Ny kompakt sikkerhedsscanner er oplagt til automatiske truck og robotter

Ny kompakt sikkerhedsscanner er oplagt til automatiske truck og robotter

Automatiske køretøjer, mobile platforme såvel som autonome carts og cobots bliver stadig mindre. De er dog fortsat underlagt strenge krav til deres sikre drift. Men hvor placerer man sikkerhedssensorerne, når installationspladsen bliver stadig mindre? Det giver Sick sit bud på med løsningen, nanoScan3

Takket være dens lille størrelse passer den nye sikkerhedsscanner ind i de mindste installationsrum, mens den yder maksimalt med hensyn til sikkerhedsfunktioner og måledata til præcis lokalisering og support for navigation.

Den nye nanoScan3 er den mest kompakte sikkerhedsscanner i Sick's portefølje med den mindste sensorhøjde, der findes på markedet i dag på kun 80 millimeter.

NanoScan3 kombinerer en fremragende målenøjagtighed med smarte sikkerhedsfunktioner, for eksempel mange beskyttelsesfelter, der enten skifter dynamisk via encoder-signaler eller digitale I/O’er. Det garanterer maksimal detektionspålidelighed og præcise måledata for afstand og vinkel af omgivende objekter, som bl.a. kan anvendes til lokalisering.

Kompakt design en afgørende faktor

NanoScan3 blev udviklet specifikt til anvendelse inden for intern logistik, hvor automatiserede køretøjer af forskellig art bliver stadig mindre, mere manøvredygtige og mere alsidige. Med dimensioner på kun 101 x 101 x 80 mm (LxBxH) er 2D sikkerhedsscanneren en af de mindste af sin art på markedet, hvilket gør det muligt at designe den ind i selv de mest kompakte køretøjer.

NanoScan3 tilbyder også et scanningsområde på 275°, som når den monteres i diagonalt modsatte hjørner på køretøjet, gør det muligt at implementere en 360° allroundbeskyttelse i det vandrette plan.

Sikker, optisk robust og pålidelig

Scanneren har på trods af det ekstremt kompakte ydre integreret SafeHDDM-scanningsteknologien (multi-puls), som blev udviklet og patenteret af Sick og første gang implementeret i microScan3.

SafeHDDM udsender mere end 170 gange så mange laserpulser som andre sikkerhedsscannere med time-of-flight målingsteknologi, hvilket giver mange fordele især i mobile applikationer. Scanneren leverer en høj immunitet overfor fremmedlys på op til 40.000 Lux og med nye filtre og algoritmer detekterer den robust i miljøer med udfordrende industrielle forhold såsom svejsning, refleksioner, snavs og støv.

Differentieret sensor koncept

Den kommer i to varianter Core I/O- og Pro I/O. Core I / O har et sæt OSSD’er og giver mulighed for at håndtere to overvågningsopgaver.

Med Pro I/O har man mulighed for at løse mere dynamiske applikationer, med op til 128 overvågningsopgaver, to sæt OSSD’er samt encoder indgange til dynamisk feltskiftning.

Pro I/O-varianten tilbyder derfor adskillige muligheder for optimalt at integrere automatiserede køretøjer i miljøet både med hensyn til sikkerhed og ydeevne.

Integreret lokalisering - 

Sikkerhedsteknologisk er nanoScan3 designet til et beskyttelsesområde op til tre meter og et advarselsområde op til ti meter. Men med SafeHDDM-scanningsteknologien bliver den i stand til at generere måledata i høj opløsning i afstande på op til 40 meter med en vinkelopløsning på kun 0,17°, hvilket betyder nøjagtig position i forhold til omgivelserne.

De rå måledata i form af afstand og vinkel kan importeres til en lokaliseringsløsning, der leveres af en tredjepart, for eksempel en køretøjsfabrikant eller en integrator.

-hawin

 

22/6 2020
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte