Klar med lift til flymotor til 230 millioner kronerFlytekniker Lars Øgaard klar til at gå ombord i den 230 millioner kroner dyre Airbus A350-motor via Manitou 90V’air mastliften.

Klar med lift til flymotor til 230 millioner kroner

SAS har købt speciel Manitou-mastlift til reparation af én motor. Scantruck har leveret liften som blandt andet er forsynet med sensorer, så den ikke kan ramme fly og motor under arbejdet

Hvis man skal reparere et Rolex-ur, nytter det ikke noget at forsøge sig med en svensknøgle og en rørtang. Fin mekanik kræver specialgrej. Også når det handler om flymotorer i den absolutte topklasse.

Derfor har en special-lift fra den franske producent Manitou fast base på motorværkstedet hos SAS Teknik i Københavns Lufthavn. Den er købt udelukkende med henblik på at reparere og servicere én eneste flymotor.

Flytekniker Lars Øgaard er nået i højden og er klar til at slå platformen ud til liggende arbejdsstilling.

Nemlig en Rolls Royce-motor til Airbus A350-fly. Dem har SAS i øjeblikket seks af, mens planen er, at antallet skal øges til otte. Fly er dyre at have stående på jorden. Så hvis en motor på en A350’er skulle kræve en tur omkring specialisterne på motorværkstedet, er det rart at have en anden motor i reserve.

Kun en enkelt på lager

- Men kun en enkelt. Vi skal ikke have en stribe Airbus A350-motorer stående i beredskab. En enkelt motor koster 230 millioner kroner, fortæller miljø- og sikkerhedsleder Michael Skriver på SAS-værkstedet i Kastrup.

Den specielle Manitou-lift hedder 90V’air og kan i udseende umiddelbart minde ganske meget om sine to standard-kolleger i Manitous eldrevne mastlift-sortiment. Men der er væsentlige forskelle.

Den specielle platform giver flyteknikerne mulighed for at arbejde inde over og helt tæt på den store Airbus-motor. Sensorer hele vejen rundt på Manitou-liften sikrer, at den ikke risikerer at ramme den dyre motor.

- Air-modellen koster rundt regnet det dobbelte af de mere almindelige lifte, men til gengæld har SAS så også en speciallift, der helt og aldeles er bygget til arbejde ved de store fly. Blandt andet sørger sensorer hele vejen rundt for, at liften ikke kan ramme flyet under arbejdet og derved lave skader.

- Det er en helt afgørende egenskab, og samtidig har 90V’air en arbejdsplatform, der giver flymekanikeren mulighed for at ligge på langs og arbejde inde over flyet i en behagelig arbejdsstilling, forklarer salgschef Claus Bjerregaard hos Scantruck, som er dansk Manitou-importør og -forhandler.

Så et potentiale

- Vi fik Scantruck til at skaffe 90V’air-liften til os, efter at jeg havde været på besøg på Airbus-fabrikken i Toulouse i Frankrig. Her så jeg Manitous specielle fly-lift og kunne se potentiale i den til vores nye A350’er fly. Der er tale om et stykke specialværktøj, som giver flymekanikerne mulighed for at komme tæt på motoren og ligge i en god arbejdsstilling, uden at røre ved motoren, siger miljø- og sikkerhedsleder Michael Skriver.

- Vi bruger liften et par gange om ugen, og vi vil nødig undvære den. 90V’air er købt til vores helt klart største og dyreste motor og skal naturligvis stå på motorværkstedet, siger han.

Manitou 90V’air giver flymekanikerne en arbejdshøjde på ni meter og tillige mulighed for en bekvem horisontal arbejdsstilling.

Manitou 90V’air giver SAS-mekanikerne en arbejdshøjde på op til ni meter, og med platformen i horisontal position får de en rækkevidde på godt to meter ind over den gigantiske flymotor. En kapacitet til 230 kg gør det muligt at have to mekanikere i kurven samtidig.

Sikkerheden har topprioritet

- Vi har leveret flere andre Manitou-lifte til fly-værkstedet i Kastrup. Det er altid sjovt og spændende at løse opgaver for SAS, som også har lavet en serviceaftale med Scantruck. Det gør SAS altid. Sikkerheden har naturligvis meget høj prioritet ved arbejdet med at holde flyene i topform, og serviceaftalen giver også SAS en sikkerhed for, at sikkerhedsgodkendelsen er i orden, siger salgschef Claus Bjerregaard.

Miljø- og sikkerhedsleder Michael Skriver så potentialet i den specielle Manitou-lift under et besøg på Airbus-fabrikken i Toulouse i Frankrig. Her er han selv i kurven klar til en tur i højden.

Den kæmpestore Rolls Royce-flymotor vejer uden transportvogn 8,5 tons. Når vognen kommer med, stiger vægten til 16 tons, og derfor er det den stærkeste kran i hele lufthavnen, der bruges til at flytte motoren rundt på værkstedet. Kranen kan løfte 20 tons.

Motoren til Airbus A350 har en fan-diameter på tre meter, og når den er i drift, suger den 1,3 tons luft – hvert sekund.

-hawin

 

 

9/8 2021
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen