal sikre, at truckens løfteegenskaber er stabile under alle tænkelige forhold.

– Vi hører tit vores kunder sige, at en Linde truck kan blive ved og ved med at køre. Det er vi naturligvis glade for at høre. Forklaringen er, at Linde gennem mange år har forfinet produkt-kvaliteten og har en række meget skrappe standarder for robusthed, sikkerhed og stabilitet. De fleste Linde truck kører sjældent i de ekstreme miljøer, men de kan faktisk klare langt mere end man umiddelbart skulle tro, fortæller Allan Christensen fra N.C. Nielsen

-lipe

Fakta om Lindes testafdeling:

– 110 ingeniører og teknikere
– Konstruktioner af prototyper
– Seks testspor og køretekniske baner
– 25 store testanlæg til komponenttest
– bred vifte af mindre testanlæg
– omfattende måleteknologi


8/2 2018
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen