Klar med lift til flymotor til 230 millioner kronerFlytekniker Lars Øgaard klar til at gå ombord i den 230 millioner kroner dyre Airbus A350-motor via Manitou 90V’air mastliften.

Klar med lift til flymotor til 230 millioner kroner

SAS har købt speciel Manitou-mastlift til reparation af én motor. Scantruck har leveret liften som blandt andet er forsynet med sensorer, så den ikke kan ramme fly og motor under arbejdet

Hvis man skal reparere et Rolex-ur, nytter det ikke noget at forsøge sig med en svensknøgle og en rørtang. Fin mekanik kræver specialgrej. Også når det handler om flymotorer i den absolutte topklasse.

Derfor har en special-lift fra den franske producent Manitou fast base på motorværkstedet hos SAS Teknik i Københavns Lufthavn. Den er købt udelukkende med henblik på at reparere og servicere én eneste flymotor.

Flytekniker Lars Øgaard er nået i højden og er klar til at slå platformen ud til liggende arbejdsstilling.

Nemlig en Rolls Royce-motor til Airbus A350-fly. Dem har SAS i øjeblikket seks af, mens planen er, at antallet skal øges til otte. Fly er dyre at have stående på jorden. Så hvis en motor på en A350’er skulle kræve en tur omkring specialisterne på motorværkstedet, er det rart at have en anden motor i reserve.

Kun en enkelt på lager

- Men kun en enkelt. Vi skal ikke have en stribe Airbus A350-motorer stående i beredskab. En enkelt motor koster 230 millioner kroner, fortæller miljø- og sikkerhedsleder Michael Skriver på SAS-værkstedet i Kastrup.

Den specielle Manitou-lift hedder 90V’air og kan i udseende umiddelbart minde ganske meget om sine to standard-kolleger i Manitous eldrevne mastlift-sortiment. Men der er væsentlige forskelle.

Den specielle platform giver flyteknikerne mulighed for at arbejde inde over og helt tæt på den store Airbus-motor. Sensorer hele vejen rundt på Manitou-liften sikrer, at den ikke risikerer at ramme den dyre motor.

- Air-modellen koster rundt regnet det dobbelte af de mere almindelige lifte, men til gengæld har SAS så også en speciallift, der helt og aldeles er bygget til arbejde ved de store fly. Blandt andet sørger sensorer hele vejen rundt for, at liften ikke kan ramme flyet under arbejdet og derved lave skader.

- Det er en helt afgørende egenskab, og samtidig har 90V’air en arbejdsplatform, der giver flymekanikeren mulighed for at ligge på langs og arbejde inde over flyet i en behagelig arbejdsstilling, forklarer salgschef Claus Bjerregaard hos Scantruck, som er dansk Manitou-importør og -forhandler.

Så et potentiale

- Vi fik Scantruck til at skaffe 90V’air-liften til os, efter at jeg havde været på besøg på Airbus-fabrikken i Toulouse i Frankrig. Her så jeg Manitous specielle fly-lift og kunne se potentiale i den til vores nye A350’er fly. Der er tale om et stykke specialværktøj, som giver flymekanikerne mulighed for at komme tæt på motoren og ligge i en god arbejdsstilling, uden at røre ved motoren, siger miljø- og sikkerhedsleder Michael Skriver.

- Vi bruger liften et par gange om ugen, og vi vil nødig undvære den. 90V’air er købt til vores helt klart største og dyreste motor og skal naturligvis stå på motorværkstedet, siger han.

Manitou 90V’air giver flymekanikerne en arbejdshøjde på ni meter og tillige mulighed for en bekvem horisontal arbejdsstilling.

Manitou 90V’air giver SAS-mekanikerne en arbejdshøjde på op til ni meter, og med platformen i horisontal position får de en rækkevidde på godt to meter ind over den gigantiske flymotor. En kapacitet til 230 kg gør det muligt at have to mekanikere i kurven samtidig.

Sikkerheden har topprioritet

- Vi har leveret flere andre Manitou-lifte til fly-værkstedet i Kastrup. Det er altid sjovt og spændende at løse opgaver for SAS, som også har lavet en serviceaftale med Scantruck. Det gør SAS altid. Sikkerheden har naturligvis meget høj prioritet ved arbejdet med at holde flyene i topform, og serviceaftalen giver også SAS en sikkerhed for, at sikkerhedsgodkendelsen er i orden, siger salgschef Claus Bjerregaard.

Miljø- og sikkerhedsleder Michael Skriver så potentialet i den specielle Manitou-lift under et besøg på Airbus-fabrikken i Toulouse i Frankrig. Her er han selv i kurven klar til en tur i højden.

Den kæmpestore Rolls Royce-flymotor vejer uden transportvogn 8,5 tons. Når vognen kommer med, stiger vægten til 16 tons, og derfor er det den stærkeste kran i hele lufthavnen, der bruges til at flytte motoren rundt på værkstedet. Kranen kan løfte 20 tons.

Motoren til Airbus A350 har en fan-diameter på tre meter, og når den er i drift, suger den 1,3 tons luft – hvert sekund.

-hawin

 

 

9/8 2021
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet
  • El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    truck ›Arbejdernes Andels Boligforening, AAB, har købt en Platform Basket Spider 20.95e fra Scantruck, til arbejdet med at udskifte tusindvis af vinduer i fredet og bevaringsværdigt byggeri i Aarhus
  • Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    truck ›Gaffeltruckproducenten, Hyster har udnævnt Tektra som officiel forhandler af sit brede sortiment af gaffeltrucks i Danmark
  • Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    truck ›Med den nye ANS/ANM58 PROFINET præsenterer SICK en generation af absolut-encodere, der er designet til, at maskiner og anlæg til maskinkonstruktion, emballage-, lager- og transportteknik bl.a. får mere præcis styring og bliver nemmere at vedligeholde
  • Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    truck ›Den lithium-ion-batteridrevne Hyster® SC1.2 palle-stabler er designet til at være en omkostningseffektiv løsning til transport af daglige laster på åbne paller i lagerrum og i produktionslokaler generelt
  • Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    truck ›Combililfts nye 7-tons elektriske multidirektionelle kontravægtsgaffeltruck har i juli modtaget den prestigefyldte designpris i kategorien Product Design 2025. Trucken er udviklet til at imødekomme behovene for håndtering af tunge, lange laster på mere miljøvenlige måder
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft