MiR og UR flytter sammen i verdens største automationshus

MiR og UR flytter sammen i verdens største automationshus

Den 20. april bliver første spadestik taget til det fælles hovedsæde i Odense. Med 20.000 m2 bliver bygningen verdens største Cobot & Autonomous Mobile Robot (AMR), og skal huse over 600 medarbejdere. Byggeriet ventes færdigt om to år

Baggrunden for at bygge et nyt, fælles hovedkontor er MiR og Universal Robots’ eksplosive vækst. I 2021 vækstede begge virksomheder mere end 40 procent, og ambitionerne er fortsat skyhøje. Til sammen forventer Universal Robots og MiR at ansætte over 200 nye medarbejdere alene i 2022, og derfor er der brug for større lokaler.

De perfekte rammer for innovation
Tanken bag det nye hovedsæde er dog ikke blot at skabe mere plads, fortæller Kim Povlsen, President for Universal Robots.

-Det handler ikke kun om kvadratmeter. Det handler også om at skabe de optimale rammer for vores medarbejdere. Vi arbejder hele tiden på at innovere og rykke grænserne for, hvad cobots og automatisering kan, og med det nye hovedkontor skaber vi et unikt og inspirerende arbejdsmiljø, hvor vi også vil nyde godt af et øget samarbejde med MiR og de synergieffekter, det vil give os begge. Bygningen er derfor tegnet med et gennemgående fokus på medarbejdernes trivsel og på at fremme det uformelle samarbejde i hverdagen.

Den nye bygning kommer til at bestå af naturlige byggematerialer og vil fremstå som en integreret del af omgivelserne.

Odense er en robothovedstad
President for MiR, Søren E. Nielsen, glæder sig også til at rykke ind i den nye Cobot Hub, som han ser som en gevinst ikke kun for MiR og Universal Robots, men også for Odense som robotby.

-Markedet for både autonome mobile robotter og cobots bliver ved med at vokse, og vi ser frem til at give vores nuværende og kommende medarbejdere attraktive og inspirerende rammer for deres arbejde. Odense har en stærk talentmasse og har formået at positionere sig ude i verden som en førende robotby. Derfor er vi glade for, at vi sammen med Universal Robots kan investere langsigtet i det helt særlige fynske robotmiljø, vi også selv har været med til at skabe, og bygningen vil stå som et synligt bevis på, at Odense er en robothovedstad.

Fakta om byggeriet
Det nye hovedsæde for Universal Robots og Mobile Industrial Robots kommer til at ligge på Energivej i Odense S - få hundrede meter fra Universal Robots’ nuværende hovedkontor.

Den nye bygning bliver cirka 20.000 m2 og skal huse op til 600 medarbejdere. Produktionen af robotterne skal fortsat ske på Universal Robots og MiRs eksisterende lokationer.

Anlægsprisen er 325 mio. kr. Hovedentreprenør på byggeriet er NCC. Byggeriet er skabt af 3XN/GXN, MOE og Henrik Jørgensen Landskab.

Universal Robots og MiR er begge ejede af amerikanske Teradyne og fortsætter som to selvstændige virksomheder.
Planerne om et fælles hovedsæde blev offentliggjort i 2020, og efter at være blevet forsinket på grund af coronapandemien er der første spadestik på byggeriet 20. april.

-lipe

4/4 2022
  • Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    truck ›Combililfts nye 7-tons elektriske multidirektionelle kontravægtsgaffeltruck har i juli modtaget den prestigefyldte designpris i kategorien Product Design 2025. Trucken er udviklet til at imødekomme behovene for håndtering af tunge, lange laster på mere miljøvenlige måder
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer