Nye Lithium-Ion batterier flytter grænser

Nye Lithium-Ion batterier flytter grænser

Nu er N.C. Nielsen klar med anden generation af sine egenudviklede Lithium-Ion batterier. Efter fem års egenproduktion og mere end 1.600 leverede batterier til kunderne har N.C. Nielsen taget et teknologisk tigerspring og udviklet en helt ny type Lithium-Ion batterier, der flytter grænserne for kapacitet, ydeevne, levetid, temperaturfølsomhed og bæredygtighed

N.C. Nielsen bruger fortsat Lithium LFP-celler. De har en høj energitæthed, en lang levetid, en optimal vægt i forhold til energiafgivelse og den bedste sikkerhed, da de blandt andet ikke indeholder cobolt.

Praktisk erfaring viser, at batteripakkernes indre modstand er så lav, at man kan sikre en meget effektiv ladning og afladning af batterierne. Dermed opnår man en besparelse i energiforbruget på over 70% sammenlignet med konventionelle blybatterier.

Fordoblet kapacitet – samme fysiske ramme

De hidtidige Lithium-Ion batterier har en batterikapacitet på min. 80% efter 3.000-3.500 lade-cyklusser. N.C. Nielsen har øget antallet af lade-cyklusser til 6.000-7.000, inden batteriet når 80% af den oprindelige kapacitet.

Forbedringen er sket inden for samme fysiske ramme, ved termisk batteristyring og en mekanisk konstruktion med at forspænde batteriet, dvs. holde batteriet under tryk under montagen.

- Vi insisterer på at blive ved med at udvikle vores batteriteknologi og har høstet værdifulde erfaringer ude fra kunderne. Vi har kigget på alle nøglefaktorer og spurgt os selv, hvad vi kunne gøre bedre. Vi har udviklet den nye generation af Lithium-Ion batterier i tæt samarbejde med eksterne eksperter og synes selv, at vi er nået milevidt foran alle andre teknologier på markedet, udtaler teknisk direktør Per T. Nielsen fra N.C. Nielsen.

Overvågning døgnet rundt

N.C. Nielsen har fået udviklet et nyt BMS-system (Battery Management System), der hele tiden giver meget præcise oplysninger om batteriets lade- og sundhedstilstand.

Data kan udlæses og analyseres, så man i endnu højere grad kan hjælpe kunden med at optimere batteriets drift.

Samtidig er der opnået en stærkt forbedret balancering, så kapaciteten udnyttes og levetiden forlænges.

Hidtil har det været nødvendigt, at Lithium-ION batteriet minimum en gang ugentligt blev 100 % opladet, da batteriet lavede balancering som afslutning på en fuld ladning, men i dag foregår balanceringen ved opstart af ladning - også ved mellemladning.

Så er batteriet altid på det højeste niveau og yder maksimalt.

Tåler store temperaturudsving

Tidligere kunne et Lithium-Ion batteri fra N.C. Nielsen arbejde i områder med temperaturer på mellem -20 til +45 grader C Også på dette område er der sket en væsentlig forbedring.

De nye batterier kan uden problemer arbejde i miljøer fra -30 til +60 grader C, hvilket betyder at battericellerne fremover kan bruges i mange flere typer industrier og brancher.

På de tidligere versioner af Lithium-Ion batterierne har man kunnet lave spidsbelastninger, der svarer til C1 i 10 sekunder. På den nye generation Lithium-Ion batterier kan man problemfrit lave en spidsbelastning, der svarer til C2 i 60 sekunder.

Det betyder, at man kan bruge maskinen mere intensivt og udnytte kapaciteten bedre. Populært sagt kan man trække dobbelt så mange ampere ud af maskinen i seks gange så lang tid som tidligere.

-hawin

15/6 2021
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen