Når containerfyldning glider derudaf

Når containerfyldning glider derudaf

Den irske producent af materiel til intern transport, CombiLift, havde et travlt 2019 med udstilling på flere messer. Blandt nyhederne, man har udstillet i messelandskabet, er den nye maskine til lastning og tømning af containere, Combi-CSS

Af Hans Windeløv

Combilift udvikler, designer og producerer løsninger, der ofte kan noget ud over det sædvanlige. Specielt udviklede maskiner til mange forskelligartede opgaver har i virksomhedens kun lidt over 20 år lange historie set dagens lys og givet kunderne en lang række fordele.

Man producerer maskiner, der håndterer mange forskellige slags produkter. Lige fra paller til beton- og stålemner. Straddle Carrier’eren til gods i heavy duty-segmentet  flytter eksempelvis både containere, stål, beton og lange tunge emner. Også på ujævnt underlang. Producentens 4-vejs truck kan også køre på ujævnt underlag og fra den ene type terræn til den anden.

Dermed kan den hente emner, både i form af træ og stål, på lastbilerne, hvorend de holder og køre det direkte på lageret. Det sparer brugerne i blandt andet trælasthandler og hos stålgrossister for at skifte gaffeltruck til de forskellige operationer. Og det reducerer både tid og omkostninger samtidig med, at man altså heller ikke har behov for så mange maskiner og den plads de har behov for.  

Paller og langgods skydes på plads

Den nye Combi-CSS, altså Container Slip-Sheet, som forkortelsen står for, er ingen undtagelse, når det handler om at minimere tidforbrug og ressourcer i godshåndteringen.

CSS-løsningen består af en 13 meter lang og 3,25 meter bred rampe, hvis underlag er beklædt med en meget glat stålplade.

På den bygger man containerlasten op. Hvadenten det er paller, lange stål- eller træemner, plastrør eller andet, placerer man dem på rampen, som det er nemt at komme til fra begge sider. Motorkraft med et hydraulisk system skyder derefter stålpladen ind i den tomme container, som er placeret for enden af rampen. Vel inde lukker man en bom for containeråbningen og spærrer for lasten, idet man trækker pladen ud igen.

En række huller i pladen sørger for, at matchende stålcylindre eller ’trækkroge’ monteret i det hydrauliske træk under pladen skyder op i hullerne, så man på den måde får greb i pladen og skubber den ind og også trækker den ud igen. Løsningen gør det muligt at fylde en container helt på seks minutter.

Slut med mange løft

- Både når det handler om at fylde og tømme en container med pallegods og andre varer, har der været en lang tradition for at køre godset ind og ud af containeren med gaffeltruck og 4-vejstruck. Dermed har der altså været en tradition for, at man bruger rigtig mange løft af det gods, som er klargjort til afsendelse. Det tager tid og kræver en god portion præcision af truckførerne. Og derudover bliver der brugt masser af energi til kørslerne. CSS-løsningen gør det nemt at placere lasten på rampen og få den ind i containeren, siger Ulrick Staudal for CombiLifts danske afdeling.

Han kommer ind på, at den stærke stålplade samt fremførselsmekanikken med trækpunkter tæt på containeråbningen forhindrer, at underlaget ’buckler’ under lasten.

- Det er en stærk og kraftfuld konstruktion, som sikrer hurtige operationer og gør det muligt at laste 30 ton i containeren i et hug. Ud over at man kan fylde containere, gør den skarpe forende af pladen det også muligt at tømme containere. Man skyder simpelthen pladen ind under lasten i de fyldte containere, hvorefter man kan trække hele lasten ud.

Sikker varehåndtering

Som Ulrick Staudal kommer ind på, består godt og vel 80 % af al global fragt med containere. Med både skib, tog og lastbiler.

- Uanset hvor man tømmer og omlaster, er der behov for hurtige og ressourcebesparende operationer. Det muliggør rampen. Samtidig bliver det sikkert at laste og tømme containerne. Kører man med tungt lastede gaffeltruck, udgør ramperne mellem lager og container et kritisk punkt, hvor man kan risikere, at godset forskyder sig på gaflerne ved den ujævne overgang, eller at man beskadiger ramperne. Det undgår man med CSS’en.

Er der tale om meget travle godsterminaler, lagre og logistikvirksomheder, som modtager og afsender masser af gods, er det muligt at få monteret skinner i et ’staging’ område foran portene. Her kan en CSS-rampe køre frem og tilbage mellem de stationer hvor man bygger ordrer op og consolidere godset til transporterne.

- Så kan man hurtigt flytte godset over på rampen og så køre rampen til den port, som er dedikeret til brugen af rampen, siger Ulrick Staudal og påpeger dermed, at man skal have klargjort en portsluse til brugen af CSS’en.

 

 

 

3/4 2020
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere