Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne

Den skandinaviske emballagevirksomhed Smart Retur, der specialiserer sig i effektiv og miljørigtig pallelogistik, har opbygget en markedslederposition i Danmark, Norge og Sverige.

Udvidelsen i Finland udgør næste led i planerne for det nordiske marked: Returlogistik med en plastlastebærer, der skal sikre et smidigt logistik-flow på tværs af grænser.

– Vi ser et enormt potentiale for forbedring i den måde, pallelogistik håndteres på tværs af grænserne i dag. Da der ikke eksisteret et fælles system for håndtering af paller i Norden, bruger producenter, distributører og leverandører forskellige palletyper, hvilket skaber unødvendig kompleksitet og ineffektivitet, siger Henrik Skøtt, administrerende direktør hos Smart Retur Danmark.

 Henrik Skøtt, administrerende direktør hos Smart Retur Danmark.

Han uddyber:

– Nu er vi nået til et punkt, hvor vi har mulighed for at gøre en reel forskel. Vi er klar til at tage næste skridt mod en fælles plastpalleløsning, der kan forene aktørerne og skabe et langt mere strømlinet, bæredygtigt og økonomisk fordelagtigt logistisk flow i hele Norden.

En gevinst for konkurrenceevnen
I Sverige og Norge er plastpallerne allerede i cirkulation hos de største aktører. Det er Svensk Retursystem (SRS) og Norske Lastbærer Pool (NLP), der har investeret i plastpallemodellen og logistiksystemet bag pallerne, hvor op mod 60 procent af pallerne i omløb er plast, fortæller Smart Retur.

Det betyder samtidig, at distributører som Coop og ICA specialdesigner højlagre specifikt til at håndtere plastpallerne, hvilket er med til at udfase træpallerne i Norge og Sverige.

– Vi ser, at de norske og svenske producenter og distributører er store fortalere for en fælles løsning. Der er derfor ingen tvivl om, at hvis vi kan etablere en nordisk standard, vil det øge konkurrenceevnen, ikke mindst for de danske producenter, der vil få langt nemmere adgang til de nordiske markeder, siger Henrik Skøtt.

Han bliver bakket op af NLP, der fastslår, at størstedelen af de træpaller, der stadig er i omløb i Norge, kommer fra udlandet. Derfor vil andelen af plastpaller automatisk stige, når systemet i resten af Norden er fuldt udviklet.

– Vi har 15 års erfaring med plastpaller, som er langt mere rentable, bæredygtige og effektive end træpaller. Nogle af de plastpaller, vi lancerede i 2010, er stadig i brug, og det viser sig, at levetiden på plast er længere end de 10 år, vi oprindeligt havde antaget, siger Kjell Ove Hansen, Logistikchef hos NLP.

En fælles løsning er attraktiv
Med flere af de store distributører i Norden om bord, står Smart Retur klar til at invitere leverandører til at opleve pallernes fordele: Nem rengøring og vedligeholdelse, pallernes lette håndterbarhed er at pallernes ensartethed gør dem ideelle til automatiserede højlagre.

– Vi har allerede set, at systemet fungerer i Norge og Sverige. Derfor er en central del af strategien at inspirere leverandører til at teste pallerne og integrere dem i deres logistik. Der er ingen tvivl om, at det ikke kun vil gavne logistikken, men også sikre en effektiv, rentabel og mere bæredygtig pallelogistik, siger Henrik Skøtt.

-lipe

20/5 2025
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem