NC Nielsen
Klar med lift til flymotor til 230 millioner kronerFlytekniker Lars Øgaard klar til at gå ombord i den 230 millioner kroner dyre Airbus A350-motor via Manitou 90V’air mastliften.

Klar med lift til flymotor til 230 millioner kroner

SAS har købt speciel Manitou-mastlift til reparation af én motor. Scantruck har leveret liften som blandt andet er forsynet med sensorer, så den ikke kan ramme fly og motor under arbejdet

Hvis man skal reparere et Rolex-ur, nytter det ikke noget at forsøge sig med en svensknøgle og en rørtang. Fin mekanik kræver specialgrej. Også når det handler om flymotorer i den absolutte topklasse.

Derfor har en special-lift fra den franske producent Manitou fast base på motorværkstedet hos SAS Teknik i Københavns Lufthavn. Den er købt udelukkende med henblik på at reparere og servicere én eneste flymotor.

Flytekniker Lars Øgaard er nået i højden og er klar til at slå platformen ud til liggende arbejdsstilling.

Nemlig en Rolls Royce-motor til Airbus A350-fly. Dem har SAS i øjeblikket seks af, mens planen er, at antallet skal øges til otte. Fly er dyre at have stående på jorden. Så hvis en motor på en A350’er skulle kræve en tur omkring specialisterne på motorværkstedet, er det rart at have en anden motor i reserve.

Kun en enkelt på lager

- Men kun en enkelt. Vi skal ikke have en stribe Airbus A350-motorer stående i beredskab. En enkelt motor koster 230 millioner kroner, fortæller miljø- og sikkerhedsleder Michael Skriver på SAS-værkstedet i Kastrup.

Den specielle Manitou-lift hedder 90V’air og kan i udseende umiddelbart minde ganske meget om sine to standard-kolleger i Manitous eldrevne mastlift-sortiment. Men der er væsentlige forskelle.

Den specielle platform giver flyteknikerne mulighed for at arbejde inde over og helt tæt på den store Airbus-motor. Sensorer hele vejen rundt på Manitou-liften sikrer, at den ikke risikerer at ramme den dyre motor.

- Air-modellen koster rundt regnet det dobbelte af de mere almindelige lifte, men til gengæld har SAS så også en speciallift, der helt og aldeles er bygget til arbejde ved de store fly. Blandt andet sørger sensorer hele vejen rundt for, at liften ikke kan ramme flyet under arbejdet og derved lave skader.

- Det er en helt afgørende egenskab, og samtidig har 90V’air en arbejdsplatform, der giver flymekanikeren mulighed for at ligge på langs og arbejde inde over flyet i en behagelig arbejdsstilling, forklarer salgschef Claus Bjerregaard hos Scantruck, som er dansk Manitou-importør og -forhandler.

Så et potentiale

- Vi fik Scantruck til at skaffe 90V’air-liften til os, efter at jeg havde været på besøg på Airbus-fabrikken i Toulouse i Frankrig. Her så jeg Manitous specielle fly-lift og kunne se potentiale i den til vores nye A350’er fly. Der er tale om et stykke specialværktøj, som giver flymekanikerne mulighed for at komme tæt på motoren og ligge i en god arbejdsstilling, uden at røre ved motoren, siger miljø- og sikkerhedsleder Michael Skriver.

- Vi bruger liften et par gange om ugen, og vi vil nødig undvære den. 90V’air er købt til vores helt klart største og dyreste motor og skal naturligvis stå på motorværkstedet, siger han.

Manitou 90V’air giver flymekanikerne en arbejdshøjde på ni meter og tillige mulighed for en bekvem horisontal arbejdsstilling.

Manitou 90V’air giver SAS-mekanikerne en arbejdshøjde på op til ni meter, og med platformen i horisontal position får de en rækkevidde på godt to meter ind over den gigantiske flymotor. En kapacitet til 230 kg gør det muligt at have to mekanikere i kurven samtidig.

Sikkerheden har topprioritet

- Vi har leveret flere andre Manitou-lifte til fly-værkstedet i Kastrup. Det er altid sjovt og spændende at løse opgaver for SAS, som også har lavet en serviceaftale med Scantruck. Det gør SAS altid. Sikkerheden har naturligvis meget høj prioritet ved arbejdet med at holde flyene i topform, og serviceaftalen giver også SAS en sikkerhed for, at sikkerhedsgodkendelsen er i orden, siger salgschef Claus Bjerregaard.

Miljø- og sikkerhedsleder Michael Skriver så potentialet i den specielle Manitou-lift under et besøg på Airbus-fabrikken i Toulouse i Frankrig. Her er han selv i kurven klar til en tur i højden.

Den kæmpestore Rolls Royce-flymotor vejer uden transportvogn 8,5 tons. Når vognen kommer med, stiger vægten til 16 tons, og derfor er det den stærkeste kran i hele lufthavnen, der bruges til at flytte motoren rundt på værkstedet. Kranen kan løfte 20 tons.

Motoren til Airbus A350 har en fan-diameter på tre meter, og når den er i drift, suger den 1,3 tons luft – hvert sekund.

-hawin

 

 

9/8 2021
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren
  • Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    truck ›Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene